Linn Robin studerer satellitteknologi i Narvik

– Siden jeg startet her, har vi jobbet på et satellittbyggeprosjekt i samarbeid med ulike romorganisasjoner i Europa. Vi bygger et radiologisk partikkelteleskop som skal skytes opp med en sonderakett. Det er veldig spennende å være med på!

Linn Robin Andersen
Foto: Privat

Navn: Linn Robin Andersen
Alder: 22 år
Fra: Lørenskog
Studerer: Bachelor i satellitteknologi i Narvik*

Hvorfor valgte du UiT?

– Jeg var ikke helt sikker på hva jeg ville etter videregående, men jeg har alltid vært interessert i romfart. Det finnes kun to studier i Norge som handler om dette, og begge er ved UiT. Jeg tok en sjanse og søkte bare på satellitteknologi i Narvik, ikke noe annet. Heldigvis kom jeg inn, og flyttet rett til Narvik etter videregående.

Hvordan er studiehverdagen din?

– Vi er ikke så mange på hvert kull, og det skaper et nært miljø. På andreåret er vi bare 15 til sammen, og jeg er faktisk den eneste jenta. Men det går helt fint – jeg trives. Det er lite drama og vi samarbeider også mye med to andre studier hvor det går flere jenter. Helt siden jeg startet har vi jobbet på et satellittbyggeprosjekt i samarbeid med ulike romorganisasjoner i Europa. Vi bygger et radiologisk partikkelteleskop som skal skytes opp med en sonderakett. Det er veldig spennende å være med på. Første semesteret ble jeg, som én av seks jenter, valgt ut av “Jenter og teknologi” til å dra til romsenteret i Houston for å møte astronauter, forskere og ingeniører. Jeg ble plukket ut på bakgrunn av en oppgave jeg gjorde på studiet, og det var gøy.

Hvordan er miljøet?

– Da jeg flyttet hit kjente jeg absolutt ingen. Men siden vi er såpass få på studiet blir man fort godt kjent og alle kjenner alle her. Til vanlig er det mye som skjer, og vi pleier ofte å møtes på studentpuben her flere ganger i uka. Det er der alle vanligvis er. I tillegg er det mange studentforeninger å velge i. Jeg er faktisk leder for fagforeningen for ingeniørstudentene, NITO Studentene, i Narvik. Jeg begynte i vervet etter et halvt år på studiet og har vært i det siden. Vi er såpass få her og har såpass mange foreninger, så hvis du ønsker et verv med litt ansvar, finnes det alltid ledige verv.

Hvordan synes du det er å bo i nord?

– Før jeg flyttet til Narvik hadde jeg bare vært i Nord-Norge én gang. Det var en dårlig opplevelse og det regna hele uka, så jeg hadde lave forventninger. Jeg så for meg Narvik som et veldig lite sted med lite som skjedde. Derfor ble jeg overrasket over hvor stort det egentlig er her og hvor mye det er å finne på. Jeg bor i en leilighet midt i skibakken og er omringet av høye fjell. På vinteren drar de fleste rett i skibakken etter skolen. Selv er jeg ikke en toppturperson, men det er mye å finne på uansett hva du liker.

Hva vil du gjøre etter du er ferdig på UiT?

– Tanken er å jobbe i et selskap som jobber direkte med romfart eller jordovervåkning. Det er ikke uvanlig å gå rett ut i jobb etter bachelor, men det er også mulig å bygge på med en master her eller i utlandet. Jeg har lyst til å gå rett ut i jobb, få litt erfaring, og senere bygge på med en master.

Foto: Privat

* Linn Robin har vært så dyktig i ledervervet for NITO Studentene, at hun har ett års studiepermisjon i 2022 for å lede fagforeningen før hun fortsetter på studiet.

Møt flere studenter