15. april
1. mars for realkompetansesøkere
Hva er en god barndom? Hvordan løser familien et ungt familiemedlems utfordringer knyttet til rus og psykisk helse? Hva kan familienettverket og nærmiljøet bidra med? Hva skal til for at barn og ungdommer, uansett kulturell bakgrunn, opplever seg inkludert i det samfunnet de er en del av? Hvis du er en som er engasjert i mennesker rundt deg og ønsker å jobbe med barn og unge, da trenger vi deg. Hvis du vil bidra med ditt engasjement til at barn og unge får styrke til å mestre utfordringer i livet, kan bachelor i barnevern være starten på et aktivt og meningsfylt arbeidsliv. Du trengs der ute som en engasjert medarbeider i barnehager, skoler, ungdomsinstitusjoner, innen psykisk helsevern og barnevernet. Søk nå!
Seniorkonsulent
Bachelor i barnevern kvalifiserer til yrkestittelen barnevernspedagog.
Barnevernspedagogutdanningen er basert på barnevernsfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap, og på kunnskap fra barn, unge og deres foresatte. Barnevernsfaglig arbeid tar utgangspunkt i barn og unges livssituasjon og rettigheter, og anerkjenner barn og unges behov for trygghet, omsorg, forståelse og kjærlighet. Barnevernspedagogen skal kunne forebygge og avdekke omsorgssvikt og bidra til forsvarlige tjenester.
Studentene skal ha en forståelse av sammenhenger mellom individuelle problemer, behov og samfunnsforhold, og handlingskompetanse for å kunne gi rett hjelp til rett tid for barn, unge og deres familier i utsatte livssituasjoner.
I studiet vektlegges utvikling av kulturanalytisk kompetanse.
Barnevernspedagoger arbeider med barn og unge og deres pårørende både i og utenfor institusjoner, hovedsakelig innenfor de kommunale og statlige tjenester.
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Kandidaten
Ferdigheter:
Kandidaten kan
Generell kompetanse:
Kandidaten
Barnevernspedagoger jobber innen barne- og ungdomspsykiatri, PPT, statlig og kommunalt barnevern, barnehager, skoler, flyktningetjenester, Bufetat, i rusomsorgen og voksenpsykiatrien. De jobber også innen helse- og omsorg, miljøarbeid for psykisk utviklingshemmede, krisesenter, familievernkontor, frivillige organisasjoner og fritidssektoren, forebyggende ungdomsarbeid og psykisk helsevern.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. sem (høst) |
BVE-1011 Introduksjon til barnevernspedagogens fagfelt og yrkesrolle 15 stp BVE-1012 Velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer 15 stp |
|||||
2. sem (vår) |
BVE-1021 Barn og unge i et pedagogisk og psykologisk perspektiv 15 stp BVE-1022 Praksis 1: Samhandling og læring 15 stp |
|||||
3. sem (høst) |
BVE-1031 Aktiviteter og pedagogiske metoder i miljøterapeutisk arbeid /Activities and practical methods 15 stp BVE-1032 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste 15 stp |
|||||
4. sem (vår) |
BVE-1041 Praksis 2: Tiltak og endringsarbeid 30 stp |
|||||
5. sem (høst) |
BVE-1051 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet, 15 stp BVE-1052 Helsefremmende og forebyggende barne- og ungdomsarbeid, 15 stp BVE-2061 Mangfold, marginalisering og profesjonell bevisstgjøring, 10 stp BVE-2062 Vitenskapsteori og forskningsmetode. Bacheloroppgave, 20 stp |
|||||
6. sem (vår) |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse
og 15. april for søkere med generell studiekompetanse.
Krav til realkompetanse:
Søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret og ikke ha generell studiekompetanse.
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
For bachelor i barnevern regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
Videre gjelder følgende faglige krav:
Søkere som kan vise til fagbrev anses å fylle de ovennevnte faglige krav.
For nærmere informasjon om krav til realkompetanse og hvilke krav som stilles til søknad og dokumentasjon, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse
https://uit.no/utdanning/art?p_document_id=347915&dim=179005
Søkere som tas opp på bachelor i barnevern må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Studiet er adgangsregulert, og det tas opp ca 30 studenter hver høst.
Poenggrensen ved hovedopptaket til studiet høsten 2020 var:
Ordinær kvote: 42,4
Førstegangsvitnemålskvote: 32,5
Undervisning og læringsformer
Undervisningen bygger på relevant forskning, faglig utviklingsarbeid, erfarings- og praksisnær kunnskap, og har studentaktive og prosessrettede læringsformer der teoretiske kunnskaper, yrkesmessige ferdigheter og personlig kompetanse ses i sammenheng.
Andre undervisningsformer er forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, rollespill/simulering, individuelt-, gruppe- og prosjektarbeid, praksis, refleksjon, veiledning, skriftlige og muntlige arbeidskrav og digitalisert undervisning.
Studiet vektlegger studentaktive, praksisautentiske og prosessrettete læringsformer. Det er påkrevd at studentene arbeider aktivt med egen faglig utvikling, både individuelt og i grupper.
Eksamen
Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift for studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.
Hensikten med vurdering er av pedagogisk og kvalitetsmessig karakter, og vurdering vektlegger prøving og sluttresultat. Vurdering er en viktig del av undervisnings- og læreprosessen i løpet av studiet. Vurdering skal også sikre at den enkelte student har utviklet kompetanse i henhold til læringsmålene for studiet, og som er forenlig med god yrkesutøvelse.
Det avholdes eksamener for hvert emne umiddelbart etter at undervisningen i det aktuelle emnet er ferdig. Kravene fremgår av emneplanene. Vi benytter både intern og ekstern sensor. Studentene må selv sette seg inn i forskriftene før eksamen. For å kunne fremstille seg til eksamen, kreves det at studenten har bestått de ulike arbeidskrav som fremgår av emneplanene, krav til tilstedeværelse, forkunnskapskrav/progresjonskrav, samt praksisstudier.
Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener benyttes karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Vurderingsformen beskrives under hvert emne.
Studiet har to praksisperioder. Første praksisperiode gjennomføres i 2. semester og er på 6 uker, inkludert for- og etterarbeid. Andre praksisperiode gjennomføres i 4. semester og er på 17 uker, inkludert for - og etterarbeid.
Gjennom praksisstudiene gis studentene mulighet for å trene på å observere, analysere, forstå samt oppøve ulike yrkesspesifikke ferdigheter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
Praksisperiodene gjennomføres i Troms og Finnmark. Det er Institutt for barnevern og sosialt arbeid som tildeler praksisplass. Det er ikke anledning for studenter å fremskaffe praksisplasser på eget initiativ. Studentene får tildelt praksisplass innenfor Troms og Finnmark, det geografiske området hvor vi har samtlige kommunale praksisavtaler. Dette innebærer at praksisplasser kan tildeles på andre steder enn studiested.
Det vil være anledning til å søke praksisplass i utlandet for praksis i 4. semester.
Norsk
Bachelor i barnevern danner opptaksgrunnlag for sosial- og barnevernsfaglige masterstudier. Vanligvis kreves det minimum gjennomsnittskarakter C for å være kvalifisert til masterstudier. Ved UiT og flere høgskoler/universitet gis det også tilbud om videreutdanninger og masterprogrammer.
Institutt for barnevern og sosialt arbeid tilbyr master i barnevern og master i sosialt arbeid.
Institutt for barnevern og sosialt arbeid ønsker å stimulere studentene til faglige utenlandsopphold av 4 - 6 måneders varighet som en del av studieløpet, enten i forbindelse med praksisstudium eller teoribaserte kurs (utveksling).
Praksisstudium:
Etter søknad kan praksis 2 gjennomføres i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet.
Utveksling:
Etter søknad kan 5. semester tas som utveksling i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet.
SØKNADFRIST OG INFO:
Søknadsfrist for utveksling i [vårsemesteret: 1. september/høstsemesteret 1. februar]
Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du på universitetets sider om utveksling. For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold, kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram/fagområde
Studiested | Land |
---|---|
Professionshøjskolen VIA University College | Danmark |
University of Applied Sciences Mittweida | Tyskland |
Häme Polytechnic | Finland |
Kempten University of Applied Sciences | Tyskland |
Lapland University of Applied Sciences | Finland |
The University of Regina | Canada |
Windesheim University of Applied Sciences | Nederland |
Socialpædagogisk Seminarium Ilulissat | Grønland |
Error rendering component