Tiltak |
Status |
Kommentar |
T 1: Redusere tilgjengelig parkeringsareal
|
Igangsatt
|
Det største potensialet for reduksjon er ved Campus Tromsø.
I første fase er deler av parkeringsarealet stengt av og midlertidig tatt i bruk til andre formål (snødeponi, skøytebane).
I andre fase skal det utarbeides plan for opparbeiding av permanente park- og grøntarealer i Breivika.
|
T 2: Innføre avgiftsparkering og bruke midlene på bærekraftstiltak
|
Igangsatt
|
Høsten 2023 ble det innført avgiftsparkering ved UiT i Narvik. I 2023/2024 innføres tilsvarende i Alta. Det vil da være avgiftsparkering ved fire av UiT studiesteder. Vi vil vurdere om det skal være ulik pris for studenter og ansatte.
Parkeringsinntekter går til bærekraftstiltak på campusene. I 2024 vurderer UiT å utvikle kriterier og enkel søknadsprosedyre for å få midler til grønne tiltak.
|
T 3: Utskifting av UiTs bilpark fra fossil til elektrisk
|
Til vurdering
|
85 prosent av bilparken til UiT vil være fossilfri innen 2025 med dagens utskiftingstakt. Tiltaket følges kontinuerlig opp ved nye utskiftinger. BEA bør få overordnet ansvar for alle UiTs biler, det vil si avklare behov og administrere kjøpene.
|
T 4: Benytte elektriske testfly i forskning og pilotutdanning
|
Til vurdering
|
UiT skal høste erfaringer med bruk av testfly som er kjøpt inn. UiT har gjennomført anskaffelser av el-fly.
|
T 5: Starte utskifting av fartøyflåten fra fossil til hybrid/elektrisk
|
Igangsatt
|
Et nytt kystfartøy ble tatt i bruk i 2023. Det har utstyr som reduserer NOx-utslippene med 97–99 prosent, sammenlignet med tidligere fartøy.
Erstatningsfartøy for Helmer Hansen planlegges med hybrid/elektrisk teknologi.
|
T 6: Gjøre campuser mer tilgjengelig for myke trafikanter gjennom
- å etableregode fortau, gang- og sykkelveier der myke trafikanter ferdes.
- å sikre krysningspunkter.
- å legge til rette for god belysning.
- å sikre god vinterdrift.
- å utbedre og tilrettelegge for snarveier.
- å begrense muligheter for gjennomkjøring av biler på campusene.
- å redusere fartsnivå til biler gjennom lave fartsgrenser og fartsreduserende tiltak.
|
Igangsatt
|
Planlegges i samarbeid med vertskommuner og Statsbygg.
Campusområdene skal primært være trygge og gode å oppholde seg på for myke trafikanter. Den omvendte transportpyramiden skal legge føringer for arealbruken på områdene.
Campusområdene skal være universelt utformet både innendørs og utendørs, slik at de kan brukes av så mange mennesker som mulig, på en likeverdig måte.
Hensikten er å oppnå like muligheter til samfunnsdeltakelse og motvirke diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne.
Vi skal også vurdere hvordan overskuddsvarme fra bygg og kjøling av datautstyr kan benyttes til gatevarme om vinteren.
|
T 7: Forbedre kollektivtilbudet til og fra UiTs campuser
|
Under planlegging
|
Planlegges i samarbeid med vertskommuner og ev. kommersielle aktører.
|
T 8: Etablere ladestasjoner på alle campuser
|
Igangsatt
|
På campus i Breivika og i Harstad er det bygd ut ladestasjoner.
Det er et mål at alle campuser skal tilby ladestasjon for bil.
|
T 9: Etablere og tilpasse sykkelparkeringer
|
Igangsatt
|
Ved Campus i Breivika og Harstad er det etablert sykkelparkeringsplasser der sykkelen parkeres under tak i egne låsbare sykkelskur. Det må årlig vurderes hvordan disse fungerer og slik at vi sikrer gode tilpasninger i tråd med brukernes behov.
Alle campuser ved UiT skal tilby sikker parkering for el-sykler under tak. I neste fase vil derfor Narvik og Alta prioriteres.
Ved renovering eller ombygging skal vi tilrettelegge for garderober el.l. i nærliggende bygg.
|
T 10: Redusere reiser
|
Igangsatt |
UiT skal redusere antallet arbeidsreiser og gjøre helhetlige vurderinger ved behov for reiser. Dette er nedfelt i UiTs retningslinjer for reiser: https://cp.compendia.no/uit/medarbeiderhandbok/1113220
Tenketank for bærekraft skal komme med innspill og revidere policyen i 2024.
Hvis ansatte ønsker å redusere klimaavtrykket ytterligere, for eksempel ved å bruke et fremkomstmiddel som tar lengre tid, skal arbeidsgiver tilrettelegge for dette
UiT kan ta ut statistikk fra klimaregnskapet, for eksempel på forskergruppe- og individnivå. Personalledere har ansvar for å prioritere reiser og redusere klimaavtrykket til UiT. Retningslinjene skal gjøres kjent og forpliktende i hele organisasjonen.
|