Rekruttering av ansatte

3. Sakkyndig vurdering

Her finner du sjekklister og mer detaljert informasjon om gjennomføring av sakkyndig vurdering ved ansettelse i vitenskapelige stillinger ved UiT.

Nedenfor finner du sjekklister for sakkyndig vurdering, tilpasset stillingskategori og rolle.

Enheter kan ha ulik intern organisering, og oppgaver kan være delegert til andre roller og funksjoner enn de som nevnes her.

Undervisnings- og forskningsstilling

Hvilken rolle har du i prosessen?

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet i videre prosess ut fra søkermassen. 

Sjekkliste habilitetsvurdering

Oppnevn sakkyndig komite som tilfredsstiller kravene til sammensetning. Sakkyndig komite - sammensetning
Oppnevn leder av sakkyndig komite. For stilling som professor, dosent, førsteamanuensis og førstelektor må denne være ekstern.  
Avklar habilitetsspørsmål fra/om komitemedlemmer. Sjekkliste habilitetsvurdering
Send internt notat med oppfølgning til rekrutteringstjenesten (SREK) og informer om komite.  
Rekrutteringstjenesten ordner tilganger til komiteen, sender oppnevningsbrev og tar seg av kommunikasjonen med komiteen.  
Informer Rekrutteringstjenesten dersom dere avtaler annen frist for å levere rapport enn fristen Rekrutteringstjenesten har angitt.  
Instituttleder godkjenner rapport. Godkjenning av rapport

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Instituttleder/kontorsjef

Sakkyndig komite og komiteleder er oppnevnt av instituttlederen ved enheten. Rekrutteringstjenesten sender oppnevnelsesbrev per epost til oppnevnt komite med nødvendig info og frist for arbeidet. Komiteleder har ansvar for å innkalle til møte og koordinere komiteens arbeid. Nedenfor finner du en sjekkliste som vi anbefaler dere å bruke når dere skal gjennomføre sakkyndig vurdering. 

Aktivitet

Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet ut fra søkermassen og meld til enheten snarlig dersom du ser grunn til det. Sjekkliste habilitetsvurdering
Sjekk at du har tilgang til søknad med vedlegg i Jobbnorge. Veileder Jobbnorge
Eksternt medlem skal gi grunnlagsopplysninger til honorarkontrakt (medlem vil få forespørsel per epost). Honorar for eksterne medlemmer
Sett deg inn i komiteens mandat og UiTs bestemmelser for sakkyndig vurdering. Komiteens mandat
Vurder søkers dokumenterte kvalifikasjoner ut fra faglige kvalifikasjonskrav i utlysningstekst og utdanningsfaglig kompetanse. Vurdere faglige kvalifikasjoner og utdanningsfaglig kompetanse
Skriv rapport.

Om rapporten

Send signert sakkyndig vurdering til rekrutteringstjenesten@uit.no  
Besvar merknader fra søkerne. Håndtering av merknader

Sist endret: 24.10.2025
Printvennlig innhold: Medlem av sakkyndig komite
Sist endret: 24.06.2024

Forsker

Hvilken rolle har du i prosessen?

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet i videre prosess ut fra søkermassen.

Sjekkliste habilitetsvurdering

Oppnevn komite som tilfredsstiller krav til sammensetning og komiteleder så snart som mulig. Sakkyndig komite - sammensetning
Send internt notat med oppfølgning til Rekrutteringstjenesten (SREK) og informer om komite.  
Rekrutteringstjenesten ordner tilganger til komiteen, sender oppnevningsbrev og tar seg av kommunikasjonen med komiteen.  
Avklar habilitetsspørsmål fra/om komitemedlemmer.  

Informer Rekrutteringstjenesten dersom dere avtaler annen frist for å levere rapport enn fristen Rekrutteringstjenesten har angitt.

 
Instituttleder godkjenner rapport. Godkjenning av rapport

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Instituttleder/kontorsjef
Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Forespør potensielle komitemedlemmer i god tid før søknadsfristen. Informer om når arbeidet er planlagt utført og avklar kapasitet. Sakkyndig komite - sammensetning
Send forslag om hvem som skal sitte i sakkyndig komite til kontorsjef eller til Rekrutteringstjenesten, som tar det videre med instituttleder.  
Hvis du selv skal sitte i komiteen, se sjekkliste for medlem av sakkyndig komite.  

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Fagmiljø

Sakkyndig komite og komiteleder er oppnevnt av instituttlederen ved enheten. Rekrutteringstjenesten sender oppnevnelsesbrev per epost til oppnevnt komite med nødvendig info og frist for arbeidet. Komiteleder har ansvar for å innkalle til møte og koordinere komiteens arbeid. Nedenfor finner du en sjekkliste som vi anbefaler dere å bruke når dere skal gjennomføre sakkyndig vurdering. 

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet ut fra søkermassen og meld til enheten snarlig dersom du ser grunn til det. Sjekkliste habilitetsvurdering
Sjekk at du har tilgang til søknader med vedlegg i Jobbnorge. Veileder Jobbnorge
Eksternt medlem skal gi grunnlagsopplysninger til honorarkontrakt (medlem vil få forespørsel per epost). Honorar for eksterne medlemmer
Sett deg inn i komiteens mandat og UiTs bestemmelser for sakkyndig vurdering. Komiteens mandat
Vurder søkers dokumenterte kvalifikasjoner ut fra faglige kvalifikasjonskrav i utlysningstekst. Vurdere faglige kvalifikasjoner forsker
Skriv rapport.

Om rapporten

Mal rapport (kommer)

Send signert sakkyndig vurdering til rekrutteringstjenesten@uit.no  
Besvar eventuelle merknader. Håndtering av merknader

Sist endret: 24.10.2025
Printvennlig innhold: Medlem av sakkyndig komite
Sist endret: 23.01.2024

Postdoktor

Hvilken rolle har du i prosessen?

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet i videre prosess ut fra søkermassen.

Sjekkliste habilitetsvurdering

Oppnevn komite som tilfredsstiller krav til sammensetning og komiteleder så snart som mulig. Sakkyndig komite - sammensetning
Send internt notat med oppfølgning til Rekrutteringstjenesten (SREK) og informer om komite.  
Rekrutteringstjenesten ordner tilganger til komiteen, sender oppnevningsbrev og tar seg av kommunikasjonen med komiteen.  
Avklar habilitetsspørsmål fra/om komitemedlemmer.  
Instituttleder godkjenner rapport. Godkjenning av rapport

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Instituttleder/kontorsjef
Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Forespør potensielle komitemedlemmer i god tid før søknadsfristen. Informer om når arbeidet er planlagt utført og avklar kapasitet. Sakkyndig komite - sammensetning
Send forslag om hvem som skal sitte i den sakkyndige komiteen til kontorsjef eller til Rekrutteringstjenesten, som tar det videre med instituttleder.  
Hvis du selv skal sitte i komiteen, se sjekkliste for medlem av sakkyndig komite.  

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Fagmiljø

Sakkyndig komite og komiteleder er oppnevnt av instituttlederen ved enheten. Rekrutteringstjenesten sender oppnevnelsesbrev per epost til oppnevnt komite med nødvendig info og frist for arbeidet. Komiteleder har ansvar for å innkalle til møte og koordinere komiteens arbeid. Nedenfor finner du en sjekkliste som vi anbefaler dere å bruke når dere skal gjennomføre sakkyndig vurdering.

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet ut fra søkermassen og meld til enheten snarlig dersom du ser grunn til det. Sjekkliste habilitetsvurdering
Sjekk at du har tilgang til søknader med vedlegg i Jobbnorge. Veileder Jobbnorge
Eksternt medlem skal gi grunnlagsopplysninger til honorarkontrakt (medlem vil få forespørsel per epost). Honorar for eksterne medlemmer
Sett deg inn i komiteens mandat og UiTs bestemmelser for sakkyndig vurdering. Komiteens mandat
Vurder søkers dokumenterte kvalifikasjoner ut fra faglige kvalifikasjonskrav i utlysningstekst. Vurdere faglige kvalifikasjoner postdoktor og stipendiat
Skriv rapport.

Om rapporten

Mal vurderingsrapport

Send signert sakkyndig vurdering til rekrutteringstjenesten@uit.no   
Besvar eventuelle merknader. Håndtering av merknader

Sist endret: 24.10.2025
Printvennlig innhold: Medlem av sakkyndig komite
Sist endret: 23.01.2024

Stipendiat

Hvilken rolle har du i prosessen?

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Vurder egen habilitet i videre prosess ut fra søkermassen.

Sjekkliste habilitetsvurdering

Oppnevn komite som tilfredsstiller krav til sammensetning og komiteleder så snart som mulig. Sakkyndig komite - sammensetning
Vurder og eventuelt gjennomfør forhåndssiling av søkerne. Forhåndssiling av søkerne
Send internt notat med oppfølging til Rekrutteringstjenesten (SREK) og informer om komite.  
Rekrutteringstjenesten ordner tilganger til komiteen, sender oppnevningsbrev og tar seg av kommunikasjonen med komiteen.  
Avklar habilitetsspørsmål fra/om komitemedlemmer.  
Instituttleder godkjenner rapport. Godkjenning av rapport

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Instituttleder/kontorsjef

Sakkyndig komite og komiteleder oppnevnes av instituttleder. Det mest vanlige er at prosjektleder for stipendiatstillingen er leder av den sakkyndige komiteen, med mindre vedkommende er inhabil ovenfor noen av søkerne. Se første punkt på «sjekkliste medlem av sakkyndig komite» for vurdering av habilitet.

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Forespør potensielle komitemedlemmer i god tid før søknadsfristen. Informer om når arbeidet er planlagt utført og avklar kapasitet. Sakkyndig komite - sammensetning
Sende forslag om hvem som skal sitte i sakkyndig komite til kontorsjef som tar det videre med instituttleder.  
Hvis du selv skal sitte i komiteen, se sjekkliste for medlem av sakkyndig komite.  

Sist endret: 24.10.2025
Printvennlig innhold: Fagmiljø

Sakkyndig komite og komiteleder er oppnevnt av instituttlederen ved enheten. Rekrutteringstjenesten sender oppnevnelsesbrev per epost til oppnevnt komite med nødvendig info og frist for arbeidet. Komiteleder har ansvar for å innkalle til møte og koordinere komiteens arbeid. Nedenfor finner du en sjekkliste som vi anbefaler dere å bruke når dere skal gjennomføre sakkyndig vurdering.

Aktivitet Lenke til utfyllende informasjon
Før oppnevnelsesbrev sendes til den sakkyndige komiteen, utfører Fellestjenesten for opptak en evaluering av søkernes formelle kvalifikasjoner for opptak til fakultetets Ph.d.-program. Dette arbeidet påbegynnes etter at søknadsfristen er utløpt og tar omtrent 10 arbeidsdager.    
Vurder egen habilitet ut fra søkermassen og meld til enheten snarlig dersom du ser grunn til det. Sjekkliste habilitetsvurdering
Sjekk at du har tilgang til søknader med vedlegg i Jobbnorge. Veileder Jobbnorge
Eksternt medlem skal gi grunnlagsopplysninger til honorarkontrakt (medlem vil få forespørsel per epost). Honorar for eksterne medlemmer
Sett deg inn i komiteens mandat og UiTs bestemmelser for sakkyndig vurdering. Komiteens mandat
Vurder søkers dokumenterte kvalifikasjoner ut fra faglige kvalifikasjonskrav i utlysningstekst. Vurdere faglige kvalifikasjoner
Skriv rapport.

Om rapporten

Mal til rapport

Send signert sakkyndig vurdering til rekrutteringstjenesten@uit.no.  
Når rapporten er godkjent av instituttleder og sendt til søkerne med mulighet for å komme med merknad, kan man gå videre til intervju. Se steg 4 - intervju.
Besvar eventuelle merknader.  

Sist endret: 25.11.2025
Printvennlig innhold: Medlem av sakkyndig komite
Sist endret: 23.01.2024

Teknisk/administrativ stilling

En vurderings- og intervjukomite gjennomfører sakkyndig vurdering og intervju i samme steg. Gå til steg 4, intervju.

Sist endret: 24.10.2025
3. Sakkyndig vurdering