15. april
1. mars for realkompetansesøkere
Hva er god livskvalitet? Hvordan motivere enkeltmennesker på individ- og gruppenivå til å jobbe med utfordringer knyttet til sosial ulikhet? Hva skal til for at alle mennesker uansett kulturell bakgrunn opplever seg inkludert i samfunnet? Hvis du er en samfunnsengasjert person, og ønsker å jobbe med mennesker da trenger vi deg. Hvis du vil bidra med ditt engasjement til at mennesker får styrke til å mestre utfordringer i livet kan bachelor i sosialt arbeid være starten på et aktivt og meningsfylt arbeidsliv. Du trengs der ute som en engasjert sosialarbeider. Søk nå!
Seniorkonsulent
Bachelor i sosialt arbeid kvalifiserer til yrkestittelen sosionom.
Sosionomutdanningen er forankret i fagfeltet sosialt arbeid og har også bidrag fra samfunnsvitenskapelige, psykologiske og juridiske fag. Praksisstudier og ulike studentaktive læringsformer er viktige elementer i studiet.
Sosialt arbeid tar utgangspunkt i at i at mennesket er aktivt og relasjonelt forholder seg til omgivelser og strukturer de lever under. Kandidatene skal ha en forståelse av sammenhengen mellom individuelle utfordringer og den samfunnsmessige konteksten for problemer og mulige løsninger. Studiet legger til rette for at studentene skal tilegne seg analytisk kompetanse og øve opp evnen til refleksjon, formidling og handlingskompetanse, også i situasjoner preget av konflikter, ulike interesser og virkelighetsoppfatninger.
Studiet har et særskilt fokus på nordområdene, og kandidatene skal tilegne seg kompetanse for å utøve og utvikle sosialt arbeid i en etnisk og kulturelt mangfoldig region. Utdanningen vektlegger utvikling av kulturanalytisk og normkritisk kompetanse med blikk for mangfold, særlig i forhold til kjønn, seksualitet og etnisitet, samt bevissthet om sosial og økonomisk ulikhet.
Sosionomer arbeider med å forebygge, løse og redusere sosiale problemer. Profesjonelt sosialt arbeid utøves i hovedsak i direkte kontakt mellom sosionomer og brukere, lokalsamfunn, organisasjoner, grupper, familier eller enkeltpersoner.
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Kandidaten
Ferdigheter:
Kandidaten kan
Generell kompetanse:
Kandidaten
Mange sosionomer arbeider innen kommunale sosialtjenester, som NAV eller i barnevernstjenesten. Andre arbeider i barne- og ungdomspsykiatrien, utekontakten, kriminalomsorg, rusomsorg, voksenpsykiatri, på familievernkontor, i barnevernsinstitusjoner, eldreomsorg, på sykehus, i skolen, med flyktningearbeid, miljøarbeidertjeneste for funksjonshemmede eller pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste. Enkelte har administrative oppgaver i det offentlige, arbeider i frivillige organisasjoner eller innenfor personaladministrasjon. De fleste sosionomer jobber i offentlig sektor, men det finnes også mange i privat sektor og innen internasjonalt sosialt arbeid.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. semester, høst |
SSO-1011 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og yrkesrolle 15 stp SSO-1012 Velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer 15 stp |
|||||
2. semester, vår |
SSO-1021 Forebyggende sosialt arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå 15 stp SSO-1022 Samhandling og læring i obligatorisk praksis - Praksis 1 15 stp |
|||||
3. semester, høst |
SSO-1031 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet/ Social work in the welfare society 15 stp SSO-1032 Saksbehandling i sosialt arbeid 15 stp |
|||||
4. semester, vår |
SSO-1041 Tiltak og endringsarbeid i obligatorisk praksis - Praksis 2 30 stp |
|||||
5. semester, høst |
SSO-1051 Beslutninger og dilemmaer i sosialt arbeid 15 stp SSO-1052 Sosialpolitiske føringer, administrering og oppsøkende sosialt arbeid/ Social-political constraints, administrations and outreach social work 15 stp |
|||||
6. semester, vår |
SSO-2061 Mangfold, marginalisering og sosialt arbeid 10 stp SSO-2062 Vitenskapsteori og forskningsmetode. Bacheloroppgave 20 stp |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse
og 15. april for søkere med generell studiekompetanse.
Krav til realkompetanse:
Søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret og ikke ha generell studiekompetanse.
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
For bachelor i sosialt arbeid regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
Videre gjelder følgende faglige krav:
Søkere som kan vise til fagbrev anses å fylle de ovennevnte faglige krav.
For nærmere informasjon om krav til realkompetanse og hvilke krav som stilles til søknad og dokumentasjon, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse
https://uit.no/utdanning/art?p_document_id=347915&dim=179005
Søkere som tas opp på bachelor i sosialt arbeid må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Studiet er adgangsregulert, og det tas opp ca. 30 studenter hver høst.
Poenggrensen ved hovedopptaket til studiet høsten 2020 var:
Ordinær kvote: 45,6
Førstegangsvitnemålskvote: 35,8
Undervisning og læringsformer
Undervisningen bygger på relevant forskning, faglig utviklingsarbeid, erfarings- og praksisnær kunnskap, og har studentaktive og prosessrettede læringsformer der teoretiske kunnskaper, yrkesmessige ferdigheter og personlig kompetanse ses i sammenheng.
Andre undervisningsformer er forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, rollespill/simulering, individuelt-, gruppe- og prosjektarbeid, praksis, refleksjon, veiledning, skriftlige og muntlige arbeidskrav og digitalisert undervisning.
Studiet vektlegger studentaktive, praksisautentiske og prosessrettete læringsformer. Det er påkrevd at studentene arbeider aktivt med egen faglig utvikling, både individuelt og i grupper.
Eksamen
Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift for studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.
Hensikten med vurdering er av pedagogisk og kvalitetsmessig karakter, og vurdering vektlegger prøving og sluttresultat. Vurdering er en viktig del av undervisnings- og læreprosessen i løpet av studiet. Vurdering skal også sikre at den enkelte student har utviklet kompetanse i henhold til læringsmålene for studiet, og som er forenlig med god yrkesutøvelse.
Det avholdes eksamener for hvert emne umiddelbart etter at undervisningen i det aktuelle emnet er ferdig. Kravene fremgår av emnebeskrivelsene. Vi benytter både intern og ekstern sensor. Studentene må selv sette seg inn i forskriftene før eksamen. For å kunne fremstille seg til eksamen, kreves det at studenten har bestått de ulike arbeidskrav som fremgår av emneplanene, krav til tilstedeværelse, forkunnskapskrav/progresjonskrav, samt praksisstudier.
Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener benyttes karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Vurderingsformen beskrives under hvert emne.
Studiet har to praksisperioder. Første praksisperiode gjennomføres i 2. semester og er på 6 uker, inkludert for- og etterarbeid. Andre praksisperiode gjennomføres i 4. semester og er på 17 uker, inkludert for - og etterarbeid.
Gjennom praksisstudiene gis studentene mulighet for å trene på å observere, analysere, forstå samt oppøve ulike yrkesspesifikke ferdigheter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
Praksisperiodene gjennomføres i Troms og Finnmark. Det er Institutt for barnevern og sosialt arbeid som tildeler praksisplass. Det er ikke anledning for studenter å fremskaffe praksisplasser på eget initiativ. Studentene får tildelt praksisplass innenfor Troms og Finnmark, det geografiske området hvor vi har samtlige kommunale praksisavtaler. Dette innebærer at praksisplasser kan tildeles på andre steder enn studiested.
Det vil være anledning til å søke praksisplass i utlandet for praksis i 4. semester.
Norsk
Bachelor i sosialt arbeid danner opptaksgrunnlag for sosial- og barnevernsfaglige masterstudier. Vanligvis kreves det minimum gjennomsnittskarakter C for å være kvalifisert til masterstudier. Ved UiT og flere høgskoler/universitet gis det også tilbud om videreutdanninger og masterprogrammer.
Institutt for barnevern og sosialt arbeid tilbyr master i barnevern og master i sosialt arbeid.
Institutt for barnevern og sosialt arbeid ønsker å stimulere studentene til faglige utenlandsopphold av 4 - 6 måneders varighet som en del av studieløpet, enten i forbindelse med praksisstudium eller teoribaserte kurs (utveksling).
Praksisstudium:
Etter søknad kan praksis 2 gjennomføres i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet.
Utveksling:
Etter søknad kan 5. semester tas som utveksling i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet.
SØKNADFRIST OG INFO:
Søknadsfrist for utveksling i vårsemesteret: 1. september/høstsemesteret 1. februar.
Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du på universitetets sider om utveksling. For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold, kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram/fagområde .
Studiested | Land |
---|---|
Professionshøjskolen VIA University College | Danmark |
University of Applied Sciences Mittweida | Tyskland |
University of Granada | Spania |
University College Copenhagen | Danmark |
Häme Polytechnic | Finland |
Kempten University of Applied Sciences | Tyskland |
Lapland University of Applied Sciences | Finland |
The University of Regina | Canada |
Windesheim University of Applied Sciences | Nederland |
Socialpædagogisk Seminarium Ilulissat | Grønland |
Bradford College | Storbritannia og Nord-Irland |
Error rendering component