Åse Mette Johansen
Førsteamanuensis i nordisk språkvitskap
Stillingsbeskrivelse
Eg er sosiolingvist og forskar på sambandet mellom språk, menneske og samfunn med utgangspunkt i Nord-Noreg og Sápmi. Eg underviser og rettleier om ulike språklege tema på alle nivå i utdanningane våre.
Aktuelt
Eg har nyleg gitt ut boka Samisk i norskfaget – fra plan til praksis saman med Hilde Sollid (2023, Fagbokforlaget). Boka skal inspirere lærarutdannarar, lærarstudentar og norsklærarar til å styrke og utvide arbeidet med samisk innhald i norskfaget i skolen.
Verv
- Medredaktør for det vitskaplege sosiolingvistikktidsskriftet Målbryting
- Programstyreleiar for urfolksmasterprogrammet (Indigenous Studies – MA) ved Senter for samiske studier (SESAM)
- Medlem av Språkrådets fagråd for skole og offentleg forvaltning
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Fleirspråklegheit
- Prosessane med å skifte språk og å ta språk tilbake
- Språkideologiar og identitet
- Talemålsvariasjon og -endring
- Ungdom og språk
- Språk og medborgarskap
- Språkleg mangfald i skole og utdanning
Forskingsinteressene mine heng tett saman med at eg kjem frå den trespråklege bygda Olmmáivággi/Manndalen/Olmavankka i Nord-Troms. Eg er særleg opptatt av samlivet mellom nordsamisk, kvensk og norsk språk, og kva dette samlivet betyr for menneske til ulike tider og på ulike stader.
Forskingsaktiviteten min følger fleire tematiske spor. Eg arbeider med forskjellige tilnærmingar til det språkideologiske skjæringspunktet mellom fornorsking og språkskifte på den eine sida og prosessane med å styrke og ta tilbake minoriserte språk på den andre. I tillegg studerer eg den sosiale betydninga til variasjon og endring i nordnorske talemål i språkkontaktmiljø. Skole- og utdanningskontekstar har etter kvart òg blitt viktige i arbeidet mitt. Hovuddelen av forskinga mi går per i dag føre seg i det NFR-finansierte prosjektet Multilingualism in Transitions / Fleirspråklegheit i overgangar i utdanningssystemet (2021–2025), leia av Hilde Sollid.
Undervisning
Eg underviser på grunn- og fordjupingsnivå i nordisk språkvitskap, eksempelvis emne om språkleg mangfald i tale og skrift, norsk som andrespråk, fleirspråklegheit og språkvitskapleg teori og metode. Eg rettleier for tida fleire masterprosjekt og i tillegg eit ph.d.-prosjekt ved Umeå universitet. Eg har òg undervisningserfaring som norsklærar i vidaregåande skole og som universitetslektor i norskdidaktikk.
Våren 2023
- Introduksjonemnet NOR-1015 og NOR-1025 Språkleg mangfald i tale og skrift (med Hilde Sollid)
- EVU-emnet NOR-6005 Fleirspråklegheit (med Hilde Sollid og Øystein A. Vangsnes)
- Skriveseminar for NOR-3982 Masteroppgåve i nordisk språk ved lektorutdanninga trinn 8–13
Hausten 2023
- Masteremnet NOR-3015 Forskingstema i nordisk språkvitskap (med Hilde Sollid). Tema dette semesteret er utdanningssosiolingvistikk.
- Masteremnet NOR-3016 Språkvitskapleg teori og metode (med Tor Håvard Solhaug)
- EVU-emnet NOR-6004 Norsk som andrespråk (med Kristine Bentzen og Hilde Sollid)