Stortinget løfter fram museum og fartøy

Nytt universitetsmuseum og nytt forskningsfartøy løftes fram i Stortingets arbeid med statsbudsjettet for 2021.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 10.12.20 10:21 Oppdatert: 10.12.20 10:31

Rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk, fra et tokt med forskningsfartøyet Helmer Hanssen på Svalbard.
Rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk, fra et tokt med forskningsfartøyet «Helmer Hanssen» på Svalbard. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT

– Vi er svært tilfreds med at Stortinget i sitt budsjettarbeid har bidratt til at UiT Norges arktiske universitet har tatt nye skritt i retning realisering av både museumsbygg og nytt fartøy, sier rektor Anne Husebekk.

I budsjettinnstillingen fra Utdannings- og forskningskomiteen sier en enstemmig komité at UiTs forskningsfartøy «Helmer Hanssen» er en viktig del av infrastrukturen til havnasjonen Norge. Komiteen sier også at det av hensyn til forventet livsløp og HMS-krav, ligger an til at «Helmer Hanssen» fases ut fra 2026.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg følgende forslag, som skal behandles i plenum 14. desember: «Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med prosjektering av nytt forskningsfartøy med mål om å erstatte dagens fartøy «Helmer Hanssen» innen 2026.»

Også det planlagte universitetsmuseet omtales i innstillingen. En samlet komité mener at universitetsmuseet har en bygningsmasse som ikke er tilfredsstillende for forsvarlig oppbevaring av samlingene av nordlig kultur- og naturarv, moderne forskning eller formidling. I budsjettinnstillingen varsler Ap og SV at de ønsker startbevilgning allerede i 2022.

– Vi oppfatter at alle partier er for et nytt museum i Tromsø, og vi er ekstra takknemlig for at flere av våre folkevalgte uttrykker viktig engasjement og utålmodighet for å få dette raskt på plass, sier Husebekk.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 10.12.20 10:21 Oppdatert: 10.12.20 10:31