Gratis kurs- og tjenestestøtte i region nord
Ønsker du etter- og videreutdanning ved RKBU Nord? Trykk her
Finner du ingenting som passer? Ta kontakt for henvendelser om annen tjenestestøtte.
Barn som pårørende
Barn som er pårørende av foreldre med psykiske lidelser eller rusmiddelbruk er i risiko for å utvikle psykiske og sosiale problemer. Hvordan kan helsepersonell og andre tjenesteutøvere bidra til å støtte og ivareta disse barna?
Ungdom og rusmidler
Ungdomstiden er en periode hvor mange eksperimenterer med rusbruk. Hvorfor er det viktig å forebygge skadelig rusbruk og hvordan kan det gjøres mest effektivt?
Hvordan ta gode beslutninger for å skape de beste tjenestene?
Gode psykososiale innsatser for barn og unge bedrer barnas psykiske helse og livskvalitet. Det forebygger også utvikling av psykiske lidelser senere i livet. Å utvikle de beste tilbudene kan være utfordrende.
Samhandling og tverrfaglig arbeid
Hvordan kan tjenester og ulike yrkesgrupper jobbe sammen for å gi et godt helhetlig tilbud til barn unge og deres familier.
Fosterhjem i familie og nettverk: etnisitet, medvirkning og god praksis
På dette kurset får du oppdatert kunnskap om barn i fosterhjem. Kurset har særlig fokus på minoritetsperspektivet.
Barn i familier med flyktningbakgrunn
Flyktninger utsettes for mange belastninger, summen av disse gjør dem til en særlig sårbar gruppe. Barn som flykter til Norge og barn av flyktninger, er i risiko for å utvikle psykososiale problemer. Hvordan kan tjenesteutøvere som jobber med denne målgruppen bidra til å støtte og ivareta disse barna?
Opplæring i tiltaket Foreldre-baby samspill
Noen opplever tiden med sped- og småbarn som spesielt utfordrende. Møter du gravide og foreldre med småbarn i ditt arbeid? Da kan du bidra til at de føler seg tryggere og får et godt samspill med babyen.
Barn i familier med høyt konfliktnivå
Gjennom diskusjoner drøfter ulike problemstillinger knyttet til høykonflikt er og hvordan utfordringene kan håndteres. Vi diskuterer begrepsforståelser og kunnskapsgrunnlag for arbeidet man gjør med familier som lever med høyt konfliktnivå.
Psykisk helse blant samisk ungdom
Dette kurset vil gi en innføring i samisk identitet, kultur, opplevd diskriminering og psykisk helse blant samisk ungdom.
Mobbing og nettmobbing blant barn og unge
Dette kurset får du en innføring i definisjoner, omfang og konsekvenser av mobbing og nettmobbing. I tillegg gir vi deg en introduksjon av ulike forebyggende tiltak mot mobbing og nettmobbing.
Innføring i kollegaveiledning
Å jobbe med barn og unge, spesielt risikoutsatte barn og unge, kan være krevende, spesielt om barnas familier opplever store belastninger eller utfordringer i livet.
Forebygging av selvmord hos barn og unge, samt ivaretakelse av barn og unge som pårørende og etterlatte
Hvert år er det mange barn og unge som har selvmordstanker. I tillegg opplever mange barn at foreldre eller søsken har selvmordsatferd, og noen opplever også at noen som står dem nær tar sitt eget liv. Hvordan kan vi støtte og hjelpe?
Krisepedagogikk: Å legge til rette for læring hos barn med psykologiske traumer
Barn er sårbare for psykologiske traumer. Traumene kan påvirke hjerneutviklingen og gi konsekvenser for barnets kognitive, sosiale og emosjonelle funksjoner, psykiske helseutfordringer, samt evne til å tilegne seg læring. Heldigvis er barn gode til å hente seg inn dersom de får behandling, støtte og pedagogisk oppfølging.
Vær en viktig voksen på barn og unges fritidsarena
Møter du barn og ungdom på fritiden deres, enten gjennom idrettslag, fritidsklubber eller andre fritidsaktiviteter? Du som voksen kan også bidra til å støtte barna ved å være oppmerksom på deres psykiske helse.
Flerkulturell kommunikasjon og kultursensitivitet i offentlige tjenester
Kommunikasjon og relasjonsbygging mellom mennesker med ulik språklig og kulturell bakgrunn er viktig å ha kunnskap om for tjenesteutøvere.
Barn og unges psykiske helse
Denne undervisningen gir en generell innføring i temaet psykisk helse hos barn og unge. Hvordan kan vi forstå utvikling av psykisk uhelse? Forekomst og kjennetegn for psykiske plager og lidelser? Betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer? Og hvordan jobbe helsefremmende og forebyggende?
Gjennomføring av brukerundersøkelser i kommunale helse- og omsorgtjenester for barn, unge og deres familier i Nord-Norge
De kommunale helse- og omsorgtjenestene for barn, unge og deres familier gjør en viktig jobb for å sikre god helse og gode oppvekstsvilkår i befolkningen. Å få tilbakemelding fra deres brukere på hvordan de faktisk opplever de tjenestene de mottar er av betydning for videre tjenesteutvikling.
Barn og unge som lever i familier med lav inntekt
En god oppvekst varer i generasjoner – å vokse opp i en familie med lav inntekt kan få store negative konsekvenser for barn og unge, her og nå, men også på lang sikt.
Opplæringskurset Tidlig inn
Det ufødte barnet og små barn trenger at noen fanger dem opp når foreldrene strever.
Samisk kulturkompetanse og forståelse
Dette kurset vil gi en grunnleggende innføring i samisk kulturkompetanse og forståelse
Sped- og småbarns psykiske helse (0-6 år)
I dette kurset får du kunnskap om hvorfor det er viktig med forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot sped- og småbarn. Du vil lære om normal- og skjevutvikling, betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer for psykisk helse, og hvordan arbeidsmetoder du kan bruke for å jobbe helsefremmende og forebyggende for de minste barna.
Statistikk uten tårer
Dette kurset vil gi en grunnleggende innføring i statistikk, inkludert hvordan man kan lese og forstå dokumenter der kvantitative resultater presenteres.
Å snakke med barn og unge om vanskelige tema
Å snakke med barn og unge om temaer som angår dem er en viktig del i arbeidet med denne målgruppen. En god dialog bidrar til å skape et trygt og støttende miljø hvor barn føler seg sett og forstått. Det hjelper oss å forstå deres behov og bekymringer, samtidig som det fremmer deres autonomi og selvfølelse.
Digital læringsressurs om barn som pårørende
I 2010 fikk helsepersonell plikt til å kartlegge og ivareta barn som pårørende. Manglende tid, kompetanse og konkurrerende oppgaver er årsaker til at mange barn fremdeles ikke får den oppfølgingen de trenger. En del av forklaringen kan være at helsepersonell oppfatter arbeidet som merarbeid istedenfor en integrert del av helsehjelpen. I tillegg oppgir helsepersonell at de synes det er krevende å snakke med barn om vanskelige tema som rus og psykisk sykdom hos foreldrene. Denne læringsressursen er utviklet for å bedre integrere plikten til å kartlegge og ivareta barn som pårørende i helsefaglig praksis, der helsepersonell eller studenter kan øve i virtuelle rom.
Kvalitativ evaluering
Evaluering av tiltakene som iverksettes i den enkelte kommune inngår i dag som et sentralt steg i det uttalte målet om et kunnskapsbasert folkehelsearbeid. Dermed har også behovet for kunnskap om de ulike evalueringsmetodene økt betraktelig. Dette kurset retter fokus mot kvalitativ evaluering.
Kvensk/norskfinsk kulturforståelse
Dette kurset kan gi deg grunnleggende forskningsbasert kunnskap om kvener/norskfinner som du kan ha bruk for i ditt arbeid med barn og unge. Vi håper at du også blir inspirert til å finne ut mer!
Differensiering av barnevernets undersøkelsesarbeid del 1
Dette kurset gir en innføring i kriterier og metoder for differensiering av innhold og varighet av barnevernundersøkelser.
Differensiering av barnevernets undersøkelsesarbeid del 2
Dette er et tibud til tjenester som ønsker å gjennomføre en systematisk utprøving av faseinndelte undersøkelser
Barn og unge med bekymringsfullt skolefravær – hva kan vi gjøre?
Skoler rapporterer om økt fravær for stadig flere elever. Fra 01.08.2024 kommer ny opplæringslov som sier at kommunen og fylkeskommunen har plikt til å søre for at elever med fravær opplæringen blir fulgt opp både i grunnskolen og videregående.
Familier med flyktningbakgrunn i Norge
Familier med flyktningbakgrunn kan oppleve det utfordrende å tilpasse seg nye omgivelser i et nytt land. Hvordan kan tjenesteutøvere støtte og ivareta nye familier som bosettes?
Kurs i Edinburghmetoden (EPDS)
Psykiske reaksjoner og helseplager hos mor under svangerskap og barseltid (perinatalfasen) er ganske vanlig, men kan være vanskelig for hele familien. Alvorlig stress, depresjon og/eller angst under svangerskapet kan ha negativ effekt på fosteret. I barseltiden kan det gi utfordringer i samspillet mellom mor og barn, og barnets utvikling. Edinburghmetoden er kartlegging med mål å fange opp psykiske helseplager hos mor og gi støtte og hjelp til familien.
Forebygging og tiltak ved atferdsvansker (2-12 år)
Barn som viser begynnende samspillsvansker er i fare for å utvikle sosiale og følelsesmessige vansker og vansker knyttet til lek og læring. Barns samspillsvansker kan føre til manglende erfaring med følelses- og aggresjonsregulering i forhold til sosialt aksepterte normer. Barna kan derfor streve i samspill med andre barn og voksne og i verste fall oppleve å bli sosialt ekskludert fra fellesskapet med jevnaldrende.
Ungdomskriminalitet og kriminalitetsforebygging
Ungdom er en svært viktig ressurs for fremtiden. Samtidig står vi som samfunn overfor utfordringer knyttet til ungdomskriminalitet, med de negative følger dette kan ha for den enkelte ungdom, familie, nære omgivelser og lokalsamfunn.
Innføring i Barns Behov i Sentrum - kunnskapsmodellen
Kurset gir opplæring i bruk av kunnskapsmodellen som verktøy for å sikre større systematikk i informasjonsinnhenting, og som verktøy for å gi et mer helhetlig grunnlag for analyse i beslutningsarbeid.