– Nord-Norge er viktig for det grønne skiftet
UiT har mange gode svar på hvordan man kan løse fremtidige utfordringer knyttet til energi. Det mener olje- og energiminister Tina Bru, som besøkte UiT i Tromsø tirsdag.
– Nord-Norge er veldig viktig for det grønne skiftet. Her er det ressurser og mye kompetanse, og det er her vi vil merke klimaendringene først. Hvordan vi skal bruke ressursene på en god og smart måte for å løse våre felles utfordringer, det har man mange gode svar på her på UiT, sier olje- og energiminister Tina Bru.
Tirsdag besøkte hun UiT i Tromsø, der rektor Dag Rune Olsen var vert, sammen med prorektorene Kathrine Tveiterås og Camilla Brekke.
– Jeg hadde planlagt en større reise hit i fjor, men fikk det ikke til. Å komme hit var øverst på min prioriteringsliste av to grunner: fordi det er så ufattelig vakkert i Tromsø og fordi det er så spennende det som skjer på dette universitet, sier Bru.
Unikt algeprosjekt
Hun trekker særlig fram forskning og undervisning knyttet til hav.
– Det som skjer på dette universitetet er rett i kjernen av det jeg holder på med i rollen som statsråd, og derfor ønsket jeg å komme hit. Det er gøy å høre eksempler på forskningsprosjekt som kan få stor betydning, som for eksempel sirkulærøkonomi på alger, sier Bru.
Eksempelet hun viser til er samarbeidet UiT har med ferrosilisiumsverket Finnfjord AS. Der brukes alger til å rense industrirøyken for CO2, samtidig som produktet kan brukes til fiskefôr med marin omega 3, som det er et stort behov for i oppdrettsnæringen. Den største tanken som brukes i prosjektet er på 300 000 liter, og det planlegges å skalere opp.
Les også: Et algeeventyr
– Dette er forskning som startet med alger i reagensrør på laben på 1980-tallet. Da undersøkte man om algene tålte CO2-røyken, noe vi nå vet at de gjør, sier Ingeborg Giæver, ingeniør ved Norges fiskerihøgskole.
Flytende campus
I tillegg til presentasjonen om Finnfjord-samarbeidet, snakket Dag Rune Olsen om UiTs rolle som lokomotiv i det grønne skiftet, og Kathrine Tveiterås presenterte de viktigste havsatsingene ved UiT og hvordan man ser på havet som framtidens matfat og energikilde.
Les mer om forskningen på sjømat ved UiT her!
– Å jobbe med havet krever en veldig avansert infrastruktur, og i 2026 ønsker vi å åpne en ny, flytende campus ved UiT. Det er også da vi må fase ut vårt største undervisnings- og forskningsfartøy, «Helmer Hanssen». Et nytt skip gir anledning til å strekke grensene for grønn skipsfart i Nord-Norge. Da er det viktig at det ikke er dagens begrensninger som setter rammene for hvordan en slik flytende campus kan se ut, sier Tveiterås.
Hun forteller at det å prosjektere og designe båten skal være et utviklingsprosjekt og et utstillingsvindu for den tverrfaglige kompetansen ved UiT. Men for å komme dit, er UiT avhengig av å få penger over statsbudsjettet.
– Det hadde vært en fin semesterstartsgave, smiler Tveiterås.
– Jeg skal se hva jeg får til, men jeg kan ikke love noe, svarer Bru med et smil.
Les også: Stortinget løfter fram museum og fartøy
UiT i førersetet
Camilla Brekke snakket videre om Nord-Norges rolle i Norges romsatsing, førsteamanuensis Berit Kristoffersen og stipendiat Odin Foldevik Eikeland presenterte forskningsprosjektene ARC og Smart Senja, og PhD-student Rowan Romeyn redegjorde for hvordan metoder fra petroleumssektoren kan vise seg å være nyttige for å forstå klimaendringer. Til slutt oppsummerte Tina Bru med noen av sine tanker om det grønne skiftet.
Les også: Nasjonalt senter for jordobservasjon i Tromsø
Olsen er svært fornøyd med besøket.
– Det var veldig hyggelig og givende å møte en entusiastisk statsråd som snakker varmt om det som også ligger oss på hjertet, nemlig å bidra med kunnskap til et grønt skifte. Og som statsråden sa: Nord-Norge kommer til å være usedvanlig viktig for nettopp det grønne skiftet, og der tenker jeg at UiT skal sette seg i førersetet, sier Olsen.
– UiT er en institusjon å regne med, som har kunnskap, som er helt avgjørende for norsk politikk og utvikling på energifeltet, legger han til.
Bru lover at hun vil ta med seg det hun fikk presentert i sitt videre arbeid.
– Når jeg får høre om spennende ting på de stedene jeg besøker, så bruker jeg det og reflekterer rundt ting på en ny måte. Så jeg tar med meg alt jeg fikk høre her i dag, sier Bru.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Musikkteknologi
Varighet: 2 Semestre -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Mathematical Sciences - master
Varighet: 2 År -
Molecular Sciences - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Religionsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Allmenn litteraturvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Automasjon, ingeniør - bachelor (ordinær, y-vei)
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig teknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning
Varighet: 1 År -
Filosofi - bachelor
Varighet: 3 År -
Filosofi - master
Varighet: 2 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Arktisk friluftsliv og naturguiding - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv - årsstudium
Varighet: 1 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Kunsthistorie - nettbasert førstesemesterstudium
Varighet: 1 Semestre -
Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas - master
Varighet: 4 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Samfunnsplanlegging - nettbasert førstesemesterstudium
Varighet: 1 Semestre -
Internasjonal beredskap - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Droneteknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År