
Tilrettelegging
Studenter med særskilte behov og funksjonsnedsettelse har rett til å få studiehverdagen og eksamen tilrettelagt for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter. Retten gjelder tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde for utdanningsinstitusjonen. I denne vurderingen skal det legges særlig vekt på tilretteleggingens effekt for å fjerne barrierer for disse studentene, kostnadene ved tilretteleggingen og institusjonens ressurser. Tilretteleggingen skal ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles i den enkelte utdanningen.
Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener § 46.
Individuell tilrettelegging er for studenter med særskilte behov og funksjonsnedsettelse. Funksjonsnedsettelsen kan være av fysisk, psykisk og kognitiv art.
Funksjonsnedsettelsene kan deles inn i følgende typer:
- Synshemming
- Hørselshemming
- Bevegelseshemming
- Spesifikke lese- og skrivevansker, samt dyskalkuli
- Kroniske sykdommer (astma, allergi, diabetes, hjerte- og karsykdommer, epilepsi m.fl.)
- Psykiske lidelser
- Kognitiv funksjonsnedsettelse
- Sosiale problemer
Endret: 03.05.2023, av Line Gaare-Hansen
Formålet med den individuelle tilretteleggingen er å oppveie de ulemper som funksjonsnedsettelsen/de særskilte behovene medfører, samtidig som de faglige kravene opprettholdes.
En god individuell tilrettelegging forutsetter samarbeid mellom fakultetet og deg som student. Du har et medansvar for å foreslå hensiktsmessige løsninger og du bør gå inn i en aktiv dialog med ditt fakultet for å få avklart dine behov og mulige løsninger. Det er viktig at du kontakter ditt fakultet så tidlig som mulig da det kan ta noe tid før tilretteleggingstiltakene er på plass.
Det finnes ingen uttømmende liste over hvilke tilretteleggingstiltak som er aktuelle. Dette må vurderes individuelt.
Dersom du har behov for tilrettelegging på arbeidskrav, mappeinnlevering eller rapporter bes du kontakte din studiekonsulent i god tid før gjennomføringen.
Norges arktiske studentsamskipnad kan bistå deg dersom du har behov for tilrettelagt bolig eller trenger noen profesjonelle å snakke med. For mer informasjon se www.samskipnaden.no.
Noen av tilretteleggingstiltakene har UiT Norges arktiske universitet ansvaret for å gi, mens det i andre tilfeller er NAV og/eller din kommune som har ansvaret for tilretteleggingstiltaket. Ta kontakt med kontaktperson for å få avklart hvilke behov du har.
Endret: 23.03.2023, av Line Gaare-Hansen
Kontakt din kontaktperson for å få informasjon om søknadsprosess om tilrettelegging i studiehverdagen.
Dersom du har behov for individuell tilrettelegging i studiehverdagen, kan søke om individuell tilrettelegging digitalt via eDialog. Her finner du søknadsskjema og kartleggingsskjema som du må fylle ut og legge ved søknaden. Se særlig på baksiden av skjemaet angående krav til dokumentasjon.
Slik sender du inn søknad til oss:
- Fyll ut søknadsskjema
- Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
- Fyll inn nødvendig informasjon i skjemaet.
- I tittelfeltet under "Hva sender du?" skriver du "Søknad om tilrettelegging i studiehverdagen ved Det helsevitenskapelige fakultet".
- Last opp søknaden, (kartleggingsskjema) og dokumentasjon/legeerklæring og send inn. Dokumentasjonen kan ev. ettersendes innen 3 uker.
Jo grundigere søknaden din er, jo mer sømløst blir det for oss å behandle den. Dermed kan det være lurt å vedlegge grundig dokumentasjon fra sakkyndig. I tillegg er det nyttig dersom du og/eller sakkyndig kan peke på noen tilretteleggingstiltak som kan være særlig godt egnet til deg. Din vil bli behandlet så snart den er lastet opp i eDialog. eDialog er en sikker innsendingskanal vi benytter for å sikre hensynet til sensitive personopplysninger.
I løpet av saksbehandlingstiden vil en saksbehandler undersøke mulighetene for å imøtekomme søknaden din. Dette gjøres normalt i samråd med deg og instituttet du studerer på.
Ta gjerne kontakt med saksbehandler på Helsefak på tilrettelegging@helsefak.uit.no, om du ønsker en veiledningssamtale før du sender inn søknaden.
Dersom du har behov for individuell tilrettelegging i studiehverdagen, kan søke om individuell tilrettelegging digitalt via eDialog. Under finner du søknadsskjema som du må fylle ut og legge ved søknaden. Se særlig på baksiden av skjemaet angående krav til dokumentasjon.
Slik sender du inn søknad til oss:
Fyll ut søknadsskjemaet.
Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
Fyll inn nødvendig informasjon i skjemaet. I tittelfeltet under "Hva sender du?" skriver du "2020/750 Søknad om tilrettelegging i studiehverdagen ved Det juridiske fakultet". Last opp søknaden og dokumentasjon/legeerklæring og send inn.
Jo grundigere søknaden din er, jo mer sømløst blir det for oss å behandle den.
I løpet av saksbehandlingstiden vil en saksbehandler undersøke mulighetene for å imøtekomme søknaden din.
Det kan være utfordrende for studenter å vite hvilken tilrettelegging som kan være egnet. Da er det fint å kontakte tilrettelegger ved fakultetet som kan fortelle litt hvilke tilretteleggingstiltak fakultetet har erfaringer med, og har gitt tidligere. Ta gjerne derfor kontakt med tilrettelegger ved Det juridiske fakultet, for en veiledningssamtale før du sender inn søknaden.
Kontakt din kontaktperson for å få informasjon om søknadsprosess om tilrettelegging i studiehverdagen.
Kontakt din kontaktperson for å få informasjon om søknadsprosess om tilrettelegging i studiehverdagen.
Kontakt din kontaktperson for å få informasjon om søknadsprosess om tilrettelegging i studiehverdagen.
Kontakt din kontaktperson for å få informasjon om søknadsprosess om tilrettelegging i studiehverdagen.
Endret: 26.08.2022, av Line Gaare-Hansen
Universitetsbiblioteket har noen tilrettelagte leseplasser. Les mer om tilbudet her.
Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek låner ut studielitteratur til studenter som har vansker med å lese trykt tekst og vanlige bøker på grunn av funksjonsnedsettelse eller sykdom (eksempelvis studenter som har dysleksi, nedsatt syn, ADHD, tinnitus eller andre lesevansker). NLB er underlagt Kulturdepartementet, og tilbudet er gratis. Bli låner her.
Er du under utdanning og har lese- og skrivevansker/spesifikke språkvansker (for eksempel dysleksi), kan du søke om støtte til tekstprogram fra NAV. Her kan du søke til NAV (lenke til NAV).
Slik går du fram for å få støtte fra NAV (lenke til Lingit)
Når du har sendt søknad til NAV Hjelpemiddelsentral om personlig lisens, tilbyr leverandøren av Lingdys gratis lånelisens slik at du kan begynne å bruke programmet mens du venter på en avgjørelse fra NAV. Les om hvordan du går frem her (langt nede på nettsiden).
Ta gjerne kontakt med din kontaktperson dersom du ønsker hjelp til å søke til NAV. Oversikt over kontaktpersoner for studenter med funksjonsnedsettelser finner du øverst på denne siden.
Dersom du ønsker å benytte deg av Lingdys på eksamen, kan du søke om det her.
Studenter i høyere utdanning som ikke kan jobbe ved siden av utdanningen på grunn av nedsatt funksjonsevne, kan søke om ekstrastipend fra Lånekassen.
Studenter med språkvansker kan søke om vurdering/spesialundervisning hos:
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) Hammerfest
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) Alta
Voksenopplæringa i Tromsø
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) Harstad
Voksenopplæring - Nordtromsportalen
Dersom du ikke har bostedsadresse på overnevnte studiesteder, kan din kontaktperson være behjelpelig med å finne ut hvilke tilbud PP-tjenesten i din hjemkommune har.
Du kan få lese- og sekretærhjelp hvis du er blind eller svaksynt, og når hjelpen er nødvendig for at du skal kunne utføre arbeidet ditt, gjennomføre utdanning eller delta på arbeidstrening som er relevant for deg. Les mer her.
Med Diktering kan du bruke tale til tekst for å redigere innhold i Office med en mikrofon og pålitelig Internett-tilkobling. Bruk stemmen din til raskt å opprette dokumenter, e-postmeldinger, notater, presentasjoner eller til og med lysbildenotater. Les mer her.
Kontakt din kontaktperson for få opplyst søknadsfrist for å søke om tilrettelegging i studiehverdagen.
Endret: 25.06.2020, av Line Gaare-Hansen
Du må kunne dokumentere at du har en funksjonsnedsettelse som medfører et behov for tilrettelegging. Det er svært viktig at dokumentasjonen beskriver hvilke ulemper som funksjonsnedsettelsen/dine særskilte behov medfører i din studiehverdag.
Kvaliteten og innholdet i dokumentasjon fra sakkyndig instans er viktig for at universitetet skal kunne gjøre gode vurderinger i saksbehandlingen, og slik at ordningen med tilrettelegging i studiehverdagen praktiseres på en god og rettferdig måte. For å oppnå en best mulig og rettferdig praktisering av ordningen med tilrettelegging i studiehverdagen, ber vi om at sakkyndig instans beskriver hva som er utfordrende og hvilke konsekvenser det har for studenten.
Endret: 03.05.2023, av Line Gaare-Hansen
Individuell tilrettelegging på eksamen skal ha som formål å oppveie de ulemper funksjonsnedsettelsen medfører for kandidaten i eksamenssituasjonen, samtidig som det i størst mulig utstrekning skal sørges for at kandidatene prøves likt. Søknader om tilrettelegging vurderes individuelt, på grunnlag av søknad, dokumentasjon fra lege/sakkyndig instans, regelverk og faglige hensyn. Du kan søke om tilrettelegging på eksamen dersom du har funksjonsnedsettelse, sykdom eller andre særskilte behov som fører til vesentlige ulemper i eksamenssituasjonen.
Frist for å søke om tilrettelegging på eksamen er 15. februar i vårsemesteret og 15. september i høstsemesteret.
For utsatt prøve og kontinuasjonseksamener er søknadsfristen 15. januar og 15. august. Frist for å søke om tilrettelegging på tidlige eksamener er fire uker før eksamen.
Det finnes ingen uttømmende liste over hvilke tilretteleggingstiltak som er aktuelle. Dette må vurderes individuelt. Noen eksempler på tidligere gitte tilretteleggingstiltak er:
Dersom du har behov for ekstra tid på eksamen, kan du få ekstra eksamenstid. Du vil få 20 minutter ved skoleeksamener som varer i inntil tre timer, 30 minutter ved eksamener som varer fra og med tre til fem timer og en time på skoleeksamener som varer fra og med fem timer eller mer.
Det må fremkomme av søknaden hvilke eksamensformer søknaden gjelder for. Behovet må dokumenteres.
Studenter som søker og får innvilget ekstra tid på hjemmeeksamener får tilleggstid som følger:
Eksamen med varighet på 2 dager (eksamenstid på opptil 48 timer): 3 timer ekstra tid
Eksamen med varighet på 3 dager (eksamenstid fra 49 timer): innlevering dagen etter klokka 9
Eksamen med varighet på 4-13 dager (eksamenstid fra 76 timer): 1 døgn ekstra tid
Eksamen med varighet på 14 dager eller mer: 2 døgn ekstra tid
Tilretteleggingen gjelder individuelle oppgaver.
Vår supporttelefon er ikke betjent på lørdager. Dersom du har innlevering på en lørdag og får problemer med innleveringen, er det viktig at du sender eksamensbesvarelsen din til eksamen@hjelp.uit.no innen fristen. Det er ikke innlevering på helligdager.
Dersom du har behov for å hvile under eksamen, kan du få innvilget hviletid. Behovet må dokumenteres. Du kan få hvile inntil 20 minutter ved eksamen som varer i inntil 3 timer, 30 minutter ved eksamener som varer fra og med 3 til 5 timer, og 1 time på eksamener som varer fra og med 5 timer eller mer.
Hver gang du ønsker å hvile, må du ta kontakt med en av eksamensvaktene slik at disse kan notere ditt forbruk av hviletid. Dersom du ikke sørger for dette, vil du ikke bli godskrevet noe hviletid. Det presiseres at hviletiden ikke kan benyttes til eksamensarbeid. Det er hvilerom på campus som er for studenter som har behov for dette.
Ved behov for å amme under skriftlige skoleeksamener kan du søke om ekstra tid til dette. Hver gang du skal amme ditt barn, må du ta kontakt med en av eksamensvaktene. Dersom du ikke sørger for dette, vil du ikke bli godskrevet ekstra tid. Eksamensvakten noterer ned når du forlater lokalet til amming og utvider fristen deretter når du er tilbake i lokalet. Det presiseres at ammetiden ikke kan benyttes til eksamensarbeid. Du trenger ikke levere dokumentasjon på at du ammer ditt barn når det gjelder skriftlig skoleeksamener.
Dersom du har behov for ammetid på hjemmeeksamener, må det søkes spesifikt om dette. Du må i tillegg levere dokumentasjon som bekrefter at du ammer ditt barn i den aktuelle eksamensperioden.
Du kan søke om å få benytte tekstprogrammet LingDys på skriftlige skoleeksamener dersom du har dokumentert dysleksi eller lese- og skrivevansker.
LingDys er et lese- og skriveverktøy som er utviklet for å hjelpe personer som har dysleksi eller andre former for lese- og skrivevansker. Programmet gir lesestøtte, skrivestøtte, forklarer betydningen av ord og kan brukes til diktering.
Studenter som er innvilget LingDys på skriftlige skoleeksamener, må gi beskjed om til hvilke eksamener de ønsker å bruke tekstprogrammet LingDys. Gi beskjed her senest 3 uker før eksamen. Ta kontakt med eksamensvakten når du ankommer eksamenslokalet.
Som en del av tilrettelegginga, kan sensorene bli informert om årsaken til at studenten har tilrettelegging på eksamen. Dersom du har innvilget tilrettelegging og ønsker at sensorene skal bli informert om lese- og skrivevanskene, kan du ta kontakt med oss.
Søknader om tilrettelegging for lese- og skrivevansker (dysleksi) dokumenteres med utredning/attest fra logoped/ppt. Dokumentasjonen kan ikke være eldre enn fra ungdomsskolen.
Studenter som har behov for å benytte seg av PC på eksamen, kan søke om det. UiT Norges arktiske universitet arrangerer i økende grad skriftlige skoleeksamener digitalt. På eksamener som arrangeres digitalt, har du din egen pc med til eksamen. Dersom din eksamen ikke arrangeres digitalt, må du gi oss beskjed om at du ønsker PC på eksamen. Gi beskjed her senest 3 uker før eksamen.
På eksamensdagen bes du kontakte en eksamensvakt for å få utlevert PC.
Kandidater som har norsk som fremmedspråk kan gis ekstra eksamenstid på 20 minutt ved eksamener som varer i inntil tre timer, 30 minutt ved eksamener som varer fra tre til fem timer og en time på eksamener som varer i fem timer eller mer.
Ordningen gjelder det første året som registrert student ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.
Ordningen gjelder ikke for studenter som skal avlegge eksamen på engelsk, eller studenter med norsk som 2. språk i videregående skole. Ordningen gjelder studenter som har fulgt lærerplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (står som norsk kort botid på kompetansebeviset). Ordningen gjelder heller ikke for kandidater som tar emner i nordisk.
Kandidater med norsk som fremmedspråk kan etter søknad få benytte ordbok på eksamen.
Etter at din søknad om ordbok som hjelpemiddel til eksamen er innvilget, må ordboken godkjennes.
Skriv ut skjemaet nedenfor. Administrasjonen ved ditt studieprogram må godkjenne ordboken og signere tillatelsen.
Skjema finnes på bokmål, nynorsk og engelsk.
Allergi og migrene gir vanligvis ikke grunnlag for å si at studenten har en urimelig ulempe i eksamenssituasjonen. Ved alvorlige eller særlige plager kan det likevel innvilges forlenget tid i form av tid til hvile og/eller tid til nødvendig medisinering. Det må beskrives i erklæringen hvilke plager det gjelder og at plagene medfører en så stor ulempe at studenten trenger forlenget tid til eksamen. For sesongpregede allergier må det fremgå hvilken periode allergien normalt vil utgjøre et problem.
Dersom en kandidat skulle bli så plaget av allergi eller migrene at vedkommende ikke klarer å gjennomføre eksamen, kan kandidaten levere legeerklæring som bekrefter sykdom på eksamensdagen og få tilgang til å melde seg til utsatt eksamen.
Gravide kandidater gis hviletid på 20 minutter ved eksamener som varer i inntil tre timer, 30 minutter ved eksamener som varer fra tre til fem timer og en time på eksamener som varer i fem timer eller mer dersom eksamen avholdes i svangerskapets 8. eller 9. måned. Fødselstermin må dokumenteres.
Studenter med behov for tilrettelegging av eksamenslokale, kan søke om det. Eksempelvis kan studenter få avlegge eksamen i et mindre eksamenslokale med få andre studenter eller, i særlige tilfeller, i enerom. Behovet må dokumenteres.
Eksempel på tilretteleggingsutsyr er:
- kontorstol
- heve/senke-bord
Studenter som ikke kan gjennomføre eksamen med ordinær vurderingsform, kan søke om endret eksamensform. Det må søkes for hvert enkelt emne. Erklæringen må beskrive hvilke ulemper nedsatt funksjonsevne /helsetilstanden har for gjennomføringen av emnets vurderingsform. En diagnose gir ikke automatisk rett til endret vurderingsform.
Alle søknader om endret eksamensform blir oversendt fagmiljøet for en faglig vurdering av søknaden.
Søknader om endret eksamensform må leveres innen 15. september i høstsemesteret/15. februar i vårsemesteret. Søknader om endret eksamenform som leveres etter fristen vil vi ikke kunne behandle.
Informasjon om tilgjengelighet i Wiseflow finner dere her. (Lenke til Wiseflow)
Studenter som søker og får innvilget ekstra tid på prosjektoppgaver, bacheloroppgaver og mastergradsoppgaver, får normalt følgende tilleggstid:
Prosjektopppgaver, bacheloroppgaver og mastergradsoppgaver med omfang fra 10-19 studiepoeng:
3 dager ekstra tid
Prosjektopppgaver, bacheloroppgaver og mastergradsoppgaver med omfang fra 20-39 studiepoeng:
1 uke ekstra tid
Prosjektopppgaver, bacheloroppgaver og mastergradsoppgaver med omfang fra 40-60 studiepoeng:
To uker ekstra tid
Tilretteleggingen gjelder individuelle oppgaver.
Dersom du har behov for tilrettelegging på arbeidskrav, mappeinnlevering eller rapporter bes du kontakte din studiekonsulent i god tid før gjennomføringen.
Studenter som etter søknad er innvilget å få eksamensoppgaven opplest , må gi beskjed om hvilke emner de ønsker lydfil. Frist for å gi beskjed er 3 uker før eksamen.
Gi beskjed her.
Dersom vi ikke får beskjed innen fristen, vil vi ikke kunne tilby lydfil.
Endret: 01.08.2020, av Line Gaare-Hansen
Her finner du søknadsskjema. Søker fyller ut del 1, og lege eller annen sakkyndig instans fyller ut del 2. Dersom du allerede har legeerklæring, kan du se bort fra del 2.
1. Fyll ut søknadsskjema
2. Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
3. Fyll inn påkrevd info i skjemaet.
4. I tittelfeltet under "Hva sender du?" skriver du "Søknad om tilrettelegging ved eksamen" og hvilket fakultet du hører til. Dersom søknaden gjelder tilrettelegging på kontinuasjonseksamen/utsatt prøve skriver du det i samme tittelfelt.
5. Last opp søknaden din og dokumentasjon fra lege eller spesialist (dersom du venter på dokumentasjon fra lege, krysser du av i søknaden at denne vil bli levert senere, innen tre uker. Ettersending av dokumentasjonen fra lege eller spesialist leveres også via eDialog).
6. Send inn søknaden din.
Endret: 23.03.2023, av Line Gaare-Hansen
Ta gjerne kontakt dersom du har generelle spørsmål om tilrettelegging på eksamen.
Kontakt oss via brukerportalen TOPdesk eller via email: E-post til eksamen ved UiT Merk at du ikke kan skrive sensitiv informasjon i e-post/TOPdesk.
Dersom du ønsker en veiledningssamtale knytta til tilrettelegging på eksamen, kan du melde deg her. Du vil da bli oppringt av en som arbeider med tilrettelegging på eksamen.
Tromsø:
Line Gaare-Hansen
Vera Nyrud
Alta:
Wenche-Lise Kristiansen
Mette Lysgård Ribberholt
Hammerfest:
Irene Hægdahl
Harstad:
Charles Hansen
Narvik:
Marit Bakkejord
Lena C. Romsloe Johnsen
Endret: 30.01.2023, av Line Gaare-Hansen
Kvaliteten og innholdet i dokumentasjon fra sakkyndig instans er viktig for at universitetet skal kunne gjøre gode vurderinger i saksbehandlingen, og slik at ordningen med tilrettelagte eksamener praktiseres på en god og rettferdig måte. For å oppnå en best mulig og rettferdig praktisering av ordningen med tilrettelagte eksamener, ber vi om at sakkyndig instans legger til grunn følgende ved utarbeidelse av dokumentasjon:
- Dokumentasjonen må bekrefte kandidatens helsetilstand i den gitte eksamenssituasjonen. Det må komme frem hvilke konsekvenser tilstanden har for selve gjennomføringen av eksamen, herunder også beskrivelse av virkninger/bivirkninger av medisinering eller andre forhold som kan ha betydning i eksamenssituasjonen. Det er for eksempel ikke tilstrekkelig at lege/sakkyndig instans bekrefter at studenten har ADHD. Det må komme frem hvilke utfordringer studenten har. Har studenten konsentrasjonsproblemer? Eller trenger studenten tid til å hvile?
- Dokumentasjonen må være av nyere dato (med mindre den gjelder fysiske, varige funksjonshemninger og åpenbare kroniske lidelser).
- Det må gå klart frem av dokumentasjonen om det er en varig eller tidsavgrenset tilstand.
- Dokumenterte astma- og allergiplager gir ikke automatisk rett til tilrettelegging under eksamen. Ved alvorlige eller særlige tilfeller kan det imidlertid innvilges ekstra tid til hvile og/eller tid til medisinering under eksamen
- Lese- og/eller skrivevansker: Dokumentasjonen kan ikke være eldre enn fra ungdomsskolen.
Dersom dokumentasjonen angir legens/sakkyndiges vurdering av hvilke tiltak som er påkrevet, vil ikke denne vurderinga tillegges avgjørende vekt. Det er universitetets ansvar avgjøre hvilke tiltak som er påkrevet/hensiktsmessige innenfor rammen av universitetets forskriftsbestemmelser, faglige hensyn og de ressurser som står til universitetets rådighet.
Endret: 04.01.2022, av Line Gaare-Hansen
Frist for å søke om tilrettelegging på eksamen er 15. februar i vårsemesteret og 15. september i høstsemesteret.
For utsatt prøve og kontinuasjonseksamener er søknadsfristen 15. januar og 15. august. Frist for å søke om tilrettelegging på tidlige eksamener er fire uker før eksamen.
Dispensasjon fra fristen gis bare i helt spesielle tilfeller og reguleres av forskrift for studier og eksamener § 16. Søknad om dispensasjon leveres også via eDialog.
Søker du etter fristen kan vi ikke garantere at du vil få tilrettelagt eksamen inneværende semester. Dersom vi har kapasitet til å behandle søknader som kommer etter fristen, kan det kun innvilges enkle, lite ressurskrevende tiltak, som hviletid eller skrivetid.
Kandidater som på grunn av en akutt lidelse like før eksamen ikke kan gjennomføre denne, har rett til utsatt eksamen. Dersom det er sannsynlig at en kandidat med en akutt lidelse vil klare å gjennomføre eksamen med enkle, lite ressurskrevende tiltak, kan slik tilrettelegging likevel gis. Det må dokumenteres at behovet for tilrettelegging har oppstått etter fristen for å søke om tilrettelegging. Søknadsskjema finner du under fanen Akutt sykdom/uforutsette problemer.
Endret: 23.03.2023, av Line Gaare-Hansen
Ettersending av dokumentasjon kan gjøres her:
1. Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
2. Fyll inn påkrevd info i skjemaet.
3. I tittelfeltet under "Hva sender du?" skriver du "Ettersender dokumentasjon tilrettelegging på eksamen" og hvilket fakultet du hører til.
4. Send
Endret: 18.09.2020, av Line Gaare-Hansen
Dersom en student blir akutt syk eller at det er oppstått uforutsette problemer, kan det søkes om tilrettelegging på eksamen selv om fristen for å søke er gått ut.
Dersom du blir akutt syk mens hjemmeeksamen pågår, kan du gis ekstra tid. Det fremkommer av forskrift for studier og eksamener § 25 (siste ledd):
"Ved hjemmeeksamen kan det i særlige tilfeller gis ekstra eksamensdager dersom studenten dokumenterer uforutsette problemer av medisinsk karakter, dødsfall i nærmeste familie, eller andre ulykkeslignende tilfeller som har inntruffet i løpet av eksamensperioden. Når fastsatt eksamenstid er mer enn to uker, kan det normalt gis utsatt innleveringsfrist med inntil to dager. Når fastsatt eksamenstid er av kortere varighet, kan det normalt gis utsatt innlevering med én dag. Studenter som likevel ikke klarer å fullføre med ekstra tid, gis rett til utsatt eksamen."
Det betyr at dersom du blir akutt syk, men kan klare å levere eksamensoppgaven med ekstra tid, kan du få ekstra tid ved å dokumentere uforutsette problemer. For at UiT skal vite hvor mye ekstra tid du skal ha på hjemmeeksamener, er det viktig at du leverer legeerklæring som dokumenterer hvor mye eksamenstid du har mistet.
Dersom du likevel ikke klarer å fullføre din hjemmeeksamen med ekstra tid, kan du levere egenmelding og få rett til utsatt eksamen.
Når det gjelder akutt sykdom på skoleeksamen, må legeerklæringen dokumentere at sykdommen har oppstått etter at søknadsfristen gikk ut, eller at det har oppstått en forverring av en kronisk sykdom. Det må fremkomme hvilke utfordringer du har i eksamenssituasjonen.
Du søker her.
Frist for å søke tilrettelegging grunnet akutt sykdom/uforutsette problemer:
Dagseksamener: søknad og legeerklæring må leveres senest dagen før eksamen
Hjemmeeksamener på flere dager: søknad og legeerklæring må leveres før den aktuelle eksamenen har innleveringsfrist
Svar på søknad sendes ut via:
•Digital postkasse dersom du har det
•Eller via ordinær post dersom du ikke har digital postkasse. Du får svaret ditt raskere dersom du har digital postkasse.
Dersom du er blitt akutt syk eller at det er oppstått uforutsette problemer mens du skriver på bacheloroppgave eller mastergradsoppgave kan du søke om utsatt innleveringsfrist. Legeerklæringen må dokumentere akutt sykdom/uforutsette problemer, eller at det har oppstått en forverring av en kronisk sykdom. I noen tilfeller er det vanskelig å vite hvor mye ekstra tid studenten har behov for. Det må fremkomme i legeerklæringen hvor mye skrivetid du har mistet.
Søknad og legeerklæring må leveres før innleveringsfristen på din oppgave.
Svar på søknad sendes ut via:
•Digital postkasse dersom du har det
•Eller via ordinær post dersom du ikke har digital postkasse. Husk å oppgi din adresse i søknadsskjemaet.
Du får svaret ditt raskere dersom du har digital postkasse.
Endret: 02.05.2022, av Majda Sojtaric
Ekstra tid blir lagt til i Wiseflow en uke før eksamen.
Ekstra tid på hjemmeeksamener på flere dager, bacheloroppgaver og mastergradsoppgaver blir lagt til flowen senest 1 uke før innleveringsfrist.
Endret: 13.04.2021, av Line Gaare-Hansen
Dersom du ønsker en veiledningssamtale knytta til tilrettelegging på eksamen, kan du melde deg her. Du vil da bli oppringt av en som arbeider med tilrettelegging på eksamen.
Endret: 22.06.2021, av Line Gaare-Hansen
Svar på søknad sendes ut via:
•Digital postkasse dersom du har det
•Eller via ordinær post dersom du ikke har Digipost.
Du får svaret ditt raskere dersom du har Digipost.
Endret: 18.01.2022, av Line Gaare-Hansen
Har du spørsmål om tilrettelegging på eksamen, finner du kontaktinformasjon her. Dersom du ønsker en veiledningssamtale knytta til tilrettelegging på eksamen, kan du melde deg her. Du vil da bli oppringt av en som arbeider med tilrettelegging på eksamen.
Ta kontakt med kontaktpersonene på fakultetene ved behov for tilrettelegging i studiehverdagen.
Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
Det helsevitenskapelige fakultet
Ta kontakt med oss på tilrettelegging@helsefak.uit.no
Det juridiske fakultet
- Karin Bersvendsen Eriksen (permisjon i perioden 27. mars - 31.desember 2023)
- Hanna Lerengen Grønli
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
Avdeling for forskning, utdanning og formidling
RESULT
- Kontakt enheten, tlf. 77 64 65 58
Studentrådgivninga
Studier med støtte
Studentsamskipnaden/Boligkontoret
Avdeling for bygg og eiendom
Universitetsbiblioteket (UB)
Studentparlamentet
- Kontakt på telefon 92652333/77644589 eller e-post au@sp.uit.no
Avdeling for IT
Kontaktpersonene kan kontakte Line Gaare dersom de har behov for hjelp i arbeidet med individuell tilrettelegging i studiehverdagen.
- Studentrådgivinga - Helse og rådgiving
- Universell
- Deltasenteret
- Likestillings- og diskrimineringsombudet
- European agency for development in special needs education
- Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek
- Studier med støtte
- NAV - hjelpemidler
- NAV - hjelpemiddelsentralen i Troms og Finnmark
Organisasjoner:
- Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner
- Unge funksjonshemmede
- Dysleksiforbundet
- Hørselshemmedes Landsforbund
- Blindeforbundet
- Synshemmede Akademikeres Forening
- Funksjonshemmedes felles organisasjon (FFO)
I UiTs Handlingsplan for universell utforming og individuell tilrettelegging for studenter ved UiT 2021 - 2024 er det definert mål og tiltak for tilrettelegging.
Læringsmiljøutvalget har ansvar for å føre tilsyn med universitetets oppfølging av handlingsplanen.
Studenter som er innvilget ekstra tid på skriftlig skoleeksamen, får tilsvarende ekstra tid når eksamen er gjort om til hjemmeeksamen. Det samme gjelder for studenter som har fått innvilget tid til hvile og tid til å amme sitt barn. Dette gjelder hjemmeeksamen der ut- og innlevering av oppgave er samme dag.
Studenter som er innvilget skrivetid, hviletid eller ammetid, får tildelt 20 minutter ved hjemmeeksamener som varer inntil 3 timer, 30 minutter ved eksamener som varer fra 3 og opp til 5 timer og 1 time på eksamener som varer i 5 timer eller mer.
Dersom du er innvilget lydfil på skriftlig skoleeksamen og har behov for dette på hjemmeeksamen, bes du kontakte Eksamenstjenesten UiT. Kontakt oss via brukerportalen TOPdesk.
Tilretteleggingstiltak som enerom, lite eksamensrom, pc og heve/senke-bord utgår når eksamenen ikke avholdes på campus. Dersom du får problemer på grunn av dette, bes du kontakte oss via brukerportalen TOPdesk.
Endret: 04.03.2022, av Line Gaare-Hansen
Informasjon til studenter om ekstra tid på hjemmeeksamen på flere dager
Dersom du har eksamener som varer over 2 uker og har behov for ekstra tid, bes du kontakte oss via brukerportalen TOPdesk eller via email: E-post til eksamen ved UiT
Endret: 07.04.2021, av Line Gaare-Hansen
Studenter i høyere utdanning som ikke kan jobbe ved siden av utdanningen på grunn av nedsatt funksjonsevne, kan søke om ekstrastipend fra Lånekassen.
Endret: 16.02.2022, av Line Gaare-Hansen
UiT og Lingit arrangerer studentkurs i god bruk av Lingdys for Windows og Lingdys for Mac den 25. april. Les mer og meld deg på her . Frist for påmelding er 24. april.
Har du lese- og skrivevansker? Som student kan du få tekstprogrammet Lingdys på din private pc. Du kan også få bruke tekstprogrammet på dine eksamener. Mer informasjon om hvordan du søker om Lingdys finner du på våre nettsider.
Endret: 13.04.2023, av Line Gaare-Hansen