Marte Karoline studerer samfunnsplanlegging og kulturforståelse i Tromsø: – Det åpner mange dører

– Jeg tror at mye av grunnen til at jeg er så fornøyd med studiehverdagen i Tromsø er at den avhenger av min egen innsats.

Marte Karoline

Navn: Marte Karoline Laundal
Alder: 23 år
Fra: Oslo
Studerer: Bachelor i samfunnsplanlegging og kulturforståelse i Tromsø

Hvorfor valgte du dette studiet?

– Det var jo det jeg ville, dra nordover for å lære hvordan man planlegger samfunn. Studiet byr på litt sosiologi og sosialantropologi, og minner en del om statsvitenskap. I vår hadde vi for eksempel samfunnsgeografi som emne, og nå har jeg akkurat hatt en hjemmeeksamen hvor vi har skrevet om sentralisering og desentralisering, flyttemønster og befolkningsutvikling. Det er spennende.

Hvordan er studiehverdagen din?

– Det beste med studiet er at det er fleksibelt og allsidig. Det er ikke forelesninger og seminarer hver dag, så jeg må disponere tiden selv og ta ansvar for egen læring. I høst var jeg for eksempel på et tre-dagers feltkurs på Skjervøy, en liten fiskerikommune i Nord-Troms. Der intervjuet jeg ulike samfunnsaktører og møtte ordføreren.

Hvordan er miljøet?

– Det er en super studentby. Det er alltid noe som skjer i uker og helger, om det er konserter og debatter eller noe annet. Ikke minst er det mange hyggelige folk her. Tromsø har også mye å tilby når det gjelder film, musikk, teater, museer, kafeer, natur, midnattsol og ikke minst, nordlyset. På fritiden er jeg aktiv i den nyoppstartede linjeforeningen Samfunnsplanleggerne. Vi finner på alt fra julebord og sommerfester, til quiz, fagdager, turer og seminarer. Her blir vi kjent med studenter fra både bachelor og master, og også foreleserne er sosiale og interesserte i studentene sine. Det er med på å skape et godt miljø på tvers av roller og studiesteder.

Hva vil du gjøre etter at du er ferdig på UiT?

– Med en bachelor i samfunnsplanlegging og kulturforståelse kan du jobbe både kommunalt og i private firmaer, gjerne sammen med arkitekter og ingeniører. Man lærer litt av alt, og skal samarbeide med forskjellige yrkesgrupper og se det større bildet. Derfor kan jeg bli nesten akkurat det jeg måtte ønske innenfor samfunnsvitenskap. Jeg vet om tidligere studenter som jobber med samfunnssikkerhet og journalistikk. Samfunnsplanlegging åpner så mange dører og gir et solid grunnlag uansett hvilken retning og karriere du velger.

Møt flere studenter