Hella Veierud Busch
Stillingsbeskrivelse
Universitetslektor i norskdidaktikk
Som universitetslektor i norskdidaktikk med ansvar for alle emner i norskdidaktikk på lektorutdanningen for 8.-13. og praktisk pedagogisk utdanning (PPU) ved UiT, har jeg et bredt interessefelt som strekker seg over alt fra muntlighetsdidaktikk, skrivedidaktikk, sidemålsdidaktikk og ulike temaer knytta til det språklige og kulturelle mangfoldet som omgir oss – både i og utenfor norskfaget, for å nevne noe. Men nærmest hjertet ligger litteraturdidaktikken. Det har sin forklaring i min interesse for- og studier i nordisk litteratur, og det er bakgrunnen for oppretting av det nye forskningsnettverket Litteratur og lesing ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk på UiT. Jeg er også blitt stadig mer interessert i skriving som verktøy i alle livets sammenhenger og har de seinere årene vært særlig opptatt av skriving i skole, utdanning og profesjon. Det har resultert i gjennomføring av flere prosjekt (blant annet Norskdidaktikk i praksis) og utvikling av nye modeller for skriveopplæring for studenter i høyere utdanning, både for lektorstudenter og disiplinfagstudenter i samfunnsvitenskapelige fag.
Jeg har jobbet seks år i videregående skole som lektor i norsk og i historie. Erfaringene fra overgangen mellom utdanning og yrke har vært viktig i min gjerning som underviser av fremtidas norsklektorer, og det har gitt utslag i en grunnleggende interesse for overgangene og sammenhengene mellom skole og utdanning og overgangen mellom utdanning og yrke. Dette har blant annet ført til at jeg har utvikla og gjennomført en pilot for tettere oppfølging av nyutdanna nytilsatte lektorer i Troms (skoleåret 2018/2019) (Eksempler på gode veiledningsordninger (udir), Universitetsskoleprosjektet for lektorutdanning 8-13)
Gjennom mitt virke som underviser på en profesjonsutdanning, er jeg grunnleggende opptatt av å fremheve og styrke sammenhengen mellom teori, praksis, utdanning og yrke. I samarbeid med universitetsskolen Kvaløya videregående skole (Tromsø) og koordinator for praksis på skolen, har jeg utvikla en modell for tettere og mer robust samarbeid rundt studenter i praksis. Modellen har både bidratt til tettere oppfølging av studentene og tettere samarbeid mellom studenter, praksislærere/ veiledere og lektorutdanninga gjennom praksisteam og flere møtepunkter mellom partene.
Forskningsinteresser:
- Litteraturdidaktikk
- Skriving i skole, utdanning og profesjon
- Overganger mellom skole og utdanning, samt mellom utdanning og yrke
- Praksis som sentralt element i profesjonsutdanninga og praksisveiledere som medutdannere
- Undervisningsrommet som profesjonsfellskap
Verv:
Medlem av styringsgruppa i Nettverk for norskdidaktisk forskning
Tillitsvalgt Norsk Lektorlag
En av tre ledere for forskningsnettverket Litteratur og lesing (UiT)
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Undervisning
Fag- og emneansvarlig for for følgende emner i norskdidaktikk på lektorutdanning for 8.-13 og praktisk pedagogisk utdanning ved UiT Norges arktiske universitet: