Veronica tok bachelor i arktisk friluftsliv i Alta: Krysset Finnmarksvidda alene

– Vinteren 2019 krysset jeg Finnmarksvidda. Dette var min første ordentlige vintertur helt alene, og jeg må si at jeg er ganske stolt over at jeg klarte det!

Veronica Skotnes

Navn: Veronica Skotnes
Alder: 24 år
Fra: Opprinnelig fra Sunnmøre, og rett utenfor Oslo
Studerer: Arktisk friluftsliv i Alta, andreåret foregår på Svalbard i Longyearbyen*

Hvorfor valgte du UiT?

– Jeg gikk på folkehøyskole i Lofoten, og forelsket meg i Nord-Norge. Alt her oppe er så vakkert, og jeg elsker årstidene, kontrastene, kulturen, naturen og mørketiden. I Lofoten hadde jeg en lærer som hadde gått Arktisk friluftsliv, og jeg ble veldig inspirert til å gjøre det samme. UiT var det åpenbare valget, og faktisk det eneste jeg søkte på.

Hva studerer du?

– Jeg går på Arktisk friluftsliv, og stortrives. Friluftsklassene er små, og vi opplever veldig mye sammen. Derfor har vi et sterkt samhold, noe jeg føler er helt unikt. Nå er vi fjorten stykker i klassen. Studiet er bygget som en treårig bachelor, men det er også mulig å ta årsstudium både første og andreåret. Noen velger å gjøre det, andre går hele bachelorgraden. Andreåret foregår på Svalbard. Det første året utforsket jeg mine egne grenser. Jeg følte jeg begynte å mestre friluftslivet på en kul måte. Vinteren 2019 krysset jeg Finnmarksvidda på vinteren helt alene. Må si at jeg er ganske stolt over at jeg klarte det!

Hvordan er det sosiale?

– Det første året var vi veldig mye på turer med klassen, både i regi av skolen og på fritiden. Alle har jo en stor interesse for friluftsliv, og miljøet er veldig bra. Jeg kjente ingen da jeg flyttet opp hit, men folk er inkluderende og det er lett å få seg venner. Alle tar godt vare på hverandre, og du blir kjent med folk på tvers av linjer og fag.

Hva med bolig?

– Jeg bodde i studentbolig det første året, og året på Svalbard. De fleste velger å gjøre det. Nå bor jeg faktisk i seilbåt og stortrives med det. Jeg kjøpte den for et år siden, seilte den opp hit og nå bor jeg i den. Det fungerer bra med studentlivet, for det er jo ganske billig. På de aller kaldeste vinterdagene kan det bli litt kjølig, men stort sett går det veldig greit.

Hvordan er livet i nord?

– Det er veldig kontrastfylt! Jeg er så glad i Nord-Norge fordi det så stor variasjon av aktiviteter i de ulike årstidene. På sommeren er det midnattssol, som betyr at jeg får mye energi og kan gjøre ting døgnet rundt. Da blir det mye toppturer og seiling. På vinteren er jeg glad i å gå på fjellski på viddene, med pulk og telt. Jeg elsker følelsen av å bare være ute i naturen. Studieplanen er lagt opp etter sesongene her i nord. Under mørketida er det roligere, og ikke like mye undervisning. Akkurat som dyrene går vi på en måte i dvale, og bruker tiden til å lade opp. Da er det heller ikke like mange turer. Når mørketiden er over, er alle fulle av energi og da tar det seg opp med skolearbeid og turer også.

Engasjerer du deg i noe utenfor studiene?

– Jeg jobber for UiT Bærekraft, som ble startet vinteren 2019. Vi jobber med å aktualisere bærekraft for studenter gjennom samlinger og eventer. For eksempel har vi strandryddinger og reparasjonskvelder. Ved sistnevnte kommer en skredder til oss og hjelper folk med å reparere både klær og utstyr. Dette er sosialt og ikke minst veldig hyggelig å være med på. Jeg jobber også som profesjonell strandrydder, der jeg seiler langs kysten og tar med meg folk som hjelper til å rydde.

Hva vil du gjøre etter at du er ferdig på UiT?

– Jeg ser for meg en fremtid som frilanser innenfor friluftsliv, seiling og guiding. Du får ganske mange gode kontakter gjennom dette studiet. Hvis du vil jobbe innenfor guiding eller friluftsliv, legger de opp slik at du kan klare deg bra etter studier. På Svalbard hadde vi dessuten en praksisperiode, der vi studentene jobbet for et guidefirma. Så det er mange muligheter for å knytte et nettverk til videre jobb dersom du ønsker det.

*Samtalen med Veronica ble gjort da hun ferdigstilte bacheloren sin våren 2021. Veronica er nå i full gang med å følge friluftsplanene sine i seilbåt.

Møt flere studenter