UiT Norges arktiske universitet tar i bruk nytt lønnssystem fra 1. januar 2022. Det nye systemet leveres av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring i staten (DFØ).
I ny systemløsning har vi lagt til rette for at studenter kan levere krav om refusjon av merutgifter knyttet til praksisopphold i forbindelse med studiet.
Prosessen starter med at fakultetet eller instituttet bestiller tilgang til selvbetjeningsløsningen Betalmeg for studentene. Når bestillingen er registrert hos DFØ vil studenten motta en e-post eller SMS med påloggingsinformasjon. Informasjon om Betalmeg, brukerveiledninger og opplæringsvideoer om hvordan en bruker løsningen finnes på DFØs nettsider:
https://dfo.no/kundesider/reiseregning-utgiftsrefusjon-og-honorarer-for-honorarmottakere
Hvilke utgifter som studentene får refundert og hvilke satser som gjelder følger av fakultetets eller instituttets retningslinjer. Dersom studenten har fått godkjenning for å gå ut over satsene som følger av disse må dette dokumenteres. Slik dokumentasjon lastes opp som vedlegg til refusjonskravet.
DFØ tilbyr følgende brukerstøtte dersom studentene trenger hjelp med innlogging og bruk av løsningen:
- Inne i Betalmeg og DFØ-appen finnes en chatbot som gir hjelp og veiledning til utfylling av honorarskjema, reiseregning og utgiftsrefusjon. Hvis chatboten ikke vet svaret på spørsmålet, kan studenten bli satt over til en medarbeider på kundesenteret i DFØ.
Studentene kan også kontakte DFØ på:
- telefon 400 18 659
- e-post lonn@dfo.no
In english:
UiT Norway's Arctic University will adopt a new payroll system from 1 January 2022. The Directorate for Public Administration and Management (DFØ) will provide the new system.
In a new system solution, we have made it possible for students to submit claims for reimbursement of additional expenses related to internships in connection with the study.
The process starts with the faculty or department ordering access to the self-service solution Betalmeg for the students. When the order is registered with DFØ, the student will receive an e-mail or SMS with login information. The student can find information about Betalmeg, user guides, and training videos on how to use the solution on DFØ's website:
https://dfo.no/kundesider/reiseregning-utgiftsrefusjon-og-honorarer-for-honorarmottakere (in Norwegian)
The faculty's or department's guidelines will indicate which expenses are reimbursed and which rates apply. If the student has received approval to go beyond the guidelines' rates, this must be documented. Such documentation is uploaded as an attachment to the refund claim.
DFØ offers the following user support if students need help with logging in and using the solution:
• Inside Betalmeg and the DFØ app, a chatbot provides help and guidance for filling in the fee form, travel invoice, and expense reimbursement. If the chatbot does not answer the question, the student can be transferred to an employee at the customer center in DFØ.
Students can also contact DFØ at:
• telephone 400 18 659
• e-mail lonn@dfo.no
Link: https://uit.no/bottol/ansatte#mod_758423