Flyttet nordover for å oppfylle lærerdrømmen

Torstein stortrives på fjerdeåret som lektorstudent. Det han ikke visste, var at fjellet var det stedet han kom til å trives aller best. Ifølge han er Tromsø et paradis for friluftsentusiaster.

Torstein Arnekleiv Bækkelund

Navn: Torstein Arnekleiv Bækkelund
Alder: 23 år
Fra: Hamar
Studerer: Lektorutdanning 8.–13. trinn

Hvorfor valgte du UiT?

– Det var først og fremst Tromsø som fristet meg. Jeg hadde lyst til å flytte langt unna Hamar og få meg en helt ny sosial krets. Jeg kjente ingen som skulle hit og det føltes befriende. I Tromsø tilpasset jeg meg raskt og har blitt veldig glad i å være ute i naturen, stå på ski og gå toppturer. Men jeg synes også de har et spesielt godt tilbud for lærerstudenter her, blant annet fordi du kan bytte hovedfag på lektorstudiet etter du har begynt – som gir deg muligheten til å virkelig finne det du liker. Jeg søkte meg inn på master i engelsk, men byttet til master i historie med engelsk som andrefag, som passer meg mye bedre.

Hvorfor søkte du deg til lektorstudiet og hvordan er det?

– Jeg er veldig glad i mennesker og visste at jeg ville jobbe med det. Jeg er veldig glad i å bygge relasjoner med andre. Særlig ungdommen er en veldig viktig del av befolkninga, og den jobben lærere gjør med å forme elevene for fremtiden er spennende for meg. Det er et veldig idealistisk svar, så vi får se hvor lenge det varer, he he. Lektorstudiet er lagt opp veldig fint, med praksis hvert eneste år av de fem årene totalt. På den måten finner du raskt ut om det er noe som passer for deg eller ikke, og du får prøvd deg både på ungdomsskolen og videregående.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å jobbe på videregående-nivå, fordi jeg tenkte jeg ikke ville drive med oppdragelse av elever. Men etter en sju ukers praksis på ungdomsskole i fjor skjønte jeg at du får mye mer tid til å bygge relasjoner med elevene der, som er det viktigste med læreryrket for meg.

Hvordan er det sosiale miljøet på og rundt universitetet?

– Veldig bra. Tromsø har mange gode tilbud for studenter. Det er en passe stor by hvor det skjer mye, samtidig som en stor andel av de som bor her har en tilknytning til UiT. Det bor mange unge her og det er et godt studentmiljø. Da jeg flytta hit kjente jeg ingen, men gjennom fadderuka fikk jeg raskt venner. På lektorstudiet er de fleste veldig utadvendte og glade i mennesker, så det er veldig lett å bli kjent med andre studenter. Jeg bor også på studentheimen med samboeren min, og der er det mange trivelige studenter som skaper et hyggelig bomiljø.

Er du med i noen studentforeninger?

– Selv synger jeg i et av studentkorene på studentsamfunnet Driv. Det er et lavterskeltilbud med én øving i uka, pluss noen konserter her og der. Det er god stemning og fungerer som et typisk studentkor, med mange sosiale samlinger og et bredt sangrepertoar.

Hvordan er livet i nord for en Hamargutt?

– Det er perfekt hvis du liker å bruke naturen. Jeg har blitt ordentlig glad i det etter jeg flytta nordover, for du er så nær vakker og spektakulær natur.  Jeg har blant annet gått noen veldig kule fjellturer som jeg hadde gleda meg til lenge, til Hamperokken og Skamtind. Du trenger ikke være et friluftsmenneske for å bo her, men om du er det er Nord-Norge virkelig bra og du får utnytta det som er rundt deg til det maksimale.

Hvilke jobbmuligheter får man på studiet du går på?

– I utgangspunktet kan du jobbe som lærer på ungdomsskolen og videregående, men det er også mulig å få jobb på barneskole om du heller vil det. Jeg jobber som lærervikar ved siden av studiene og da blir jeg ofte utplassert til barneskoleklasser. Det er mange muligheter og handler mest om hva du har lyst til, spesielt siden du gjennom studiet også tar en master i hovedfaget ditt. Dermed kan du også jobbe innenfor fagfeltet du velger deg.

Hva er planen din etter studiene?

– Da tenker jeg å kjøre på og ta et år til. Vi er flere på studiet som vil bygge på med et år med idrett på UiT etter master. Det er hard konkurranse om lærerjobbene i Tromsø, mange vil bli værende her etter studiene og jeg vil gjerne bli værende selv for jeg er skikkelig frelst av nord. Et årsstudium i tillegg gjør deg mer fleksibel og mer attraktiv på markedet, i tillegg til at du går opp to lønnstrinn, fra lektor til «lektor med opprykk».

Har du noen tips til de som vurderer å søke seg til samme studie på UiT?

– Mitt beste tips både på studiet og i livet generelt er å gå ut av egen komfortsone. Det er læringsrikt og du vokser som menneske. Hver gang jeg går inn i et nytt klasserom på jobb går jeg utenfor komfortsonen. Dermed blir jeg mer komfortabel i klasserom generelt og blir herda på det. I tillegg vil jeg si til folk fra andre deler av landet at nordlendinger er spesielt hyggelige. Mange tenker kanskje at nordlendinger er litt strenge, men kommer du først innpå de nordfra er de varme og omtenksomme mennesker. Det er litt varmere og rausere her enn andre steder, vi i nord holder sammen.

Møt flere studenter