Gjennomføring av brukerundersøkelser i kommunale helse- og omsorgtjenester for barn, unge og deres familier i Nord-Norge

De kommunale helse- og omsorgtjenestene for barn, unge og deres familier gjør en viktig jobb for å sikre god helse og gode oppvekstsvilkår i befolkningen. Å få tilbakemelding fra deres brukere på hvordan de faktisk opplever de tjenestene de mottar er av betydning for videre tjenesteutvikling. 

  Kan tilpasses
  Gratis

Beskrivelse

Å gjennomføre brukerundersøkelser kan gi viktig innsikt i hvordan brukere opplever de tjenestene de får. På RKBU Nord har vi mange års erfaring med å gjennomføre brukerundersøkelser i ulike kommunale helse- og omsorgtjenester for barn, unge og deres familier. Vi har på grunnlag av dette utviklet et generelt spørreskjema som er egnet til å måle brukernes fornøydhet i ulike tjenester. Spørreskjemaet omhandler aspekter som brukernes fornøydhet med tjenestens tilgjengelighet, med fagpersoner, med informasjon de får om tjenesten, med samarbeid og mulighet for brukermedvirkning. Din tjeneste vil få tilgang til dette skjemaet som er digitalt. Deltakelse i selve undersøkelsen vil være anonym og frivilligfor deltakerne. Resultatene vil bli formidlet tilbake til tjenesten hvis flere enn 10 brukerne har svart på undersøkelsen. Det vil også bli gitt veiledning på hvordan resultatene kan framstilles skriftlig i form av en kort rapport. Dataene inngår i en større database ved RKBU Nord for brukerundersøkelser. RKBU Nord forbeholder seg mulighet til å skrive anonyme, vitenskapelige artikler når et visst antall tjenester og brukere har vært med i undersøkelsen.

Kurset er en blanding av korte forelesninger, veiledning og praktisk gjennomføring av brukerundersøkelser i egen tjeneste.

Målgruppe

Ledere og ansatte i kommunale helse- og omsorgtjenester for barn, unge og deres familier (f.eks. åpen barnehage, helsestasjon, svangerskapsomsorg, barneverntjenesten)

Gjennomføring

5 x ca. 30-45 minutters forelesning/seminar + gjennomføring av brukerundersøkelsen i tjenesten. Kan også tilpasses.

Sted

Digitalt

Hva lærer du

Å gjennomføre brukerundersøkelser

Å forstår resultatene av brukerundersøkelser og presentere resultatene i en rapport

Å bruke resultatene fra brukerundersøkelsen for å forbedre tjenesten