ADHD

Oddbjørn Løndal
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
- Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
- Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
- Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
- Forebygging av krenkelser, vold og seksuelle overgrep blant barn i barnehagealder og småskole.
- Fokus på implementeringskunnskap.
- Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
- Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.
Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.
Catharina Elisabeth Arfwedson Wang
Enhet: Institutt for psykologi
Forskningsinteresser er knyttet til klinisk psykologisk fagutvikling og praksisnære tema.
Vitenskapelige arbeider dekker et bredt spekter av aktiviteter innen depresjonsforskning, psykisk helse hos barn og unge, perinatal psykisk helse, psykiske traumer, medisinsk uforklarte symptomer, forebygging, lavterskeltilbud, mestringsgrupper og psykoterapi. Jeg arbeider både med kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
Hovedinteresser er a) depresjon og kognitiv sårbarhet, b) psykisk helse hos barn og unge, c) klinisk sped- og småbarnspsykologi, d) perinatal psykisk helse, e) psykiske traumer, d) psykosomatiske tilstander/ medisinsk uforklarte fysiske symptomer, e) klinisk helsepsykologi, f) behandlingsforskning, forebygging, og tidlig intervensjon, g) visuelle metoder i forskning og behandling, h) lærings- og mestringsgrupper, i) brukermedvirkning og samhandling, og j) allmennrettet formidling av forskningsbasert kunnskap.
Nettsider til forsknings- og fagutviklingsprosjekter som jeg er eller har vært prosjektleder for:
1. Depresjon og kognitiv sårbarhet
3. Psykhjelpen
Selvhjelpsbok:
1. Babyblues
Roald Andreas Øien
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk