Mia kombinerer pedagogikk fra masteren med lidenskapen for teater

Hva har teater og lærerutdannelse til felles? Ganske mye, ifølge Mia. Hun bruker erfaringene fra hobbyen og studiet hver dag i jobbene som markedskonsulent på dagtid og teaterlærer på kveldstid.

Mia Fyhn Jensen
Mia kombinerer pedagogikk fra masteren med lidenskapen for teater. Foto: Jørn Berger Nyvoll v/UiT

Fakta

Navn: Mia Fyhn Jensen
Alder: 26
Fra: Harstad, men bor i Tromsø
Studerte: Master i grunnskolelærer 1-7. klasse

Hvorfor valgte du akkurat det studiet?

– Jeg har holdt på med teater siden jeg var barn. Etter videregående tok jeg et år på folkehøgskole for teater, men etter det hadde jeg lyst på en jobb som føltes mer forutsigbar og stabil. Med andre ord alt annet enn det kunstyrker er. Jeg ønsket meg  fast lønn og jobbgaranti, samtidig som jeg hadde lyst til å fortsette med formidling. Jeg har alltid vært opptatt av ledelse og drev mye med regi og instruering på teateret.  Med dette i bakhodet leste jeg meg opp på studiekatalogen til UiT og så etter hvilke yrker som kunne passet. Læreryrket inkluderte mange av mine interesseområder, som ledelse, det å bygge relasjoner og formidlingskompetanse. Det var også viktig for meg å bli i Nord-Norge, så da falt valget på UiT.

Hvordan var studiet?

– I tillegg til matte og norsk, som er obligatorisk, valgte jeg å fordype meg i kunst og håndverk og samfunnsfag, og skrev master i norskfaget. Jeg fikk velge tematikk selv og kunne dermed skrive om estetisk lære i form av teater, så da fikk jeg integrert litt av kompetansen min på det også.  Det jeg likte med studiet var at vi hadde både pedagogikk, forskning og utviklingsfag allerede på det første året. Vi hadde det godt integrert gjennom hele løpet. Det var også mye praksis, så vi fikk testet ut det vi lærte på flere ulike skoler. Du er to dager i praksis allerede andre uka på studiet, så du blir veldig kastet ut i det. Men da innser du fort om du faktisk liker det eller ikke og får et tidlig innblikk i lærerhverdagen. Det gir et godt og realistisk bilde av arbeidslivet. I løpet av masteren var jeg utplassert på flere barneskoler i Tromsø og på en i Harstad. Egentlig skulle jeg i utenlandspraksis på New Zealand, men det utgikk dessverre på grunn av korona.

Hvorfor valgte du UiT?

– UiT tilbyr en integrert master hvor du blir lektor hvis du går grunnskolelærer. De var et av de første universitetene som tilbød dette. Det, kombinert med at jeg veldig gjerne ville tilbake til nord etter året på folkehøgskolen på Skarnes, gjorde at valget falt på UiT. Jeg savna fjell og fjorder, det er jo det jeg har vokst opp med. Det er et varmt, godt og nært miljø i nord generelt. Det er kanskje færre folk, men du kommer mye tettere på folk der. Her får du alt du trenger, men i de nordnorske omgivelsene.

Hvordan var det sosiale miljøet på og utenfor universitetet?

– Når du går lærerstudiet har du ganske få forelesninger. Det er mye praktisk arbeid med seminarer og kollokviegrupper, og en del obligatorisk oppmøte. Alle måtte møte opp, være forberedt og samarbeide. Dette knøt oss sterkt sammen og vi ble en veldig sammensveisa gjeng gjennom fem år. Jeg kom fort inn i det sosiale og fikk gode venner på studiet. Mine beste venner på den tiden var fra klassen. I tillegg jobbet jeg som studentambassadør for UiT og reiste mye rundt på turné på videregående skoler for å rekruttere studenter. Det var også en veldig sosial jobb. Ellers er Tromsø en by med liv og folk til alle døgnets tider. Det er fascinerende hvordan en by i nord kan ha så mye liv hele tiden. Det er alltid noe sosialt å delta på og lett å komme innpå menneskene som bor her.

Hvilke jobbmuligheter har du fått etter studiet?

– Jeg trivdes så godt som ambassadør at jeg ville bli værende ved UiT. Nå jobber jeg derfor i et årsvikariat som markedskonsulent i faggruppa som organiserer studentrekruttering, og jobber med marked og grafiske tjenester. Det høres kanskje ikke så relatert ut til masteren, men jeg bruker faktisk utdanningen min hver dag i det vi driver med. Pedagogikk er veldig universelt og noe du kan dra nytte av på mange områder. Når vi jobber med å nå ut til målgruppen er pedagogikk gull verdt. Jeg har lært mye om unge mennesker, hvordan de tenker og hvordan du kan nå de.  Akkurat nå jobber jeg med å lære opp de som skal på rekrutteringsturneen jeg selv var på, og da inngår mye presentasjonsteknikk og relasjonsbygging. Jeg føler utdanningen min er en stor del av hverdagen og ofte er noe jeg bruker.

Hva er planen din videre?

–  Jeg har fått en kveldsjobb ved siden av UiT, som teaterlærer på kulturskolen i Tromsø. Dermed får jeg kombinert den stabile kontorjobben på universitetet med en praktisk jobb. Det tror jeg vil passe meg godt. Ellers tenker jeg å fortsette med markedsføring og studentrekruttering. Det er en kjempespennende jobb!

Har du tips til andre som vurderer samme vei som deg?

– Jeg tror lærerstudiet og selve yrket er perfekt for de som vil ha en praktisk jobb hvor det skjer noe nytt hele tiden. Ingen dager er like, både på studiet og som lærer. Hvis du liker mye praktisk kan dette være veien å gå! Vi har laget filmer, teatersketsjer og musikk, kombinert med andre, tyngre fag, som jeg i hvert fall trivdes godt med. Det passer nok best for de som ikke ser for seg en stillesittende hverdag på kontor.


Les flere jobbhistorier