for saksbehandlere og ledere

4. Evaluer tilbud

For å finne det beste tilbudet må det gjennomføres en god evaluering.

Tilbudsåpning

Mottatte tilbud åpnes etter utløp av tilbudsfristen. Tilbudsåpning ivaretas av Innkjøpstjenesten.

Sist endret: 22.04.2024

Kontroll og evaluering av innkomne tilbud

Tilbudene vil gjøres tilgjengelig for arbeidsgruppen for evaluering. Anskaffelsesrådgiver vil veilede i denne prosessen og beskrive hva det forventes at gruppen skal bidra med.

Kontroll av absolutte krav
Arbeidsgruppen må gjennomgå og kvalitetssikre at alle absolutte krav (A-krav) som er stilt i kravspesifikasjonen er oppfylt og dokumentert i inngitte tilbud. 

Evaluering av tildelingskriterier
Tilbudene skal vurderes i henhold til tildelingskriteriene som er satt opp i forkant av konkurransen. Evalueringen skal være skriftlig og godt begrunnet, og det skal framkomme hvilken score tilbyder har oppnådd for de ulike tildelingskriteriene.

Evalueringen oppsummeres i et innstillingsdokument som danner grunnlag for en meddelelse som skal sendes ut til alle tilbyderne.

Sist endret: 30.04.2024

Meddelelse om valg av leverandør

Når tilbudene er evaluert skal det gis en skriftlig meddelelse om valg av leverandør til konkurransens tilbydere, før kontrakten inngås. I brevet skal det gis en begrunnelse for valget ved å redegjøre for det vinnende tilbudets egenskaper og relative fordeler, i samsvar med tildelingskriteriene. Innkjøpstjenesten foretar utsendelse av meddelelsen.

Karensperiode for anskaffelser med verdi fra 1,49 millioner kroner ekskl. mva.
Kontrakten kan tidligst signeres etter utløpet av karensperioden - 10 dager regnet fra dagen etter at meddelelsen ble sendt.

Sist endret: 22.04.2024
4. Evaluer tilbud