Bilde av Maric, Filip
Bilde av Maric, Filip
Førsteamanuensis Fysioterapi Bsc filip.maric@uit.no +4777645903 Tromsø Her finner du meg

Filip Maric


Stillingsbeskrivelse

Filip Maric (PhD) er førsteamanuensis i fysioterapi ved UiT Norges arktiske universitet. Filips forskningsinteresser og aktiviteter spenner over feltene bærekraftig helse, planetary health, miljøfysioterapi, kritisk teori, transformativ endring og miljøhumaniora.

Filip er grunnlegger og leder av Environmental Physiotherapy Association (EPA) og prosjektleder for EPT Agenda – et internasjonalt prosjekt for integrering av miljø- og bærekraftsperspektiver blant mer enn 100 universiteter som tilbyr fysioterapiutdanning.

Filip var også med på å grunnlegge UiT Environmental Humanities-nettverket, som samler forskere og studenter fra de fleste av UiTs fakulteter i et forsøk på å utforske dagens sosiale og økologiske utfordringer på en tverr- og transdisiplinær måte.

Filip er også medlem av UiTs bærekraftsteam, som ledes av viserektor Rikke Gürgens Gjærum og har som oppgave å fremme implementeringen av UiTs handlingsplan for bærekraft.

I tillegg utvikler og leverer Filip kurs i bærekraftsundervisning i høyere utdanning ved både UiT RESULT Senter for undervisning, læring og teknologi og UiO LINK Senter for læring, innovasjon og akademisk utvikling

 

Error rendering component


Publikasjoner utenom Cristin

Planetary Health Alliance (2021). The Planetary Health Education Framework. Guzman-Faerron, C.A. & Potter, T. (Eds.). Harvard: Planetary Health Alliance.  

Planetary Health Alliance (2021). The São Paulo Declaration on Planetary Health. https://www.planetaryhealthalliance.org/sao-paulo-declaration. Accompanying The Lancet publication: Myers SS, Pivor JI, Saraiva AM. The São Paulo Declaration on Planetary Health. Lancet 2021; published online Oct 5. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(21)02181-4 

Maric, F., El-Seoud, N., Becker, M. Czernik, C., Halm, E., Moers, S., Richter, R., Rogan, S., Vogel, B., Zuber, S., Höppner, H. (2021). Kritische Physiotherapie: die deutschsprachige Sektion des Critical Physiotherapy Network (DCPN) stellt sich vor. physioscience, 17:34-38. doi:10.1055/a-1335-3997


Forskningsinteresser

Forskningsinteresser:

  • Planetary Health, EcoHealth, One Health, sustainable healthcare, environmental physiotherapy
  • Critical theory, ethics, environmental post/humanities
  • Post/qualitative research

Pågående forskningsprosjekter:

 Past projects

Pågående veiledning: 

  • Ntinga, M.N. (PhD study, ongoing). “Izandla Ze-wele ziyaphilisah” A decolonial co-autoethnography of professional identity formation in South African physiotherapy. University of Cape Town, South Africa (Role: Co-supervisor).
  • Struthers, N. (PhD study, ongoing). Nature-based prescriptions to reduce the personal, social, environmental, and global burdens of rehabilitation. Western University, Ontario, Canada (Role: Advisory committee member). 
  • Food access and food systems mapping with people with disabilities in Nellmapius (Physiotherapy and Occupational Therapy Students combined Bachelor thesis, University of Pretoria, South Africa) 

Tidligere veiledning:

  • Faartoft, C., Bach-Svendsen, N. S., Juul, B., & Mikkelsen, A. L. (2024). Physical and perceived barriers to nature experiences for people with mobility impairments (Bachelor Thesis). VIA University College Denmark. Winner of the VIA Aarhus University College Professional Innovation Award. 
  • Gevers, T. (2023). Who is the patient? Re-envisioning the patient based on Bruno Latour’s Actor-Network-Theory (Bachelor Thesis). Hogeschool voor Toegepaste Filosofie / HTF University of Applied Philosophy, Netherlands.
  • Ingilæ, E.J., & Eikrem, S. (2023) Physiotherapists' experiences with the use of nature in treatment: A qualitative interview study (Bachelor Thesis, UiT The Arctic University of Norway).
  • Plaisant, M. (2022). A discourse analysis of sustainability in physiotherapy (Bachelor thesis, University of Furtwangen, Germany) 
  • Andreassen, A. & Pedersen, S. (2022). How well is Tromsø designed to support active transportation? (Bachelor thesis, UiT The Arctic University of Norway).
  • Grønvold, H. (2022). Measures for improving the environmental sustainability of Norwegian physiotherapy practice (Bachelor thesis, UiT The Arctic University of Norway).
  • Lund, K. & Klæboe Enevoldsen, A. (2022). How (much) is 'the social' of the biopsychosocial model represented in Norwegian physiotherapy education (Bachelor thesis, UiT The Arctic University of Norway)
  • Indgjerdingen, S. & Henriksen, S. (2022). Does outdoor walking have better physical and physiological effects than indoor walking on a treadmill? (Bachelor thesis, Oslo Metropolitan University)
  • The knowledge, attitudes and practices of health professionals regarding environmental sustainability - (Physiotherapy and Occupational Therapy Students combined Bachelor thesis, University of Pretoria, South Africa)
  • Spencer, J. (2021). The UN Agenda 2030 SDGs and physiotherapy clinics (BHSc excellence track project, Saxion University, Netherlands)
  • Ytreberg, E. & Bøen Grave, N.M. (2021). Klinisk håndtering av overvektige artosepasienter i fysioterapipraksis. Bachelor thesis. NFF studentprisen 2021  
  • Schüssler, R. (2021). Embodied and experiential planetary health education (Bachelor thesis, University of Osnabrück, Germany)

Undervisning

Filip Maric (PhD) underviser rundt følgende temaer ved UiT bachelor i fysioterapi ved Institutt for helse- og omsorgsfag:

  • Samfunn og folkehelse
  • Bærekraftig helse, miljømessig fysioterapi og planetary health
  • Kritisk teori, posthumanisme og miljøhumaniora i fysioterapi og helsefag
  • Post/kvalitative forskningsmetoder
  • Vitenskapelig arbeid og veiledning av bachelorprosjekter
  • Terapeutisk berøring og muskuloskeletal fysioterapi
  • Relasjonale anatomi og undersøkelse

I tillegg til Bachelorstudiet i fysioterapi underviser Filip også i ulike kurs på tvers av fakultetene ved UiT: 

I tillegg utvikler og leverer Filip kurs i bærekraftsundervisning i høyere utdanning ved både UiT RESULT Senter for undervisning, læring og teknologi og UiO LINK Senter for læring, innovasjon og akademisk utvikling