Markus går profesjonsstudium i medisin i Tromsø

– Det er blitt mer en livsstil enn et studium

Markus Berntsen

Navn: Markus Berntsen
Alder: 22 år
Fra: Tromsø
Studerer: Profesjonsstudium i medisin

Hva studerer du?

– Jeg går tredjeåret på medisin i Tromsø. Det er et profesjonsstudium hvor man blir lege når man er ferdig utdannet. Studiet er lagt opp med gradvis mer praktisk arbeid. De første to årene har vi to dager praksis i året på et legekontor. Det tredje året har vi litt pasientkontakt på sykehuset, og får veiledning av leger der. Fjerdeåret byr på litt mer pasientkontakt, mens hele det femte året er dedikert til praksis og masterskriving. Sjette året er også et klinisk år, men det er også en del repetisjon av pensum fra 1-5 studieår.

Hvordan er studiehverdagen din?

– Hektisk! Dette året er et av de mest fryktede årene på studiet, fordi det er veldig mye pensum. Jeg prøver å minne meg selv på at skole ikke er hele livet, men det er ikke alltid jeg får det til. Det er blitt mer en livsstil enn et studium, med lite fritid og mye arbeid. Det er lurt å ha den innstillingen fra start hvis du vurderer å starte på samme studie som meg – selv om jeg unner meg å være sosial i helgene.

Hvordan er miljøet?

– Veldig bra! Jeg har fått mange nye venner gjennom studiet! Her oppe møter du folk fra hele landet, det er et stort mangfold og folk er veldig åpne for å treffe nye mennesker. Jeg var veldig gira å bli kjent med mest mulig folk. Du kan egentlig være så sosial du vil! Men studiet krever jo mye, så du må kjenne din egen begrensning.

Er du med i en studentforening?

– Jeg er nestleder i TAMS – en akuttmedisinsk forening. Der jobber vi mye med å spre kunnskap om akuttmedisin og medisinfaget generelt, samt underviser i førstehjelp for ansatte, elever og bedrifter. Kursene er åpne for alle, helt frivillig og gratis for studenter. Vi ønsker å skape gode tilbud for medisinstudenter. Studiet jeg går har mye teori og lite praksis i begynnelsen, så denne foreningen er et praktisk tilbud som balanserer det litt. Jeg anbefaler alle å være med i en forening, fordi du får praksis i tillegg til studiene.

Hvordan er livet i nord?

– Jeg er født og oppvokst i Tromsø, og trives veldig godt! Jeg kunne muligens tatt dette studiet i Oslo, Trondheim eller Bergen, men jeg valgte å bli i Tromsø. De siste to årene på studiet har du dessuten mulighet til å flytte til enten Bodø eller Finnmark – så jeg tenker meg ned til Bodø. Hvis du liker natur og kultur har Tromsø masse å tilby! Det har vært litt utfordrende under korona, men naturen er jo fortsatt her, og det har hjulpet oss mye. Vi treffes i naturen, og har opplevelser der. I foreningen har det vært krevende å tilby ting nå, men vi har fått til litt diverse.

Hva vil du gjøre etter du er ferdig på UiT?

– Gjennom medisinstudiet på UiT får jeg testet meg på alle de forskjellige områdene, og se hvilken retning jeg synes er mest spennende å satse på. Jeg håper jeg får turnusplass for å kunne spesialisere meg, men det er det ganske få som får. Det kan gå noen år før du får tilbud om det, så du skal være ganske sikker på at det er dette du vil gjøre. Tiden vil egentlig vise hva som skjer, men jeg er optimistisk – og jobber hardt for å lykkes!

Møt flere studenter