Innføring i Barns Behov i Sentrum - kunnskapsmodellen
Kurset gir opplæring i bruk av kunnskapsmodellen som verktøy for å sikre større systematikk i informasjonsinnhenting, og som verktøy for å gi et mer helhetlig grunnlag for analyse i beslutningsarbeid.
Beskrivelse
Med Kunnskapsmodellen sees barnets utvikling på som et resultat av samspillet mellom ulike dimensjoner i barnets liv; barnet selv, foreldrenes omsorg og forhold i familie og nærmiljø. Med inspirasjon fra barnevernsarbeid i Sverige, Danmark og Storbritannia er Kunnskapsmodellen nå integrert i faglige retningslinjer fra Barne- Ungdoms-, og Familiedirektoratet (Bufdir). Blant annet kommer modellen til syne i det Barnevernsfaglige Kvalitetssystem, som er en del av de nye digitale saksbehandlingssystemene for barneverntjenestene.
Kurset baserer seg i stor grad på øvelser, og tilbys til grupper av ansatte som jobber sammen til vanlig. Det kan være et team, en avdeling eller en hel tjeneste. Kurset er i utgangspunktet utviklet for ansatte i barneverntjenesten, men kan også tilpasses andre tjenester som jobber med barn og unge.
Kurset består av to bolker: 1,5 time og 2 timer. Kurset kan dermed deles opp i to deler om dette passer tjenesten best.
Sted
Digitalt, Kan bestilles til sted, Nord-NorgeHva lærer du
En helhetlig tankegang om barnets behov
Hva Kunnskapsmodellen er, og hva den kan brukes til
Øve på å bruke modellen under informasjonsinnhenting
Øve på å sortere informasjon i kartleggingsarbeid/undersøkelse
Øve på å tolke informasjon og gjøre en helhetlig vurdering av barnets behov