Nytt økonomisystem for Unit4 ERP og LØNN

Avvikler dagens systemløsninger for lønns- og økonomiområdet

Alle ansatte ved UiT må fra nyttår forholde seg til et nytt system for registrering av arbeidstid, reiseregning etc. UiT bytter fra Paga til SAP.

Når nyttårsrakettene er avfyrt og vi ønsker 2022 velkommen, kan du som UiT-ansatt samtidig vinke farvel til Paga-systemet.

UiT er en del av det nasjonale BOTT-samarbeidet, som omfatter universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (derav BOTT). Målet er felles, standardiserte administrative og tekniske tjenester for de fire universitetene.

Samarbeidet omfatter flere prosjekter, inkludert BOTT økonomi og lønn (BOTT ØL), der målet er å utvikle mer brukervennlige og selvbetjente løsninger for lønn- og økonomitjenestene ved de fire lærestedene.

Les mer om BOTT-samarbeidet her.

Ved UiB og UiO er felles løsninger og rutiner innenfor BOTT ØL allerede tatt i bruk. Nå står altså UiT for tur. Det betyr at fra årsskiftet er lønnssystemet Paga historie ved UiT. Det samme er økonomisystemet universitetet har brukt de siste årene.

Hva betyr dette for UiT-ansatte?

Du skal slutte å bruke Paga Web og mobilappen til Paga fra årsskiftet. I stedet skal du fra samme tidspunkt ta i bruk selvbetjeningsportalen til SAP – og eventuelt mobilappen til samme løsning.

Som i Paga skal du også i det nye systemet registrere arbeidstid, ferie og fravær, reiseregning og refusjoner – og du sjekker lønnsslippen og tidssaldo der.

Du må ha orden i paga innen 15. desember

Allerede nå kan du begynne å forberede deg til overgangen. Har du skjema i Paga Web som må oppdateres og sendes? Er du ajour med timeregistreringen i Min Tid? Har du sendt reiseregninger på fullførte reiser? Hva med innsending av eventuell overtid?

– Endelig frist for å være ajour er 15. desember, men det er alltid godt med alt som er gjort, sier Merete Birgitte Danielsen, prosjektleder i avdeling for organisasjon og økonomi.

Ny verktøykasse for fagbrukere innen lønn og økonomi

UiTs fagbrukere innenfor lønns- og økonomiområdet får i tillegg til lønnssystemet SAP, også et nytt økonomisystem (Unit4 ERP) samt ny bestillings- og fakturaløsning. En ny verktøykasse betyr også at det settes av tid og ressurser til opplæring utover høsten.

– En plan for opplæring er på trappene. Ansatte skal i høst få tid til å sette seg inn i de nye oppgavene og systemene som tas i bruk, sier Danielsen.

Du finner mer informasjon her

UiT har etablert to egne nettsider for BOTT ØL-prosjektet. Den ene retter seg mot ansatte, studenter og eksterne og er i all hovedsak knyttet til innføringen av de nye lønnstjenestene. På siden vil du finne blant annet nyhetsbrev, frister, kunngjøringer og lenker til nyttig ekstern info.

Den andre siden retter seg ledere og fagbrukere innen økonomi- og lønnsområdet – med den samme innholdsfortegnelsen.