NT-fak sin strategi
[4-årig strategisk langtidsplan – Vedtatt Fakultetsstyret 08.12.2022]
Strategisk langtidsplan for Fakultet for naturvitenskap og teknologi – 2023-2027.
Naturvitenskap og teknologi for en bærekraftig fremtid for og i nord
Fakultetet skal utvikle og dele kunnskap av høy internasjonal kvalitet innen naturvitenskap og teknologi, beredskap og sikkerhet, basert på forskning, innovasjon og utdanning. Studietilbudene skal være av høy kvalitet og spenne fra korte profesjonsutdanninger til PhD. De skal være etterspurte og samfunnsrelevante og tiltrekke seg dyktige studenter regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Fakultetet skal være en attraktiv samarbeidspartner for næringsliv og offentlig sektor.
Fakultetets fortsatt sterke satsing på grunnleggende disiplinorientert forskning og tilhørende utdanning skal være grunnlaget for de tematiske prosjektene, men også egenverdien av forskning og utdanning i disiplinfagene fysikk, kjemi, matematikk/statistikk, informatikk, geovitenskap og ingeniørvitenskap er viktig i fakultetets strategi. Profesjonsutdanningene og tilhørende forskning, inkludert nautikk, luftfart og sikkerhets- og beredskapsfag, er viktige satsingsområder for fakultetet.
Fakultetet har et særlig ansvar for å utvikle kunnskap og teknologi som fremmer nødvendige omstillinger for å ivareta jordas miljø og sikre en bærekraftig utvikling.
1. Arktis og nordområdene
Ambisjon:
UiT skal være internasjonalt ledende på kunnskap og kompetanse om og for Arktis og nordområdene.
For å nå vår ambisjon skal NT-fakultetet:
1.1 Utvikle flere ledende fagmiljøer i front av den internasjonale kunnskapsutviklingen.
1.1.1 Støtte våre fagmiljøer i den internasjonale forskningsfronten og systematisk identifisere og bygge opp under nye som har potensial for å bli ledende innen forskning, innovasjon og utdanning.
1.1.2 Bli mer attraktive ovenfor regionale aktører gjennom synliggjøring, konsolidering av fag og økt deltagelse i ulike fora hvor næringsliv, offentlig sektor og øvrige samfunnsaktører møtes
1.2 Videreutvikle attraktive utdanningstilbud tilpasset nærings- og samfunnsliv i nord.
1.2.1 Øke andelen av studieporteføljen tilpasset fleksible studieløp
1.2.2 Tilpasse og styrke flere studieprogram opp mot et regionalt nærings- og samfunnsliv, i nært samarbeid med ulike samfunnsaktører og hvor uteksaminerte kandidater kan være en særlig ressurs.
1.2.3 Sikre at kandidater etter endt utdanning ved NT kan presentere sin kompetanse og står stødig i både konkurranse og samskaping. Innføre arbeidslivspraksis og legge til rette for møtepunkter mellom studenter og arbeidsliv, i alle studieprogram.
1.3 Styrke kompetanse om og for samiske og kvenske forhold.
1.3.1 Styrke forskning som gir kunnskap til bedre forvaltning av naturressursene som er spesielt relevante for samiske næringsutøvelse, og samspill med andre ressursbehov, omstilling og samfunn.
1.3.2 Styrke uteksaminerte kandidaters kunnskap om samiske og kvenske rettighetsforhold og bevissthet om gode praksiser for møter mellom majoritets-/minoritetssamfunn.
1.4 Være en pådriver for samarbeid i Arktis og nordområdene
1.4.1 Utvikle det nordiske og europeiske samarbeidet om studentutveksling, studieprogram, phd-utdanning og forskning, herunder identifisere forsknings- og utdanningsmiljøer innen universitetsalliansen EUGLOH, Arctic Five og nordisk samarbeid på Nordkalotten. For internasjonalt samarbeid for øvrig skal det spesielt være initiativ mot Panorama-strategien og samarbeidet med Singapore skal videreutvikles.
1.4.2 Være aktiv deltager i næringsklynger, nettverk, og andre samhandlingsarenaer i regionen for jevn dialog med både med privat og offentlig sektor med mål om å gi økt innsikt i utviklingstrekk og for å kunne definere felles mål for bidrag i et gjensidig arbeid. I strategiperioden skal fakultetet bidra til å øke UiT sin aktivitet på Helgeland, spesielt.
1.4.3 Styrke det faste studie- og forskningssamarbeidet med etablerte partnere som UNIS og Andøya Space, gjennom et bevisst arbeid med studieplaner og planer for relevante forskningsprosjekter.
2. De store samfunnsutfordringene
Ambisjon:
UiT skal bidra til nyskapende, demokratiske og bærekraftige løsninger på store samfunnsutfordringer.
For å nå vår ambisjon skal NT-fakultetet:
2.1 Praktisere åpen vitenskap.
2.1.1 Arbeide for økt publisering i kvalitetssikrede åpne publiseringskanaler og økt tilgjengelighet av forskningsdata på åpne plattformer.
2.1.2 Kartlegge bruk av og sette i gang en pilot på åpne læringsressurser for emner identifiserte som særlig relevante.
2.2 Utvikler kunnskap, metoder og virkemidler som bidrar til å løse store samfunnsutfordringer.
2.2.1 Ta et spesielt ansvar for utvikling av utdanninger og forskning innen helseteknologi, klima og miljøspørsmål, bærekraftig naturressursutnyttelse, romnæringer, hav og havteknologi, grønn energi og -omstilling, samt samfunnssikkerhet og beredskap. Fakultetet skal sikre sterke grunnforskningsmiljøer som basis for blant annet utvikling av ny kunnskap som er nødvendig for å løse de store samfunnsutfordringene
2.2.2 Utvikle et aktivt veikart for infrastruktur som angir langsiktige prioriteringer innenfor egne rammer, opp mot UiT-Talent, nasjonale og internasjonale virkemidler for infrastruktur. Utvikle modeller for organisering, synliggjøring og bruk av infrastruktur for bruk på tvers av enheter.
2.3 Fremme tverrfaglighet, samskaping og innovasjon.
2.3.1 Støtte opp under innovasjonsinteresse og -initiativ blant ansatte og studenter, styrke innovasjon i utdanningene, og bidra til å øke antall innovasjonsprosjekter ved fakultetet.
2.4 Styrke kapasitet og omstillingsevne
2.4.1 Gjennomgå studieprogramporteføljen for å optimalisere ressursbruk og frigjøre kapasitet til omstilling og nye fagretninger. Dette må gjøres på tvers av faglige disipliner og bidra til å skape en kultur for omstilling.
2.4.2 Forsterke kultur for ekstern finansiering av forskning og utdanning blant fagansatte. For forskning vil Horizon Europe skal være et sentralt og naturlig virkemiddel for de fleste vitenskapelig ansatte ved fakultetet. For utdanningsfeltet skal også virkemidlene i HK-Dir benyttes for utvikling og omstilling av våre studier.
3. Talentutvikling og mangfold
Ambisjon:
UiT skal være et arnested for utvikling av studenter og ansattes kompetanse og talent, med mangfold som drivkraft og ressurs.
For å nå vår ambisjon skal NT-fakultetet:
3.1 Utvikle, tiltrekke og beholde talenter.
3.1.1 Styrke rekrutteringen av vitenskapelig ansatte i med potensial for å nå forskningsfronten innen ett av fakultetets prioriterte fagfelt. Beholde og tiltrekke oss de beste hodene uansett bakgrunn, og gjennom arbeid med godt omdømme og en tydelig rekrutterings- og ansettelsespolitikk sikre mangfold, kjønnsfordeling og forutsigbarhet i tilsettingsforhold for våre ansatte.
3.1.2 Sikre gode rutiner for mottak og planer for karriereutvikling for alle ansatte innen forskning og undervisning, talentutvikling fra BSc og MSc til phd og post doc, samt lederopplæring på alle nivåer og styrking av teknisk og administrative ansattes karrierer.
3.1.3 Vurdere opprette program eller forskerlinjer som har som mål å tiltrekke seg de mest talentfulle studentene og gi dem mulighet til utvikling i tråd med sitt potensial.
3.2 Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet.
3.2.1 Legge til rette for at alle UiT sine studiesteder kan benyttes som base for NT-studenter på fleksible og desentraliserte studier og arbeide for økt rekruttering fra hele landsdelen.
3.2 2 Arbeide for helhetlig læringsdesign for våre studieprogram hvor bærekraft, innovasjon og arbeidslivsrelevans er integrert på en meningsfull måte. Sikre at våre studieprogram har tilstrekkelig dybde og bredde for et fremtidig arbeidsliv og fremtidens problemstillinger.
3.2.3 Legge til rette for varierte, tverrfaglige og studentaktive undervisnings- og vurderingsformer som fremmer faglig modenhet, kompleks problemløsning, kritisk tenkning og generiske ferdigheter i undervisningen med mål om å gi studentene ferdigheter og kompetanse som forbereder dem på fremtidig yrke og arbeidsliv.
3.3 Prioritere kunnskapsutvikling og innovativ formidling som fremmer mangfold.
3.3.1 Fremme NTs synlighet i offentligheten, bidra i faktabasert offentlig debatt, og formidle og fremme interesse for våre fag ovenfor barn og unge bl.a. gjennom Skolelaboratoriet i realfag.
3.4 Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer.
3.4.1 Arbeide for gode digitale løsninger og en helhetlig digital omstilling, tilrettelegge for fleksibilitet som ivaretar gode læringsmiljøer for alle og fremme godt fysisk og faglig-sosialt læringsmiljø for studenter fra BSc til PhD.
3.4.2 Fremme god balanse mellom arbeid og fritid, god informasjonsflyt og begrense tidstyver
3.4.3 Arbeide for samlokalisering av aktuelle ansatte og bidra til økt samhørighet mellom instituttene og ulike fag- og administrative miljøer på fakultetet og på tvers av studiesteder.
Lenke: https://uit.no/enhet/forsiden#boks3