Barnevern

Barnevern - bachelor /Varighet: 3 år / Studiepoeng: 180
Studiested Alta
Søknadsfrist 15. april
1. mars for realkompetansesøkere

Søk samlingsbasert bachelor i barnevern ved UiT og bli barnevernspedagog!
Vil du lære hvordan du kan skape trygt og omsorgsfullt miljø for barn og ungdom som er utsatt for vold, omsorgssvikt og mobbing? Vil du hjelpe familier i utsatte livssituasjoner og sørge for trygge oppvekstvilkår for sårbare barn? Da er et samlingsbasert bachelorstudium i barnevern ved UiT er et riktig valg for deg.

Dette studiet har krav om obligatorisk oppmøte ved studiestart. For søknad om fritak, les her.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Krav til realkompetanse:

Søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret og ikke ha generell studiekompetanse.

Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:

  • Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole, universitet/høgskole eller tilsvarende
  • Omsorg for egne barn kan telle inntil ett år.

For bachelor i barnevern regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:

  • Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever under kyndig veiledning
  • Skoler med relevant linje/fag i forhold til utdanningen for eksempel allmenne fag, økonomiskadministrative fag og helse- og sosialfag.

Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Søker må dokumentere kompetanse i norsk og engelsk fra videregående skole (minimum VG1/grunnkurs).

For nærmere informasjon om krav til realkompetanse og hvilke krav som stilles til søknad og dokumentasjon, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse


Politiattest:
Søkere som tas opp på bachelor i barnevern må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.

Studiet er adgangsregulert, og det tas opp ca. 40 studenter hver høst.

Poenggrensen ved hovedopptaket til studiet høsten 2024 var:

  • Ordinær kvote: 0
  • Førstegangsvitnemålskvote: 0

Beskrivelse av studiet

Bachelor i barnevern er et samlingsbasert heltidsstudie. Studiet gir 180 studiepoeng fordelt over tre år.

Bachelor i barnevern kvalifiserer til yrkestittelen barnevernspedagog. Barnevernspedagoger skal ha særlig kompetanse til å løse oppgaver innenfor barnevernet og på andre arenaer hvor barn og unge i en utsatt livssituasjon befinner seg.

Barnevernspedagogutdanningen er en akademisk og praksisorientert utdanning. Barnevernsfaglig arbeid tar utgangspunkt i oppvekst og familieliv. Gjennom studiet utvikles yrkesrollen og bevisstheten om etikk og samarbeid til barnets beste. Ved å lære kritisk tenking kan du som kommende barnevernspedagog bidra til innovasjon i eget yrke. Den barnevernfaglige kompetansen skal sikre et kulturelt tilrettelagte tjenestetilbud for barn, ungdom og familier som trenger det. I tillegg skal utdanningen sikre kompetanse om samiske barns rettigheter til eget språk og kultur.


Hva lærer du?

Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Kandidaten har

  • bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere og ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen.
  • bred kunnskap om juridisk metode, samt gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet.
  • bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
  • bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser.
  • bred kunnskap om kommunikasjon og konflikthåndtering.
  • bred kunnskap om barns deltakelse, medvirkning og medbestemmelse.
  • bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid og familie- og nettverksarbeid.
  • kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier og etiske problemstillinger i fagområdet og egen tjenesteutøvelse.
  • har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid.
  • kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner, herunder kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie.
  • kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.
  • kunnskap om vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode.

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier.
  • anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid, og anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
  • anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere.
  • anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og foresatte.
  • anvende kunnskap fra barn og unge for å sikre deltakelse og medvirkning.
  • anvende relevante tiltak som bidrar til at unge inkluderes i skole og arbeid.
  • anvende kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon.
  • reflektere kritisk over kunnskaps- og verdigrunnlag i barnevernsfaglig arbeid.
  • beherske forebyggende og helsefremmende arbeid.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • har innsikt i eget kunnskapsgrunnlag, verdier og holdninger.
  • har innsikt i egen forforståelse og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernsfaglig arbeid.
  • har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre likeverdige tjenester.
  • kan utrede, analysere og dokumentere barnevernsfaglig arbeid problemstillinger, selvstendig og sammen med andre.
  • kan diskutere og formidle sentral fagkunnskap, både skriftlig og muntlig.

Jobbmuligheter

Barnevernspedagoger jobber innen barne- og ungdomspsykiatri, PPT, statlig og kommunalt barnevern, barnehager, skoler, flyktningetjenester, Bufetat, i rusomsorgen og voksenpsykiatrien. De jobber også innen helse- og omsorg, miljøarbeid for psykisk utviklingshemmede, krisesenter, familievernkontor, frivillige organisasjoner og fritidssektoren, forebyggende ungdomsarbeid og psykisk helsevern.

Institutt for barnevern og sosialt arbeid tilbyr master i barnevernsarbeid og master i sosialt arbeid.

Gradsnavn

Bachelor i barnevern

Videre studier

Bachelor i barnevern kvalifiserer til opptak på ulike masterprogram innenfor blandt annet barnevern og sosialt arbeid.


Institutt for barnevern og sosialt arbeid tilbyr Barnevernsarbeid - master | UiT og Sosialt arbeid - master | UiT


Relaterte yrker


Studieplan


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk


Undervisning og eksamen

Undervisning og læringsformer:

Samlingsbasert bachelor i barnevern har ca. 6 samlinger pr. semester. Det vil være en variasjon av fysiske samlinger i Alta og digitale samlinger via digitalplattform. Ved digitale samlinger foregår undervisningen i sanntid, og vil ikke være tilgjengelig som opptak.

Studie stiller krav til obligatorisk frammøte, både på fysisk og digital samling. Nærværskravet er på minimum 70 % av all undervisning og læringsaktiviteter som tilbys i hvert emne.

Det legges i tillegg opp til læringsaktiviteter mellom samlingene, både selvstudier og gruppearbeid.

Våre undervisere bygger undervisningen sin på relevant teori, forskning, faglig utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap.

Undervisningsaktiviteter vil kunne være forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, rollespill/simulering, gruppe- og prosjektarbeid, praksis, refleksjon og veiledning.

Studiet vektlegger studentaktive, praksisautentiske og prosessrettete undervisnings- og læringsformer. Studiet stiler krav til aktivt arbeid med egen faglig utvikling, selvstendig arbeid og samarbeid i grupper. Studiet vektlegger aktiv deltakelse av studentene.

Eksamen:


Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift for studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.


Vurdering er en viktig del av undervisnings- og læreprosessen i løpet av studiet. Vurdering skal også sikre at den enkelte student har utviklet kompetanse i henhold til læringsmålene for studiet.

Vurderingsform for det enkelte emne kommer frem i emnebeskrivelsene. For å kunne fremstille seg til eksamen, kreves det at studenten har fått godkjent de ulike arbeidskrav, og krav til nærvær som fremkommer i emnebeskrivelsene, samt forkunnskapskrav/progresjonskrav.

Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener kan det benyttes karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter, eller Bestått/Ikke bestått.


Praksis

Utdanningen har to obligatoriske praksisstudier. Første praksisperiode gjennomføres i 2. semester og er på 8 uker/240 timer. Andre praksisstudiet gjennomføres i 5. semester og er på 16 uker/480 timer. Praksisstudiene har egne retningslinjer, som publiseres i gjeldende læringsplattform.

Gjennom praksisstudiene gis studentene mulighet for å trene på å observere, analysere, forstå og fremme yrkesspesifikk handlingskompetanse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.

Institutt for barnevern og sosialt arbeid har praksisplasser i Troms- og Finnmarkfylke, samt i Narvik kommune. I særlige tilfeller, og når praksis ikke kan gjennomføres i de nevnte regionene, kan Nord universitet sitt praksisområde benyttes som praksissted, men dette skjer kun unntaksvis.

Studenter vil få tilbud om faglig godkjent praksisplass i disse regionene. Det er Institutt for barnevern og sosialt arbeid som tildeler praksisplasser, og det er ikke anledning for studenter å fremskaffe praksisplasser på eget initiativ. Studentene må beregne å ha full permisjon fra eventuell jobb i praksisperiodene. Det er viktig å være oppmerksom på at praksis kan innebære pendling eller at man midlertidig må flytte til praksissted. I noen tilfeller kan det også påløpe ekstrautgifter til reise og opphold.

For mer informasjon om praksis på barnevernsstudiet, se nettsiden for praksis

Det vil være anledning til å søke praksisplass i utlandet for praksis i 5. semester - les mer om dette under Utveksling.

Institutt for barnevern og sosialt arbeid ønsker å stimulere studentene til utenlandsopphold i forbindelse med praksisstudium. Etter søknad kan praksis 2 i 5. semester gjennomføres i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet.

Søknadsfrist og info:

Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du på universitetets sider om utveksling. For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold, kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram/fagområde

Studiesteder du kan utveksle til

Angelika Heitmann
Studiekonsulent for bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid, campus Alta