Nytt økonomisystem for Unit4 ERP og LØNN

Hva foregår i prosjektet og på enhetene fram mot sommeren?

Vi er nå i forberedelsesfasen for å gjøre oss klare til å ta imot de nye løsningene fra BOTT nasjonalt prosjekt. Leveransen består av nye systemer, ny økonomimodell og nye prosess-, rolle- og rutinebeskrivelser innenfor økonomi- og lønnsområdet.

De lokale innføringskoordinatorene, fakultets- og avdelingsdirektørene, fagforeningene og alle nettverk har i vår fått - eller er i ferd med å få - besøk (digitalt) fra prosjektet for informasjon om dette.

I tiden fram til sommeren vil alle enheter jobbe med å bli kjent med de nye rollene og prosessene, og se hvordan dette skal tas imot på egen enhet. I tillegg jobbes det med rydding i de gamle systemene.

Det jobbes også med å få på plass og implementere retningslinjer for bruk av økonomimodell slik at enhetene kan mappe dagens prosjekt og tiltak til ny økonomimodell.

Det jobbes med opplæringsplan og første runde med opplæring vil skje i oktober 2021. Det er lagt opp til rollebaserte opplæringsløp innenfor de ulike prosessene, og den vil gis som en kombinasjon av e-læring, opplæringsvideoer og digitale samlinger.

System- og prosessopplæring vil knyttes tettere sammen enn i dag, noe som vi tror vil gi en enda bedre forståelse for helheten hos den enkelte ansatte.

Det er DFØ som utvikler systemopplæringen og universitetene i samarbeid som utvikler prosessopplæringen.