Illustrasjonsbilde

Nettsideløsninger

Her finner du ulike typer nettsider og kommunikasjonskanaler vi bruker ved UiT. Klikk deg inn på de ulike kanalene under for å se hvilken løsning som kan passe for deg.

Sentersider benyttes til å formidle forskning fra UiT på nett på UiT sin hovedplattform uit.no. Hensikten med siden er å presentere forskningen til et senter, dens aktivitet og medlemmer.

Kanalforvaltning oppretter en basisside for senteret på bakgrunn av bestillingsskjema i TOPdesk.
Når basissiden er opprettet overtar senteret redigeringsansvaret. 



Malen domineres av et hovedbilde som velges av senteret, så lenge det er i liggende format og i stor nok oppløsning (i tillegg til at dere har rettighetene til bildet).

Adressen til sidene vil bli uit.no/research/NavnPåSenteret (f.eks. uit.no/research/mara).



  • UiT står for teknisk drift.
  • Det meste av innholdet kan baseres på automatisk innhenting av oppdateringer, slik at du slipper å gjøre mye jobb med siden i etterkant.
  • Mobiltilpasset utseende i UiT sin mal og fargepalett.
  • Publikasjoner i prosjekter kan hentes inn automatisk fra Cristin dersom dere lager en prosjekt-ID.
  • Dere kan ha innhold som nyheter, bloggposter og bilder.
  • Senteret justerer selv innholdet.


  • Ingen undersider, med unntak av prosjekter.
  • Utseendet bestemmes av UiT sin mal.
  • Administreres av UiT sine ansatte.




Forskergruppesider benyttes til å formidle forskning fra UiT på UiT sin hovedplattform uit.no. Hensikten med siden er å presentere forskningen til en forskergruppe, dens aktivitet og medlemmer.

Kanalforvaltning oppretter en basisside for gruppen på bakgrunn av bestillingsskjema i TOPdesk.
Når basissiden er opprettet overtar forskningsgruppen redigeringsansvaret. 



Malen domineres av et hovedbilde som velges av forskningsgruppa, så lenge det er i liggende format og i stor nok oppløsning (i tillegg til at dere har rettighetene til bildet).

Adressen til sidene vil bli uit.no/research/NavnPåGruppa (f.eks. uit.no/research/mara).



  • UiT står for teknisk drift.
  • Det meste av innholdet kan baseres på automatisk innhenting av oppdateringer, slik at du slipper å gjøre mye jobb med siden i etterkant.
  • Mobiltilpasset utseende i UiT sin mal og fargepalett.
  • Publikasjoner i prosjekter kan hentes inn automatisk fra Cristin dersom dere lager en prosjekt-ID.
  • Dere kan ha innhold som nyheter, bloggposter og bilder.
  • Forskergruppen justerer selv innholdet.


  • Ingen undersider, med unntak av prosjekter.
  • Utseendet bestemmes av UiT sin mal.
  • Administreres av UiT sine ansatte.




Prosjektsider er forbeholdt ansatte og benyttes for aktiviteter innenfor forskning, utdanning, formidling eller administrasjon som pågår over tid. Hensikten med siden er å presentere prosjektet, dens aktiviteter og medlemmer.

Kanalforvaltning oppretter en basisside for prosjektet på bakgrunn av bestillingsskjema i TOPdesk.
Når basissiden er opprettet overtar prosjektgruppen redigeringsansvaret. 



Nettsidene kan inneholde toppside, undersider og enkeltsider for utlisting av informasjon. Det er også mulig å opprette arrangement, blogg og nyheter på siden.

Adressen til sidene vil bli uit.no/project/NavnPåProsjektet (f.eks. uit.no/project/GoSapmi).



  • UiT står for teknisk drift.
  • Mobiltilpasset utseende i UiT sin mal og fargepalett.
  • Publikasjoner i prosjekter kan hentes inn automatisk fra Cristin dersom dere lager en prosjekt-ID.
  • Dere kan ha innhold som nyheter, bloggposter og bilder.
  • Prosjektgruppen justerer selv innholdet.


  • Utseendet bestemmes av UiT sin mal.
  • Administreres av UiT sine ansatte.




iKnowBook er et system for å strukturere innhold til nettsider.

Hvis du har behov for en ny nettside, kontakt Kanalforvaltning via TOPdesk og vi vil i samråd finne den beste løsningen for ditt innhold.



Innhold legges i kapitler og underkapitler for å lage en bedre struktur og oversikt over et større tema.



  •  UiT står for teknisk drift.
  • Mobiltilpasset utseende i UiT sin mal og fargepalett.
  • Enkel teksteditor gjør det lett for forfatter å fylle innhold uten å ha tidligere kunnskaper om oppbygning av nettsider.
  • Forfatter står for innholdsproduksjon, mens Kanalforvaltning står for den visuelle utforming av nettsiden.


  • Utseendet bestemmes av UiT sin mal.
  • Administreres av UiT sine ansatte.




Studiekatalogen er UiTs presentasjon av emner og programmer for studiesøkere. Studiekatalogen finner du her; UiTs studiekatalog 

Informasjon om tilgang til systemet m.m finner du her (krever innlogging):  Studiepublisering - studiekatalogen og emnekatalogen på nett

 

Mye av informasjonen som presenteres i studiekatalogen hentes inn fra andre kilder, som Felles Studentsystem (FS). Dersom det er informasjon det er nødvendig å kommiunisere ut til studiesøkerne i tillegg til informasjon fra FS, er det mulig å opprette egne undersider på studieprogramsidene. Disse sidene vil dukke opp i menyen på programsiden under punktet "Mer informasjon om studiet".

Bilde som viser plassering av menypunktet hvor undersider dukker opp

For å opprette undersider må du være logget inn på UiT.no.  Du finner logg inn/logg ut knapp i bunnmenyen nederst på uit.no-siden.

Bilde som viser plassering av logg inn/ut knappen på uit. no

Logg inn med Feide-pålogging (samme pålogging som til Canvas, Cristin osv).

 

Rull helt opp på studieprogramsiden igjen. Nå vil du se at punktet "Lag underside til studieprogrammet" vises. Trykk på denne og fyll ut informasjonen du vil legge ut. Når du lagrer den nye siden, vil menypunktet for "Mer informasjon om studiet" vises, og du finner siden du laget under dette.

 

Bilde som viser plasseringen av hvor man oppretter nye undersider



Canvas er ett webbasert læringsmiljøsystem. Ved UiT er Canvas kanalen for å kommunisere med studenter.

Canvas er bygd opp av forskjellig «områder».  Slike «områder» generes fra FS, og blir vanligvis snakket om som «emner».  Dette fordi det vanligste er at det er emner i FS som genererer «områder» i Canvas, men alle emner, kull, eller programmer har mulighet til å etablere slike «områder». Studenter som tilhører ett emne, kull eller program vil ha tilgang til tilsvarende «område» i Canvas. Faglige og administrativt ansatte kan ha tilgang til ett eller flere «områder». Tilgangsrettighetene, som bestemmer hva man har rett til å gjøre på ett slikt «område», avgjøres av rollen man har i «området».

«Områdene» som etableres i Canvas kan være åpne eller lukkede. Lukkede «områder» er bare tilgjengelig for personer med tildelte roller i rommet, mens åpne «områder» vil også personer uten noen rolle ha tilgang til.

Her finner du ITAs informasjon om Canvas.

Her finner du Canvas-brukerveiledninger



Alle ansatte ved UiT har sitt eget personkort. Dette er din hjemmeside på uit.no og din mulighet til å profilere deg internt og eksternt. Både studenter, ansatte og eksterne har behov for å finne relevante personer i ulike sammenhenger. Jo mer utfyllende og relevant informasjon på den enkeltes personkort, jo større mulighet for treff på riktig person. 
 
Personkortet vises øverst på trefflisten når ditt navn søkes opp på uit.no. I tillegg vises ofte personkortet som et av de første resultatene på Google og andre søkemotorer ved søk på ditt navn. 

Her finner du informasjon om hvordan du kan endre informasjonen på personkortet ditt.

How to edit your personal page



En kunngjøring er en kort, umiddelbar melding til ansatte eller studenter ved UiT. I utgangspunktet kan alle ansatte sende melding til de som jobber på et studiested, et institutt / en seksjon eller til et interesseområde. Det er kun mulig å sende til alle ansatte ved å sende inn en henvendelse til fellestjenesten kanalforvaltning.



  1. Logg deg på intranett.uit.no
  2. Trykk på pluss-knappen til høyre
  3. Velg den kunngjøringsformen som passer med de du ønsker å henvende deg til
  4. Skriv inn informasjon
  5. Publiser


Alle ansatte opprette arrangementer og legge inn innhold på uit.no/tavla


Microsoft Teams er et samlingspunkt for teamarbeid. Teams er et av de viktigste verktøyene til samarbeid både internt ved UiT og med eksterne brukere. Du kan samtale, sende e-post, dele filer, opprette lyd- eller videomøte med mer på en og samme plass. Fordi det er i skyen, kan medlemmene arbeide sammen uansett hvor de befinner seg.

Her finner du ITAs sider med informasjon om Teams



Den beste måten å bruke Sharepoint på er sammen med Teams (Se egen infoboks). Når du oppretter en Teams-gruppe, oppretter du samtidig et Sharepoint-område for denne gruppen. Sharepoint vil da fungere som lagringsplassen for filene du lagrer i Teams-gruppen. Der hvor du tidligere administrerte tilganger til Sharepoint-området via Sharepoint selv, kan du nå styre disse tilgangene gjennom Teams.

Her finner du ITAs sider med informasjon om Sharepoint



UiT har en Wordpress-løsning for sider som har andre behov enn de som UiT.no skal dekke. Dette kan f.eks. være sider som benyttes til læringsformål som skal dekke andre målgrupper enn UiT-studenter, eller hvis man ønsker en rendyrket blogg. Alternativt kan det være øvrige skjønnsmessige vurderinger som gjør at UiT.no ikke fungerer som en plattform.

Dersom du ønsker å opprette sider under site.uit.no eller blogg.uit.no forventer vi at du har kjennskap til følgende lover og forskrifter:

Videre må du følge råd fra styringssystemet for klassifisering av informasjon ved UiT. Dette skiller mellom åpen/grønn, intern/gul, fortrolig/rød eller strengt fortrolig/svart. Gjennom risikovurderingene besluttes det hvilke typer data de ulike tjenestene og systemene er godkjente for. Wordpress-tjenestene egner seg for åpen/grønn informasjon, og kan derfor ikke brukes til intern eller sensitiv informasjon.

Redaktører på selvstendige sider under site.uit.no og blogg.uit.no er delegert et ansvar for å sikre at innholdet er i tråd med ovennevnte lover og retningslinjer. Husk på at UiT står som eier av plattformene og kan komme i et dårlig lys eller bli ilagt bøter dersom ansatte trår feil.

Eksempler på sider under site.uit.no og blogg.uit.no som er innenfor det plattformene kan brukes til:



UiT tilby tre typer tjenester på Wordpress-plattformen:

  1. site.uit.no – feks sider som benyttes til læringsformål, kurs, team med tilknytning til UiT
  2. blogg.uit.no – for individuelle ansatte og studenter med AD-konto ved UiT
  3. frittstående Wordpress nettsteder med egne domenenavn (mot ekstra kostnad på 10 000 kroner pr. år)

Opprettelse av innhold på site.uit.no og frittstående nettsteder må godkjennes av FUF-KOM-Kanalforvaltning, en enhet ved UiT administrasjonen, som styrer nett-kommunikasjon ved UiT. UiT tilbyr kun teknisk drift av tjenesten. Eier/administrator må selv ha kompetansen som kreves for å bruke/administrere en WordPress-side. Ved frittstående nettsteder tibyr vi webdesign og rådgiving mot ekstra kostnad. 

Blog.uit.no er et utdanningsstøtte-verktøy og dermed innholdet i denne kanalen kan opprettes på egen hånd uten godkjenning fra FUF-KOM-Kanalforvaltning.

En seksjon ved IT avd. for Virksomhetsstøtte (ITA-VITE) er kontaktpunkt for spørsmål angående drift, sikkerhet og andre tekniske spørsmål. Bruk UiTs TopDesk for å sende hendvendelse.

 

Hvordan opprette en nettside / blogg ved UiT?


For å opprette et nettside / blog på site.uit.no trenger vi følgende informasjon:

  1. Tittel på siten (kan endres senere)
  2. Tilhørighet ved UiT. (Fakultet/Institutt)
  3. Ønsket url (http://site.uit.no/dittoenske; kan IKKE endres senere; bare små bokstaver, tall og bindestrek tillatt)
  4. Administrator/eier navn + Feide brukernavn fra UiT
  5. Ansvarlig redaktør navn + Feide brukernavn fra UiT
  6. Kort beskrivelse av sitens innhold/funksjon

Forespørselen skal sendes til UiTs TopDesk saksbehanding system.  

FUF-KOM kan også bestemme at det skal opprettes frittstående Wordpress sider med egne domenenavn og egne oppsett. Ved bruk av denne muligheten skal tiltakshaver orienteres om at det er en kostnad på 10 000,- kroner pr. år for opprettelse og drift av denne type sider. Da er riktignok noe teknisk support inkludert, men for arbeid av kommunikasjonsfaglig karakter risikerer tiltakshaver merkostnader til konsulenter/rådgivere som kan bistå med design etc. Tjenesten forvaltes på samme måte som site.uit.no og er tillagt ITA-VITE.

For personlig nettsted / blog på blogg.uit.no bruk følgende rutinen:

Framgangsmåten for dette er som følger:

  1. Logg inn med din AD-konto på https://blogg.uit.no/wp-login.php
  2. Klikk på Dashboard
  3. Klikk på My Sites
  4. Klikk Create New Site
  5. Legg inn et navn på bloggen din og klikk Create Site
  6. Bloggen er nå opprettet på følgende adresse: https://blogg.uit.no/dittbrukernavn

 

Drift, themes og plugins


Wordpress-tjenesten på blog.uit.no og site.uit.no leveres på best-effort betingelser. Selve systemet kjøres hos ekstern leverandør og ved feil prøver vi å starte feilsøking senest neste arbeidsdag

Tjenesten kommer med et sett av aktiverte "themes" - maler for grafisk utforming som man kan velge fra.

Mange nettsteder bruker aktiverte programmvare-tillegg, "plugins", som utvider standard-funksjoner på en Wordpress-side. Disse kan også aktiveres på nye sider ved behov. Samtidig, "plugins", som en ekstern programvare, medfører tekniske- og sikkerhets-risikoer. For å sikre stabil drift av alle nettsteder på blog.uit.no og site.uit.no ønsker vi ikke å installere "plugins" utover de nødvendigste etter godkjenning av UiTs Wordpress-leverandøren.

Derfor bør behov for nye "plugins" og andre tekniske modifikasjoner diskuteres med ITA-VITE.

ITA-VITE forsøker å holde Wordpress-installasjoner oppdatert til den nyeste versjonen. Dersom "plugins" eller "themes"  ikke er støttet av oppdatert Wordpress, blir de deaktiverte og erstattet av et godkjent alternativ. 

Wordpress-oppgraderinger og mindre oppdateringer skal varsles via driftsmelding på driftsmelding på UiT tavla minst ei uke i forveien.