Fra Proba til HelseIntro

Susanne Rolandsen bytter ut sør med nord. Her skal hun forske på hvilke hindringer flyktninger med helseutfordringer møter når de skal gjennom introduksjonsprogrammet.

Susanne Rolandsen
– Jeg har erfaring med forskning på tvers av kulturer og erfaring med å intervjue folk om til dels sensitive temaer, forteller Susanne Rolandsen som er nyansatt forsker i HelseIntro. Foto: Jan Fredrik Frantzen, UiT
– Jeg har jobbet tre år i Proba samfunnsanalyse i Oslo. Der gjorde vi en rekke oppdrag for blant andre Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) og Kompetanse Norge. Disse prosjektene har gitt meg god innsikt i introduksjonsprogrammet og i hvilken informasjon flyktningene får, forteller hun.

Rolandsen og de andre prosjektmedlemmene i delstudie to skal nå undersøke hvordan samarbeidet mellom de ulike offentlige instansene fungerer. Hvordan påvirker regler og lovverk mulighetene til å gjøre tilpasninger for flyktninger med helseutfordringer – og har flyktningen selv muligheten til å påvirke hvordan introduksjonsprogrammet blir lagt opp?

Klar for innsats

Som forsker i HelseIntro skal hun nå i gang med intervjuer av både flyktninger og de som skal hjelpe dem til en god start i det norske samfunnet.

– Det har blitt gjort en del intervjuer i prosjektet før jeg begynte, men jeg er en rastløs sjel og håper å komme fort i gang med min del av intervjuene med helsepersonell, lærere, og andre i kommunene som jobber med flyktninger. Neste steg blir til høsten, da planlegger vi å intervjue flyktningene selv, forklarer Rolandsen.

Forsket på seksuell helse

Rolandsen tok sosiologutdanning ved UiT mellom 2011 til 2018. Hun har hele tiden vært opptatt av kjønnsaspektet i forskning. Masteroppgaven gjorde hun på seksuell og reproduktiv helse blant studenter i Etiopia.

– Funnene mine indikerte at forståelsen av kjønn og seksualitet påvirker studentenes atferd, og deres seksuelle og reproduktive helse i stor grad og på flere måter. For eksempel var det mange av dem som ikke hadde mottatt seksualundervisning, de visste ikke om helsetilbudene på campus, og de visste ikke hvor de fikk tak i prevensjon.

Det ga seg uheldige utslag blant studentene.

– Mange unngikk dessuten å kjøpe prevensjon i frykt for å bli sett, da det ikke anses som akseptabelt å være seksuelt aktiv før man er gift. Flere unge, ugifte hadde faktisk heller ubeskyttet sex for å unngå reaksjoner og stigma.

Nå tar hun med seg erfaringene fra masteroppgaven og fra arbeidet i Proba inn i HelseIntro, inkludert kompetanse på kvalitative metoder og analyse - og et kjønnsperspektiv på forskningen.

Susanne Rolandsen, forsker i HelseIntro