Digital læringsressurs om barn som pårørende
I 2010 fikk helsepersonell plikt til å kartlegge og ivareta barn som pårørende. Manglende tid, kompetanse og konkurrerende oppgaver er årsaker til at mange barn fremdeles ikke får den oppfølgingen de trenger. En del av forklaringen kan være at helsepersonell oppfatter arbeidet som merarbeid istedenfor en integrert del av helsehjelpen. I tillegg oppgir helsepersonell at de synes det er krevende å snakke med barn om vanskelige tema som rus og psykisk sykdom hos foreldrene. Denne læringsressursen er utviklet for å bedre integrere plikten til å kartlegge og ivareta barn som pårørende i helsefaglig praksis, der helsepersonell eller studenter kan øve i virtuelle rom.
Beskrivelse
Dette er en læringsressurs om Barn som pårørende med tilhørende lærerveileder. Denne ressursen er utviklet med tanke på å trene opp helsefagstudenter og helsepersonell i å kartlegge risiko og resiliens hos barn som er pårørende. I tillegg vil man få lære hvordan samtaler med barn og familier kan gjennomføres i henhold til helsepersonelloven, samt øve på slike samtaler. Ressursen ligger i canvas commons og kan brukes fritt av alle som ønsker å undervise om barn som pårørende.
Målgruppe: Helsefagstudenter og helsepersonell
Lenke til Canva læringsressurs om Barn som pårørende