Hvordan ta gode beslutninger for å skape de beste tjenestene?
Gode psykososiale innsatser for barn og unge bedrer barnas psykiske helse og livskvalitet. Det forebygger også utvikling av psykiske lidelser senere i livet. Å utvikle de beste tilbudene kan være utfordrende.
Beskrivelse
Psykiske lidelser er en av våre største folkehelseutfordringer. God helsefremming, forebygging og tidlig behandling sparer samfunnet for store kostnader og mennesker for lidelser. For å lykkes, må barn og unge og deres familier ha tilgang på gode tilbud gjennom tjenestene. Hvilke tilbud de får tilgang til er i første omgang avhengig av hvilke tilbud, innsatser eller metoder tjenestene har valgt å implementere. Beslutningene i tjenestene om hvilke tiltak de skal implementere er svært viktige. De har direkte og indirekte betydning for den psykiske helsen og livskvaliteten til barn og unge.
Dette seminaret legger vekt på gode beslutningsprosesser som integrerer forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap. Seminaret består av en kombinasjon av forelesninger og øvelser. Det tar utgangspunkt i bruk av Ungsinn som er et tidsskrift for virksomme tiltak og andre kilder til kvalitetssikret og forskningsbasert kunnskap. Seminaret passer for både ledere og fagfolk i tjenester med ansvar for barn og unge som f.eks. skole/barnehage, barnevern, skolehelsetjenesten, PPT, helsestasjon og andre forebyggende helsetjenester. Det kan inngå både som en del av et fagseminar for en hel tjeneste, eller som en del av et lederseminar for ledere av aktuelle tjenester.
Sted
Kan bestilles til sted, Nord-NorgeHva lærer du
•Forekomsttall og endringer i barn og unges psykiske helse.
•Teorier for hvordan psykiske vansker kan forebygges og behandles.
• Betydningen av gode beslutninger i tjenestene for barn og unges psykiske helse.
• Å finne frem til de gode tiltakene.
• Forstå hvordan forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap er fremskaffet og skiller seg fra hverandre.
• Å ta gode, kunnskapsbasert beslutninger i tjenestene som igjen får betydning for barn og unges psykiske helse.