Lektorprogrammet trinn 8-13 er for deg som ønsker å undervise på ungdomstrinnet eller i videregående skole. Med den faglige fordypninga og pedagogiske kompetansen studiet gir, vil du kunne bli en dykig og engasjert lærer og utgjøre en forskjell i den norske skolen.
Ved spørsmål om opptak og søknadsprosess, ta kontakt på epost: opptak@uit.no
Seniorrådgiver og koordinator hele lektorutdanning 8-13 (og språkfag)
Rådgiver
Rådgiver- koordinator lektorutdanning trinn 8-13, realfag
Hvorfor ta 5-årig master i lektorutdanning trinn 8-13 ved UiT:
Lektorutdanningen er en femårig mastergradsutdanning som gir undervisningskompetanse på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Med en mastergrad fra UiT lærer du ikke bare fag, men også hvordan du skal undervise gjennom profesjonsfaget og praksis som er felles for alle studentene.
Læreryrket er ett av de viktigste - og tryggeste - yrkene i samfunnet. Det er et meningsfylt yrke der du hele tiden er i faglig utvikling sammen med kolleger og elever. Studiet er innholdsrikt og veldig variert, det gir deg faglig fordypning i to fag og i profesjonsfag samt praksiserfaring.
Fagvalg og mastergradsoppgave:
Utdanningen er organisert i studieretninger etter hvilket fag du velger å spesialisere deg i og skrive din mastergradsoppgave i, fag 1. I tillegg velger du et fag 2.
Studieretninger i realfag ved Campus Tromsø:
Fag 2: biologi, fysikk, kjemi og matematikk.
Studieretninger i språk og samfunnsfag ved Campus Tromsø:
Fag 2: engelsk, historie, matematikk, nordisk, religionsvitenskap, russisk, samfunnsfag, samisk (morsmål), sosiologi, spansk, tysk (samisk tilbys hvert annet år og du må starte på utdanningen høsten 2019, 2021 osv.).
Valg av fag 1 og fag 2 foretas ved studiestart. Det kan bare velges mellom de fagkombinasjoner som er angitt under hver studieretning, se studieplanen for mulige fagkombinasjoner.
Etter fullført lektorutdanning for trinn 8-13 har kandiaten følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
Ferdigheter
Kandidaten kan
Generell kompetanse
Kandidaten kan
Etter å ha fullført lektorutdanninga 8-13 kan du undervise på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring.
Utdanningen kan også gi grunnlag for andre spennende jobber. Opplæring skjer på mange andre arenaer enn i skolen, som i store organisasjoner eller i voksenopplæringen. Her vil lektorer være attraktive kandidater.
Med lektorutdanning kan du også finne jobber innenfor for eksempel forskning, administrasjon og skoleledelse.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. sem (høst) |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
||||
2. sem (vår) |
Emne i fag 1/fag 2 text |
Emne i fag 1/fag 2 |
||||
3. sem (høst) |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
|||
4. sem (vår) |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
|||
5. sem (høst) |
PFF-XXXX Fagdidaktikk i fag 1, 5 stp. PFF-XXXX Fagdidaktikk i fag 2, 5 stp. |
Emne i fag 1/fag 2 |
||||
6. sem (vår) |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
|||
7. sem (høst) |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
Emne i fag 1/fag 2 |
|||
8. sem (vår) |
PFF-3000 går siste gang våren 2020. Fra våren 2021 gis PFF-3020 Skolen som organisasjon, elevens livsverden og kulturelt mangfold (10 stp.) samt didaktikkemner i fag 1 og 2 (på 10 stp. hver) |
|||||
9. sem (høst) |
Emne i fag 1 |
Emne i fag 1 |
Masteroppgave i fag 1 |
|||
10. sem (vår) |
Masteroppgave i fag 1 |
Studieretninger med språk og samfunnsfag:
Generell studiekompetanse med 35 skolepoeng og gjennomsnittskarakter 3 i norsk (393 timer) og 4 i matematikk (224 timer). Søkere med gjennomsnittskarakter mellom 3,00 og 3,99 i matematikk får tilbud om å delta på forkurs før studiestart. Informasjon om gjennomføring og påmelding til forkurset finner du på samordna opptak sine sider.
Du dekker også karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.
Dersom du ønsker å ta matematikk som fag 2 på studieretning språk og samfunnsfag, må du også oppfylle tilleggskravene for studieretning realfag, se nedenfor.
Studieretninger i språk og samfunnfag er adgangsregulerte. Studieplasser totalt: 100
Studieretninger med realfag:
Generell studiekompetanse med 35 skolepoeng og gjennomsnittskarakter 3 i norsk (393 timer). I tillegg kommer følgende krav:
Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) + R2 og i tillegg enten
Disse tilleggskravene gjelder også om du ønsker å ta matematikk som fag 2 i studieretninger i språk og samfunnsfag.
Rangeringsregler ved opptak vil være karakterpoeng på grunnlag av vitnemål fra de tre årene i videregående skole.
Studieretninger i realfag er ikke adgangsregulerte.
Studenter som er tatt opp på utdanningen, kan søke innpass av relevante emner med bestått eksamen. Innpass kan gis under forutsetning av at alle krav til progresjon og emner tilfredsstilles.
Anbefalte forkunnskaper i språk:
Studenter som ønsker å ta engelsk bør ha forkunnskaper i engelsk som svarer til Vg2 og Vg3. Studenter som ønsker å ta russisk, spansk og tysk bør ha forkunnskaper tilsvarende Vg2.
Politiattest og skikkethetsvurdering
Søkere som tas opp på lektorutdanningen, må legge frem politiattest, jamfør Forskrift om opptak til høyere utdanning, Kapittel 6. Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.
Søknadsfristen er 15. april for søkere med generell studiekompetanse. Det er ikke mulig så søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Studentene skal gjennom utdanningen få erfaring med profesjonsrelevante undervisnings- og arbeidsformer.
Praksisopplæringen er obligatorisk og omfatter 100 dager praksis. Studentene skal møte elever både på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Praksis er spredt over hele studieløpet. I praksisstudiet blir studentene kjent med de krav og utfordringer som stilles til læreren. Studentene skal prøve ut, bearbeide og utvikle sine faglige og didaktiske kunnskaper.
Gjennomføringen av praksis skjer til vanlig ved skoler universitetet har partnerskapsavtale med. Rektor og koordinator ved praksisskolen er ansvarlig for organiseringen av praksisopplæringen, mens praksislærer har ansvar for selve gjennomføringen. Universitetslærere har ansvar for den oppfølgingen som skal gjøres fra universitetet.
Praksisskolen/praksislærer skal gjennom veiledning og oppfølging bidra til utvikling av studentenes profesjonsfaglige kompetanse i samarbeid med lærerne på universitetet. Krav til studentenes kvalifikasjoner i praktisk-pedagogisk arbeid, og evne til refleksjon i tilknytning til dette, skal ha tydelig progresjon fra den ene praksisperioden til den neste.
Både praksis, samt for- og etterarbeid knyttet til praksis, må være bestått for at studenter kan fremstille seg til avsluttende eksamen. Ved ikke bestått i praksis i en praksisperiode, kan denne bare tas om igjen en gang. Dersom det også da blir vurdert til ikke bestått, må studenten slutte på lektorutdanningen.
Praksisstudiet er nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser.
Undervisnings- og eksamensspråk er norsk og de respektive språkene i fremmedspråksfagene.
Studiet kan kvalifisere til å søke opptak til ph.d.-utdanning. For mer informasjon om ph.d.-utdanninga ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, se www.uit.no/hsl/phd
Delstudier i utlandet gjør deg ekstra attraktiv på arbeidsmarkedet. Utenlandsopphold gir deg økt læringsutbytte, bedre språkkunnskaper, unike opplevelser og internasjonal erfaring.
Lektorprogrammet trinn 8-13 har utvekslingsavtaler med utenlandske universitet hvor du kan ta emner som godkjennes som en del av studiet etterpå. Vi tar forbehold om hvilke emner det utenlandske universitetet kan tilby. Det forutsettes at du har avlagt eksamen i minst 60 studiepoeng før du reiser ut. Før utreise må du ha en forhåndsgodkjenning, det vil si at faglærer må forhåndsgodkjenne de emnene du skal ta i løpet av utenlandsoppholdet og som skal godkjennes som en del av studiet. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefale emnene i utlandet. I planen for den enkelte studieretning er det angitt når, i hvilket omfang og hvilke emner som kan inngå i et utenlandsopphold. Profesjonsfaget må tas ved et norsk lærested.
Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du her.
Studiested | Land |
---|---|
Nelson Mandela University | Sør-Afrika |
Gettysburg College | USA |
University of Saskatchewan | Canada |
Waseda University | Japan |
Humboldt University Berlin | Tyskland |
University of Southern Denmark | Danmark |
Ludwig-Maximilians-University of Munich | Tyskland |
University of Education of Freiburg | Tyskland |
University of California, San Diego | USA |
Malmö University | Sverige |
The Norwegian Study Centre | Storbritannia og Nord-Irland |
University of California, Berkeley | USA |
Det tysk-norske studiesenter i Kiel | Tyskland |
University of Cádiz | Spania |