I master i pedagogikk får du anledning til å fordype deg i avgrensede pedagogiske temaer fra bachelor eller fra yrkeslivet. Du blir i stand til å gjennomføre analyser knyttet til forsknings og utviklingsarbeid. Gjennom valg av tema for master- oppgaven vil den enkelte student kunne påvirke yrkesretningen av sitt masterstudium.
Ved spørsmål om opptak og søknadsprosess, ta kontakt på epost: opptak@uit.no
Førstekonsulent
Rådgiver, Tromsø
Masterstudiet i pedagogikk sikter mot å gi inngående forskningsbasert kunnskap om det pedagogiske fag- og forskningsfeltet. Det legger til rette for studentens kritiske tenkning om hvordan man er og blir menneske. Sentrale tema i studiet er kunnskap, utvikling og relasjoner. Dette innebærer en konsentrasjon om ulike kunnskapsforståelser, kunnskapsformer og kunnskapsutvikling, om ulike syn på barn og unges sosialisering, utvikling, læring og danning, og om relasjonenes betydning i oppdragelse, undervisning og utdanning. Disse temaene belyses som grunnleggende pedagogisk-filosofiske problemstillinger, som empiriske forskningsfelt, og som aktuelle kultur- og samfunnsutfordringer.
Studiet gir gode muligheter for selv å utvikle forskningsbasert pedagogisk kunnskap gjennom et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene planlegger og gjennomfører en masteroppgave på 60 eller 30 studiepoeng. Den første gir en master som primært retter seg mot videre forskning, men begge kvalifiserer til opptak på ph.d.-program. Løpene gir faglig fordypning og støttes av et 30 poengs emne i metode og vitenskapsteori. Samlet gir dette solid grunnforståelse av forskning og et bredt grunnlag for forståelse av mer spesifikt pedagogiske forskningsprosesser. Studieprogrammet har i tillegg to obligatoriske emner på 10 studiepoeng som sammen skal gi en bredde i studentenes orientering i pedagogikk, og valgfrie emner om skal gi faglig fordypning i tråd med studentenes faglige interesser. Her tilbys emner i blant annet pedagogisk psykologi, pedagogisk filosofi, læreplanstudier og didaktikk, digital læring og utdanningshistorie. algemner tilbys under forutsetning om at det er nok studenter som har valgt emnet.
Programmet tilbys både som heltids- og deltidsstudium, der progresjonen i deltidsstudiet er på 50%. Studiet er campusbasert og Tromsø er studiested.
En masterkandidat i pedagogikk utdannet ved UiT – Norges arktiske universitet har avanserte kunnskaper om:
Videre har vedkommende følgende avanserte ferdigheter:
Vedkommende har følgende avanserte generelle kompetanser:
Mastergraden i pedagogikk kvalifiserer for mange ulike yrker. Arbeid i utdanningssektoren som rådgiver/veileder, lærerutdanner, administrativ og tilrettelegging for kompetanseutvikling er noen av områdene der pedagogisk kompetanse er etterspurt. Yrkesmulighetene påvirkes av hvilken fordypning og hvilket forskningsområde du har valgt i ditt masterstudium.
Universitetsutdannete pedagoger arbeider innenfor en rekke bransjer og områder som: forsknings-, utdannings-, og utredningsvirksomhet, opplæringsvirksomhet og kompetanseutvikling både i private og offentlige virksomheter. Offentlig og privat administrasjon, organisasjon og ledelse.
Yrkesmulighetene påvirkes av hvilken fordypning og hvilket forskningsområde du har valgt i ditt masterstudium.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
Masteroppgave (60stp.) | ||||||
1. semester (høst) |
Valgfritt PED-3000-emne Høsten 2019 tilbyr vi kun PED-3001. |
|||||
2. semester (vår) | ||||||
3. semester (høst) |
PED-3900 |
|||||
4. semester (vår) | ||||||
Masteroppgave (30stp.) | ||||||
1. semester (høst) |
Valgfritt PED-3000-emne. Høsten 2019 tilbyr vi kun PED-3001. |
|||||
2. semester (vår) | ||||||
3. semester (høst) |
Valgfritt PED-3000-emne (se emnekatalogen for hvilke emner som tilbys) |
Valgfritt PED-3000-emne (se emnekatalogen for hvilke emner som tilbys) |
Valgfritt PED-3000-emne (se emnekatalogen for hvilke emner som tilbys) |
|||
4. semester (vår) |
PED-390Y Masteroppgave (30stp.) |
Studiet kombinerer forelesninger, seminarer og veiledning med litteraturstudier. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. Skriving er en viktig del av læringsprosessen i studiet. I tilknytning til skriving av masteroppgaven gis det individuell og/eller gruppeveiledning.
I studiet benyttes ulike vurderingsformer: Skriftlig eksamen (hjemmeeksamen / skoleeksamen / mappevurdering), prosjektskisse, muntlig eksamen og masteroppgave. Der ikke annet framgår av emnebeskrivelser, er alle eksamener individuelle.
Ved sensur på de ulike emnene brukes karakterskalaen A-F eller Bestått / Ikke bestått. Kandidaten må ha bestått alle obligatoriske arbeidskrav for å kunne ta eksamen på et emne.
For masteroppgaver/ selvstendig arbeid i mastergradsprogram:
Undervisningsspråket er norsk. Skriftlige eksamensbesvarelser og muntlig eksamen kan etter søknad gjennomføres på engelsk.
Mastergraden i pedagogikk kvalifiserer for opptak på ph.d.-studiet.
Studietilbudet har ikke egne avtaler om studentutveksling, men studenter som ønsker det kan benytte seg av avtaler som HSL-fakultetet har. Fagmiljøet vurderer disse avtalene som faglig relevante. Det er lagt til rette for internasjonalt semester.
Studiested | Land |
---|---|
Aarhus University | Danmark |
University of Vienna | Østerrike |
University of Teacher Education Styria | Østerrike |
Carolo-Wilhelmina Technical University Brunswick | Tyskland |
University College Copenhagen | Danmark |
Technical University of Liberec | Tsjekkia |
University of California, Berkeley | USA |