Formidling
Vi jobber også med formidling og spredning av prosjektet. I det arbeidet dokumenterer og deler vi prosjektets resultater og gir anbefalinger til hvordan praksis kan utvikles i ikke-profesjonsrettede studieprogrammer i høyere utdanning. Denne siden gir en oversikt over vårt formidlingsarbeid.
Formidlingskanaler:
Type | |
Nettside | Smarbeid om praksis i høyere utdanning - UiT |
SoMe | Nyheter fra/om prosjektet deles på Facebook via profilen til Norges Fiskerihøgskole |
Nyhetsbrev |
Nyhetsbrev sendes til abonnenter 2-3 ganger per semester. |
Film | Praksisfag i teori og praksis – fra plan til realitet i bedrift – Videohilsen til kickoff fra Randi Karlsen, praksisbedriften Brødrene Karlsen |
Studentenes ord om praksis i nord – Intervju med studenter om praksis | |
Podcast | Under produksjon, lanseres høsten 2022! |
Publikasjoner:
Tittel | Forfatter(e) | Kanal |
Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning – utfordringer og muligheter | Bjørn-Petter Finstad, Ragnhild Sandvoll, Ingrid Hovda Lien | Nordic Journal of STEM Education |
Kronikker:
Tittel | Forfatter(e) | Kanal |
Alle studenter i høyere utdanning bør ha praksis som læringsform Alle studenter i høyere utdanning bør ha praksis som læringsform |
Maja Sandvik Maja Sandvik Christian Chramer og Stein Arnold Kristiansen |
Fiskeribladet 5. januar 2022 iTromsø 8. januar 2022 Nordnorsk debatt, 2. juni 2022 |
Gjennomførte arrangementer/innlegg:
Når | Hva | Hvor | Hvem |
16. mars 21 |
Innlegg på MNT-konferansen: «Arbeidsrelevans – Fiskeri-og havbruksvitenskap i praksis. Diku-prosjekt» |
Digitalt |
Bjørn-Petter og Ingrid |
20. april 21 |
Innlegg på Prosjektdager for Dikus kvalitetsprogrammer: «Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning: Hva gjør vi som ingen andre gjør og kan lære av» |
Digitalt |
Bjørn-Petter |
21. april 21 |
Innlegg på Prosjektdager for Dikus kvalitetsprogrammer: «Samarbeid og næringslivssrelevans - erfaring fra utdanninger innen fiskeri- og havbruksvitenskap» |
Digitalt |
Bjørn-Petter, Ingrid og Petter Holm |
19. mai 21 |
Presentasjon – Samarbeidsmøte praksisemner UiT: «Samarbeid om praksis – presentasjon av vårt Diku-prosjekt» |
Digitalt |
Bjørn-Petter og Ingrid |
22. juni 21 |
Kick-off for prosjektet |
Scandic Ishavshotell |
Alle |
24.-27. aug 21 |
Presentasjon på stand, Aqua Nor: «Vi forbereder studentene til arbeidslivet med forbedret praksis» |
Trondheim |
Ingrid |
20. sept 21 |
Presentasjon for universitetsstyret: «Praksis i utdanning gir bedre læring? – eksempel fra Bærekraftig sjømat» |
UiT Tromsø |
Ingrid |
21. okt 21 |
Innlegg på Læring i nord-konferansen: «Ringvirkninger for læring» |
Digitalt |
Stein og Bjørn-Petter |
3. nov 21 |
Innlegg på Kickoff for Geopraksis: «Arbeidsmarkedets opplevelse av praksisstudenter» |
Gardermoen |
Amalie og Rune |
19. nov 21 |
Prosjektpresentasjon og paneldebatt på digitalt seminar om praksis i regi av DIKU-prosjektet InnoPraksis |
Digitalt |
Ingrid |
29. nov 21 |
Innlegg på UiTs utdanningskvalitetskonferanse |
UiT Tromsø (digitalt) |
Bjørn-Petter |
6.-7. des 21 |
Innlegg og workshop på Årskonferanse Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning | OsloMet (AVLYST) | Ragnhild, Ingrid, Lena og Maja |
9.-10. mai 22 |
Deltakelse på Læringsfestivalen | NTNU Trondheim | Ingrid og Maja |
Aktuelle arrangementer/formidlingsarenaer 2022-2023:
Når | Hva | Hvor |
15.-17. juni 22 |
EuroSOTL-konferansen, to sesjoner: Theory and practice – student’s experience with internship in a non-professional Internships in academia – challenges and opportunities for practical orientation in |
Manchester |
Mars 23 |
Innlegg på MNT-konferansen | Universitetet i Stavanger |
Mai 23 | Innlegg på Læringsfestivalen | NTNU Trondheim |
Okt 23 | Avslutningskonferanse |