KvaNT - Kvalitet i utdanning naturvitenskap og teknologi

Quality in tertiary STEM education

Gjesteinnlegg

uit.no/nt/kvant

Creating consensus in education

“We teach in the way that we were taught and are suspicious of unfamiliar things.  Similarly, students want to be taught in ways that they have encountered elsewhere and do not particularly like to be challenged. …. it is only by relentlessly focussing on how students are assessed, that we can start to challenge the inherent conservatism of both students and colleagues.” Les mer...

Av Gareth Tribello, Queen's University Belfast, presentert på seminar 21.01.2021


Våren universitetene plutselig ble digitale

For oss som jobber i og med høyere utdanning skjedde det noe revolusjonerende den 12. mars 2020. Norge stengte da ned alle skoler og universiteter samtidig som store deler av verden gjorde det samme. NTNU måtte som mange andre institusjoner digitaliseres på en helg. Torsdag stengte campus og på mandag måtte vi ha noe klart. Mye har gått bra, men vi har mye å lære av å reflektere og evaluere over hvordan det gikk denne våren da vi litt plutselig ble digitale. Les mer...

Av Madeleine Lorås, stipendiat Excited, NTNU, 20.05.2020


Undervisningskvalitet og digitale verktøy

Diku-rapporten «Digital tilstand for 2018» sier at studentene ønsker sterkere fokus på undervisningskvalitet, og at de etterlyser sterkere satsing på bruk av digitale verktøy i undervisningen. Er det en sammenheng? Undervisningskvalitet blir definert på ulike måter, avhengig av faglig ståsted. Les mer...

Av Øystein Lund, 22.10.2019


Aktiv læring uansett romtype

Alle undervisere har et pedagogisk verktøykasse som de tar med seg inn i fagemnene sine. Opp i kassen finner man teknikker som think-pair-share, speed dating, studentrespons systemer, rollespill, med flere. På det første seminaret til KvaNT så vi nærmere på forholdet mellom aktive læringsmetoder og fysiske undervisningsrom. Les mer…

Av Nora MacLaren, 24.09.2019




Ansvarlig for siden: Huru, Hilja Lisa
Sist oppdatert: 13.08.2024 15:23