Differensiering av barnevernets undersøkelsesarbeid del 1
Dette kurset gir en innføring i kriterier og metoder for differensiering av innhold og varighet av barnevernundersøkelser.
Beskrivelse
Den store mengden meldinger til barnevernet, sammen med økende dokumentasjonskrav til undersøkelsesarbeidet kan utfordre kapasiteten i tjenestene. For å sikre at de mest alvorlige sakene blir grundig nok undersøkt samtidig som at barnevernundersøkelser ikke gjøres mer inngripende enn nødvendig, er det behov for å differensiere innsatsen. En måte å løse dette på er å dele barnevernundersøkelsen inn i faser. Formålet med dette er å skille de saker der det kun er behov for enkelte avklaringer fra saker der det er behov for helhetlig vurdering av barnet og familiens situasjon.
Målgruppe: Ledere og saksbehandlere i den kommunale barneverntjenesten.
Sted
DigitaltHva lærer du
Fasemodell for barnevernundersøkelser
Kriterier og metoder for innledende undersøkelser