KvaNT - Kvalitet i utdanning naturvitenskap og teknologi

Prosjektbeskrivelse

KvaNT er en satsing fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi og er et 2-årig prosjekt 2019-2020 tilknyttet fakultetets strategiske satsing på utdanningskvalitet i høyere utdanning.

uit.no/nt/kvant

Prosjektet har en prosjektgruppe bestående av: prosjektleder, 2 universitetslektorer innen fagområdene matematikk, fysikk og/eller kjemi, og 1/2 adm ansatt i støttestilling. I tillegg tilknyttes 2 stipendiatstillinger i fagdidaktikk med spesialisering matematikk, fysikk eller kjemi som også knyttes opp mot prosjektet. Stipendiatstillingene er 4-årige og vil gå ut over prosjektperioden og være tilknyttet veiledningsteam med sammensetning som dekker fagdidaktikk, disiplinfag innen spesialisering og veiledningskompetanse med hensyn på pedagogikk som profesjonsfag i lektor og - lærerutdanningen.

De ansatte i prosjektet vil samarbeide aktivt med fakultetets fagmiljøer og fokusere på utdanningsfaglige problemstillinger ved fakultetet knyttet til;

  1. Gjennomstrømning på fakultetets realfaglige studieprogram.
  2. Utvikling og innføring av studentaktive undervisningsformer i emner ved fakultetet.
  3. Bruk av programmering og IKT i realfag og teknologiske fag.
  4. Utdanningsfaglige problemstillinger knyttet til lektorutdanningen i realfag 8-13.

Prosjektets problemstillinger er knyttet opp mot fakultetets strategi for 2018-2021.

Mål for prosjektperioden

  • Overordnet mål for prosjektet er å forbedre undervisningskvaliteten i begynneremnene innen matematikk, fysikk og kjemi og heve den kollektive undervisningsfaglige kompetansen på fakultetet.
  • Etter prosjektperioden skal fakultetet ha:
    • Utgangspunkt til å starte initiativ til å gi tilpasset disiplinbasert undervisning i fagene matematikk, fysikk og kjemi til andre fakultet ved UiT hvor det er hensiktsmessig å utnytte fakultetets faglige kompetanse.
    • Flere fagmiljøer som kan konkurrere om interne og eksterne nasjonale midler på utdanning på høyeste finansieringsnivå.
    • Analysert frafall og gjennomstrømning ved fakultetets studietilbud, og ha utarbeidet en tiltaksplan for å bedre gjennomstrømning.
    • Integrert og tilpasset undervisning til lektorutdanningen i realfag 8-13, eksempelvis didaktisk tilpasning i emner på 1000-nivå og bedre tilpasning av undervisning i praksisperioder.
    • Styrket faglig samarbeid med fagmiljø innen didaktikk med HSL, og faglig samarbeid BFE og IVT i studieretninger i lektor realfag 8-13.
    • Oppfylt konkrete mål for erfaringsdeling og publikasjoner/konferansebidrag fastsatt av prosjektleder og fakultet.




Ansvarlig for siden: Hilja Lisa Huru
Sist oppdatert: 11.01.2021 12:50