Reise og refusjon
Reisebestillere
Reisebestillere er saksbehandlere på fakulteter/enheter som bestiller reiser for andre enn seg selv. Det kan være gjesteforelesere, sensorer, hele grupper m.m. Leder med budsjettfullmakt kan bestille reiserbestillerrolle. Ta kontakt for spørsmål, bestilling eller endring av reisebestillere.
Oversikt over reisebestillere ved UiT:
| Administrativ lederstøtte |
|---|
| Ida Hag |
| Fellesadministrasjon |
|---|
|
| Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi |
|---|
|
| Det juridiske fakultet |
|---|
|
| Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag |
|---|
|
| Fakultet for humanioria, samfunnsvitenskap og lærerutdanning |
|---|
|
| Det helsevitenskapelige fakultet |
|---|
|
| Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi |
|---|
|
| Fakultetet for naturvitenskap og teknologi |
|---|
|
| Universitetsbiblioteket |
|---|
| UB: Lotte Dahl |
Kontakt :
- Faggruppe lønn og reise
- Telefon: 77 64 45 00
- reiseogvariabel@uit.no
Sist endret: 23.10.2025
Printvennlig innhold: Reisebestillere ved fakulteter / enheter
Godkjenne reisesøknad og reiseforskudd
Når en ansatt sender en reisesøknad og søknad om forskudd i Selvbetjeningsportalen, går den direkte til leder med rollen "kostnadsgodkjenner". Denne søknaden må leses nøye før du godkjenner: Vær oppmerksom på at du må trykke på en PDF-lenke under konteringer ("tilleggsinformasjon") for å se hva den ansatte har søkt om i et eventuelt reiseforskudd. Det kan være et annet beløp enn det som er oppgitt under estimerte kostnader.
Hvis du godkjenner søknaden bare basert på estimerte kostnader uten å åpne PDF-en, kan du godkjenne et forskudd du ikke har sett.

Hvis forskuddet er feil eller må korrigeres trykk på Returknappen. Blir forskuddet avvist må faggruppe Lønn og reise kontaktes.

Gruppereiser
Reisebyråavtalen omfatter også bistand i forbindelse med kurs og konferanser. Dette kan bestilles hos Berg-Hansen Meeting & Event på telefon 75800800 eller e-post grupper.nordnorge@berg-hansen.no
Bestilling av tilgang til eksterne som har utbetalingskrav til UiT
Personer som skal ha refundert utlegg eller levere reiseregning må meldes inn av enheten via Nettskjema. Eksterne legger selv inn krav via Selvbetjeningsportalen.
Skjema for innhenting av personopplysninger:
Refusjon av utlegg til reise og husleie for studenter i praksis
Refusjon av utlegg for utgifter til reise og husleie for studenter i praksis dekkes etter interne bestemmelser på fakultet/institutt. Studenter leverer krav i DFØ-app eller Selvbetjeningsportal ved å velge Utgiftsrefusjon. De skal ikke levere reiseregning.
Brukertilgang bestilles av fakultet/institutt via Nettskjema.
Refusjon av utlegg til reise og husleie for ansatte
Refusjon av utlegg for utgifter til reise og husleie for ansatte, dekkes etter interne bestemmelser på fakultet/institutt.
Bruk dette skjema i forbindelse med feltarbeid. (Leieavtale mellom UiT-UMAK og private boligeiere)
For sikker håndtering av sensitive opplysninger som fødselsnummer og bankkontoinformasjon, foreslår vi å bruke e-dialog, slik det er beskrevet her.
Vær oppmerksom på at det er leieavtaleskjemaet som skal sendes. Ikke skjema for "Innhenting av personopplysninger".
Refusjon av lisenser, abonnement, programvarer, medlemsskap o.l
Informasjon om refusjon for utgiftene finner dere i Personalhåndboken.