Forebygging og tiltak ved atferdsvansker (2-12 år)

Barn som viser begynnende samspillsvansker er i fare for å utvikle sosiale og følelsesmessige vansker og vansker knyttet til lek og læring. Barns samspillsvansker kan føre til manglende erfaring med følelses- og aggresjonsregulering i forhold til sosialt aksepterte normer. Barna kan derfor streve i samspill med andre barn og voksne og i verste fall oppleve å bli sosialt ekskludert fra fellesskapet med jevnaldrende.

Beskrivelse

Konsekvensene for barn som utvikler atferdsvansker er store i og med at de får manglende erfaringer med- og ofte faller utenfor lek og læring.

Kurset gir innsikt i sentrale kjennetegn hos barn med atferdsvansker og forskjellen mellom atferdsvansker innenfor og utenfor diagnostisk kategori. Utviklingen av atferdsvansker kan forstås som et resultat av sosiale interaksjoner mellom barn og miljø over tid, hvor risiko- og beskyttelsesfaktorer kan influere og påvirke retningen på barns utvikling. Kurset vil gi innsikt i kjente risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til utvikling av atferdsvansker. Videre gis det nyttig kunnskap om arbeidsmåter som gjennom forskning har vist seg å være virksomme i forebygging og behandling av atferdsvansker.

Målgruppe

Fagpersoner i tjenester som jobber med familier, foreldre og barn, f.eks. ansatte i kommunale helse- og sosialtjenester og barne- og familievern. Kurset retter seg også mot andre tjenester hvor barn og unge oftest befinner seg, som barnehage, skole, SFO og fritidsarenaer. Målgruppen kan være ansatte/voksne innenfor:

· Kommunale helse- og omsorgstjenester

· PPT

· Barnehage, skole og SFO

· Barnevern

· Familievern

· Frivillige organisasjoner og fritidsarenaer

Kurset kan gjennomføres digitalt etter avtale. 

Sted

Digitalt, Kan bestilles til sted, Nord-Norge

Hva lærer du

· Forekomst og kjennetegn

· Risiko- og beskyttelsesfaktorer

· Betydningen av anerkjennende kommunikasjon

· Betydning av voksen-barn-relasjonen

· Voksne som rollemodeller

· Betydningen av reguleringsstøtte

· Hvordan gi utviklingsstøtte til sosiale- og følelsesmessige ferdigheter