for saksbehandlere og ledere

FS (Felles studentsystem)

FS (Felles studentsystem) er et studentinformasjonssystem som består av databaser, integrasjoner og brukerapplikasjoner. FS-databasen inneholder data om UiTs student- og studiedata. FS er integrert mot mange andre systemer ved UiT, som for eksemplet Canvas, TP og Wiseflow. I tillegg har FS en rekke brukerapplikasjoner, som for eksempel studentweb, søknadsweb og EpN.

Seksjon for studieadministrasjon er systemeier for FS. Den daglige drifta av FS håndteres av faggruppe for studieadministrative systemer.

Hvordan får jeg tilgang til FS?

Utvida/endra tilgang for aktive brukere
Dersom du har behov for utvida tilgang til FS (nye roller), må FS-superbrukere ved ditt fakultet eller nærmeste leder bestille dette via skjema i TOPdesk.

Det er to måter å logge inn i FS på:

1. Via webportal

  • Gå til UH programkiosk: https://fs.uhad.no/RDWeb/Pages/nb-NO/Default.aspx/prod
  • Logg inn med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg på kontormaskinen din. Du er nødt til å angi domenenavn i tillegg til brukernavnet ditt. Det vil si "ad\" foran brukenavnet ditt, f.eks. som dette: ad\gka002
  • Under fane "Prod" trykker du på FS-ikonet "FS Prod"
  • Deretter logger du deg inn i FS-klienten med brukernavnet ditt og passordet til FS-klienten

2. Via webfeed

For å slippe å skrive inn brukernavnet og passordet ditt en gang til for å starte FS, kan du legge FS-ikonet rett inn i startmenyen din:

  • Skriv inn "remoteapp" i søkefeltet i Windows-startmenyen
  • Velg "Få tilgang til RemoteApp og skrivebord"
  • Lim inn "https://fs.uhad.no/RDWeb/feed/webfeed.aspx" i vinduet som kommer opp og velg Neste
  • Fyll inn domenenavn\brukernavn og passord når du får spørsmål om det, velg "Remember my credentials". Trykk OK og så Avslutt
  • Alle FS-lenkene som du har tilgang til vil nå finnes i startmenyen din, og om du vil kan du lage snarveier til dem på skrivebordet ditt

Sist endret: 14.06.2023
Printvennlig innhold: Hvordan logger jeg inn i FS?

1. Sjekk eventuelle kunngjøringer om feil med pålogging i FS. Slike kunngjøringer finner du på intranettet under "Mine interessefelt" (fordrer at du følger interessefelt FS). 

2. Dersom ingen kunngjøringer om feil med pålogging er publisert på intranettet, tar du kontakt med Faggruppe for studieadministrative systemer via selvbetjeningsportalen.


Sist endret: 14.06.2023
Printvennlig innhold: Jeg klarer ikke logge inn - hva gjør jeg?

Brukertilganger i FS består av en rekke "samleroller", hvor disse samlerollene består av flere enkeltroller i FS. Samlerollene er tilpasset definerte brukergrupper eller fellestjenester. Ved systemoppdateringer vil det dermed være enkelt å endre rollesammensetningene for hele brukergruppene/fellestjenestene samtidig.

Ved UiT har vi følgende roller:

  • 186_ALLE: Gir kun lesetilgang. En rolle som alle med tilgang til FS skal ha
  • 186_STUDIEKONSULENT: For studiekonsulenter som administrerer utdanningsplaner, registrerer godkjennings- og innpassingssaker, godkjenner arbeidskrav, registrerer eksamensklage, leserrettighet i opptaksmodulen, kan oppdatere info om studieprogram/emne (som publiseres i studiekatalogen), sende SMS, undervisningsplanlegging (opprette og redigere undervisningsaktiviteter)
  • 186_INTMOB: Jobber med utveksling, internasjonal mobilitet, ansatte i seksjon for internasjonalt samarbeid (SIS)
  • 186_PRAKSISKOORDINATOR: Jobber med praksis
  • 186_OPPTAK: Kun for ansatte i fellestjenesten for opptak
  • 186_EKSAMEN: Kun for ansatte i Eksamenstjenesten UiT
  • 186_STUDENTINFO: For ansatte i UiT info
  • 186_PHD: Administrerer Ph.d.

Når du fyller ut brukerskjema for å få tilgang til FS, ber vi om at du ikke krysser av for tilganger som ikke gjelder ditt arbeidsområde.


Sist endret: 18.09.2024
Printvennlig innhold: Brukerroller i FS og hvilke tilganger/arbeidsområder de gjelder
Sist endret: 02.07.2024

Personroller i FS

Her finner du info om hvilke personroller som brukes ved UiT og hvilke tilganger rollen gir/brukes til.

Det vises ellers til dokumentasjon i TOPdesk om oppsett i FS for tilganger i Canvas.

Legges på de stedene som gir tilgang til ønskede Canvas-emner. Har ikke tilgang til Fagpersonweb.
I Canvas vil en assistent få rollen Lærerassistent (LA). Lærerassistenter kan vise og moderere et emne og lede daglig emnekommunikasjon under overoppsynet av en lærer. Men disse tillatelsene kan variere fra utdanning til utdanning


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Studentassistent" (kode ASSISTENT i FS)

Personrolle "Emneansvarlig" (kode EMNEANSV i FS):
Emneansvarlig har det faglige ansvaret for emnet. Rollen legges i undervisningsenhet samlebilde (UE). Denne rollen gir tilgang til Fagpersonweb, med mulighet for å registrere oppmøte og godkjenne obligatoriske aktiviteter.
I Canvas har emneansvarlig alle rettigheter. 


Sist endret: 03.10.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Emneansvarlig (kode EMNEANSV i FS)

Registreres på aktuelle aktivitetstider i FS eller TP. Hvis dette er en fellesaktivitet, vil personen få tilgang til UE-emnet i Canvas. Hvis dette er et parti, vil personen få samme tilganger som for en lærer. Hvis personen ikke har undervisning på en fellesaktivitet, men skal ha tilgang til UE-emnet, må personen registreres på UE med rollen Gjesteforeleser. Denne rollen har ikke tilgang til Fagpersonweb. Rollen har samme rettigheter som lærere i Canvas


Sist endret: 23.08.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Gjesteforeleser" (kode GJESTEFORE i FS)

Rollen gir tilgang til å se emner i Canvas, men ikke redigere. Denne rollen har ikke tilgang til Fagpersonweb


Sist endret: 23.08.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Lesetilgang LMS" (kode LMSLESETIL i FS)

Rolle som brukes for personer som har undervisning på emnet. Legges på aktivitetstider i UA eller som lærer i TP. Hvis dette er en fellesaktivitet, vil personen få tilgang til UE-emnet i Canvas. Hvis personen ikke har undervisning på en fellesaktivitet, men skal ha tilgang til UE-emnet, må personen registreres på UE med rollen Lærer.
Lærerrollen gir tilgang til Fagpersonweb, med mulighet for å registrere oppmøte og godkjenne obligatoriske aktiviteter.
I Canvas har lærer samme rettigheter som emneansvarlig, med unntak av følgende tilganger:
- Tilbakestille et emne (slette innhold)
- Avslutte et emne (emnet legges til arkiv og personer settes til fullført)


Sist endret: 23.08.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Lærer" (Kode LÆRER i FS)

Er kun til internt bruk for FUF - ikke til bruk for fakultet/institutt)


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Studieleder" (Kode PR-STUDLED i FS)

Registreres først som fagperson i FS. Legges i emne samlebilde med en fra-til-dato som dekker sensoroppdraget. En sensor registrert uten en fra-til-dato vil bli satt inaktiv etter ett døgn. Denne rollen gir ikke tilgang til Fagpersonweb eller Canvas.


Sist endret: 23.08.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Sensor" (kode SENSOR i FS)

Studiekonsulenten er den som legger inn personroller i FS. Rollen legges på de stedene som gir tilgang til ønskede Canvas-emner. Rollen har lesetilgang til alle data i Fagpersonweb.
I Canvas er rollen studiekonsulent ment for å melde på brukere som er ansvarlig for emneopprettelse og administrering. I hovedsak har brukere med rollen tillatelser som gir dem mulighet til å opprette og organisere emneinnhold, og å se brukerdata for emnet


Sist endret: 23.08.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Studiekonsulent" (kode STUDIEKONS i FS)

Veileder legges på de stedene som gir tilgang til ønskede Canvasemner. Rollen har samme rettigheter som lærer i Fagpersonweb og Canvas.


Sist endret: 23.08.2024
Printvennlig innhold: Personrolle "Veileder" (kode VEILEDER i FS)
Sist endret: 23.08.2024

Hvordan gjør jeg dette i FS?

Her finner du diverse brukerstøtte knytta til hvordan du registrerer og håndterer data i FS. I tillegg vil du finne brukerstøtte på de nasjonale nettsidene om FS.

Å sende SMS via FS er en tjeneste som kan benyttes for å sende viktige beskjeder det er nødvendig å nå studentene med raskt. Alle SMS-er som blir sendt via FS har avsender UiT og de kan ikke besvares. Det blir ikke sendt ut SMS mellom kl 22.00 og 07.00.

 

Retningslinjer for bruk av SMS-tjenesten

  • Lenker skal aldri sendes ut via SMS
  • Det skal være en restriktiv bruk av tjenesten og den skal ikke brukes til meldinger som “Husk fristen…”, “Husk møtet…” og lignende
  • SMS kan brukes når det haster å gi studierelaterte beskjeder og når det på kort varsel blir gjort endringer i det som tidligere er annonsert, for eksempel
    • ved avlysning eller flytting av undervisning
    • ved endring av tid og sted for eksamen
    • samt ved viktig informasjon i tilknytning til studiestart
  • Seksjon for studieinformasjon kan også benytte SMS-tjenesten i andre tilfeller der det anses å være nødvendig og/eller nyttig å gi korte beskjeder til studenter via SMS, for eksempel SMS som sendes ut av Fellestjenesten for opptak: "Hei. Du har mottatt en viktig epost angående din søknad. Sjekk eventuelt spamfilter. Mvh UiT".
  • Det skal ikke sendes SMS med sensitivt eller personlig innhold

Utsending av SMS
SMS kan sendes til grupper av studenter i kull, på et studieprogram, på et emne de er eksamensmeldt og/eller undervisningsmeldt i og en rekke andre utplukk av studenter som det er mulig å gjøre i FS. Det kan også sendes SMS til enkeltpersoner, men husk at meldingen aldri skal inneholde sensitivt eller personlig innhold.

Sende SMS fra en rapport

  1. Åpne aktuell rapport
  2. Fyll inn ønskede rapportdata
  3. Kjør rapport
  4. Høyreklikk i nedre del av rapporten (resultatvinduet). Se bilde 1 under.
  5. Velg “Send SMS (FS214.002)”, rapporten for å sende SMS åpner seg. Se bilde 2 under.
  6. Kryss av for Arkiver etter utsendelse og sett antall måneder til 6 eller 12, avhengig av hvor lenge du mener det er hensiktsmessig å lagre utsendingen.
  7. Meldingen skrives i tekstboksen og kan være på maks 160 tegn. Husk å ta med avsender (UiT, fakultet eller institutt).
  8. Kjør rapport når du har skrevet ferdig teksten, meldingen blir da lagt i kø og sendt ut til studentene som er listet opp i vinduet øverst til høyere.
  9. Det blir ikke sendt ut SMS mellom kl 22 og kl 07. Dersom rapporten kjøres i dette tidsrommet, blir ikke meldingen sendt før kl 07 neste morgen.
  10. SMS vil bare bli sendt til studenter som er registrert med et mobiltelefonnummer i riktig felt FS. Dersom mobiltelefonnummeret er registrert i feltet for fasttelefonnummer, vil det ikke bli sendt SMS.
  11. Utsendte SMS blir lagret i Dokumentarkivet i FS.

Sende SMS fra bilder
Framgangsmåten for å sende SMS fra bilder er den samme som for rapporter.

  1. Åpne aktuelt bilde
  2. Legg inn ønskede søkekriterier og utfør søket
  3. Høyreklikk i bildet og velg SMS
  4. Rapporten for å sende SMS åpner seg og du kan skrive og sende SMS som beskrevet over.

Dersom søket du har gjort gir flere treff, vil det bli sendt SMS til alle studenter som er med i søkeresultatet. Dersom du skal sende SMS til en enkeltstudent, må du kun søke opp den aktuelle studenten.


Arkiv over sendte SMS
Sendte SMS lagres på studenten i dokumentarkivet i FS.


Sist endret: 14.06.2023
Printvennlig innhold: Sende SMS via FS

Her er noen tastaturkombinasjoner i FS for å slippe å bruke musa for å lete etter knapper å trykke på. Snarveiene er sortert på bruksområde.

Søk i bilder:
Enter/return – Gjennomfør søk når du har skrevet søkekriterier
Ctrl+F – Gå tilbake til søkemodus for å endre søkekriterier
Ctrl+L – Slett et søk når i søkemodus. Dette for å starte et nytt ferskt søk

Lag nye rader i bilder
(PS! Husk å trykke på over- eller underbilde for å fortelle FS hva du skal lage)
Ctrl+N – Lag ny rad
Ctrl+K – Kopier den raden du står i, med all informasjon i underbildet – om noe
Ctrl+B – Åpner Innsetingsvalg-bildet for å sette inn forhåndsverdier for nye rader
Ctrl+S – Lagre nye rader
Enter/return – Lagre nye rader


Arbeide i bilder
Ctrl+S – Lagre endringer
Enter/return – Lagre endringer
Ctrl+T – Åpner opp en tekstboks som viser deg innhold i et felt i et mer leselig format
Tabulator – hopp til neste kolonne/verdi i bildet


Arbeide med rapporter og rutiner
Ctrl+O – Åpner «oppgi ordre»-vinduet hvor du kan skrive et rapportnummer og åpne rapporten eller rutinen
Ctrl+R – Kjør rapport eller rutine
Ctrl+P – Åpner print-funksjonen for de fleste rapporter. For brev åpner det «meldingsinformasjon» bildet som lar deg sende brevet, epost og/eller SMS


Sist endret: 14.06.2023
Printvennlig innhold: Opprette snarveier i FS

I selvbetjeningsportalen finner du følgende info om vitnemålsdata i FS:

  • Hvilken målform/språk skal benyttes ved utforming av vitnemålstekst
  • Hvilket format som skal benyttes ved oversendelse av vitnemålstekster
  • Hvilke krav det er til innhold på side to i vitnemålsteksten
  • Hva du må gjøre dersom læringsutbyttet endres for et studieprogram

Eventuelle andre spørsmål om vitnemål, kan du rette til Eksamenstjenesten.


Sist endret: 14.06.2023
Printvennlig innhold: Håndtere vitnemålsdata

Søknad om innpassing
Søknad om godskriving og faglig godkjenning av realkompetanse og utdanning fra andre universitetet og høgskoler, vurderes i henhold til universitets- og høyskoleloven kapittel 9. UiT kan også godkjenne emner i studieprogrammet dersom studenten har tatt tilsvarende utdanning ved UiT. Søknad om innpassing kan leveres av studenten når som helst i løpet av studietiden. Her finner du informasjon om innpassing retta mot studenten

Hva er godkjenning av innpassing?
Godkjenning av innpass av ekstern utdanning er et enkeltvedtak med alle tilhørende rettigheter for den vedtaket gjelder.

Hvem kan godkjenne innpassing?
Godkjenning av innpassing av emner i en utdanningsplan er et faglig spørsmål og skal kun innpasses etter faglig vurdering. Godkjenning av innpassing av studiepoeng tatt i utlandet som en del av utveksling, er en administrativ oppgave. Godkjenning av innpassing av emner i en utdanningsplan gjøres av og ved enheten, som eier studieprogrammet studenten søker innpassing av utdanning til. Godkjenning av studiepoeng som en del av utveksling, gjøres av den administrative enheten som er ansvarlig for utvekslingen.

Hva kan innpasses?
Alt som er faglig eller administrativt godkjent som høyere utdanning kan innpasses ved UiT, men kun det som er faglig relevant for, og som skal være en del av, en grad innpasses i studentens utdanningsplan.

Hva rapporteres til Lånekassen?
Kun utdanning tatt som en del av utveksling i regi av UiT, rapporteres til Lånekassen. Innpassing av utdanning som ikke er tatt som en del av utveksling i regi av UiT, rapporteres ikke til Lånekassen. Innpassing av utdanning tatt ved andre læresteder i Norge rapporteres aldri til Lånekassen fra UiT.

Hvordan registrere innpass i FS?

Brukerstøtte finner du i dette pdf-dokumentet.

I tillegg har Sikt en rekke detaljrike gjennomganger av forskjellige type godkjenninger som finnes her: Rutinebeskrivelser for godkjenning

Registrering av gammel utdanning fra fusjonerte høgskoler som ikke finnes i FS, som skal med på vitnemål
Sist endret: 12.09.2024
Printvennlig innhold: Godkjenne og innpasse ekstern utdanning

Brukerstøtte for hvordan dokumenter lastes opp i FS finner du i dette PowerPoint-dokumentet.


Sist endret: 16.04.2024
Printvennlig innhold: Laste opp dokumentasjon i FS

Automatisk overføring av fagpersoner til FS

  • Hovedregelen er at fagpersoner ansatt ved UiT automatisk overføres til FS fra personalsystemet (SAP). Dette forutsetter at det er registrert et fødselsnummer på den ansatte i SAP. Det er ikke uvanlig at fagpersoner registreres uten fødselsnummer, med det resultat at fagpersonene ikke overføres til FS. Dersom du vet at fagpersonen er registrert i SAP, og personen likevel ikke er overført til FS, ber vi om at du tar kontakt med ORGØK, for kontroll av fødselsnummer
  • Dersom en person finnes i FS, men ikke som fagperson - se punkt 1 nedenfor
  • Dersom en fagperson ikke er registrert i personalsystemet SAP når de skal utføre sin jobb ved UiT, f.eks. sensorer og gjesteforelesere, og det haster å få personen inn i FS - se punkt 2 nedenfor

1. Registrering av fagpersoner som finnes i FS fra før av som person

  • Gå til "Person" som ligger øverst i menylinja i FS. Trykk på "Personbilder" og deretter på "Person/fagperson"
  • Søk opp personen i bildet, som ser slik ut:
  • Klikk i nederste del av bildet (merket med blå bil) og sett inn ny rad
  • Fyll ut feltene markert med blå pil:
  • Dersom noe som ligger der er feil - for eksempel at det er feil "sted ansatt" - så endrer du til hva enn som er rett. Skriv da inn riktig stedkode, eller annen riktig informasjon og lagre

2. Fagpersoner (ekstern sensorer) som ikke finnes i SAP og som det haster med å få inn i FS

  • Når en ekstern sensor ikke er registrert i SAP i tide til hen skal utføre sitt sensoroppdrag, må du sørge for at sensoren først får brukerkonto via GREG. Etter at sensoren har bekreftet data som er lagt inn i GREG, vil sensoren bli overført fra GREG til FS
  • Dersom denne sensoren ikke har norsk fødselsnummer, må du i tillegg bestille midlertidig norsk personnummer via skjema i TOPdesk

Sist endret: 14.06.2024
Printvennlig innhold: Registrere fagperson i FS
Sist endret: 30.01.2024

Arbeidsdeling - hvem gjør hva i FS?

Vi har følgende arbeidsdeling mellom fakultetene/instituttene, Seksjon for studieadministrasjon (i FUF) og superbrukerne:

Fakultetene/instituttene skal vedlikeholde og oppdatere informasjon på ulike nivå innen følgende moduler:

  • Studieelementer (studieinformasjon om emner, emnekombinasjoner)
  • Undervisning (undervisningsaktiviteter)
  • Planstudent (studieprogramstudenter, utdanningsplaner, følge opp rapport FS009.002 Diagnose - bakgrunnsdata)
  • Godkjenningssaker (registrere godkjenning av ekstern utdanning, fritak, kobling mot studentens utdanningsplan)

Sist endret: 17.04.2024
Printvennlig innhold: Fakultetene / instituttene

Har følgende ansvar:

  • Brukerstøtte på alle moduler i FS
  • Tilby opplæring som fakultetene etterspør
  • Utarbeide felles rutiner for bruken av FS
  • Opprette nye brukere
  • Oppdatere brukerroller og radvalideringer i FS
  • Samordne kodeverket i FS
  • Kontakten med programleverandøren
  • Utvikle FS og legge til rette for at ny funksjonalitet tas i bruk
  • Informere superbrukere om endringer i FS
  • Formidle ønsker til Unit om forbedringer i FS
  • Utøve systemeieransvaret for FS
  • Saksbehandle forespørsler om uttrekk av data fra FS
  • Lede FS-superbrukerforum
  • Vedlikeholde bakgrunnsdata og infrastruktur for alle moduler med unntak av data som vedlikeholdes av fakultetene
  • Kvalitetssikre data i FS

Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Seksjon for studieadministrasjon (FUF)

Superbrukerrollen, som enkeltansatte ved fakultetene har, innebærer følgende:

  • Å inneha kompetanse innen alle felt som fakultetene skal oppdatere og vedlikeholde
  • Ved endringer skal superbrukeren informere brukere ved fakultetet som blir berørte
  • Sikre at FS-brukere ved fakultetet har den nødvendige opplæringa til å utføre FS-arbeidet de er satt til
  • Gi beskjed til Seksjon for studieadministrasjon (FUF) dersom en bruker har slutta eller bytta jobb internt ved UiT
  • Videreformidle til sine brukere saker fra FS-superbrukerforum
  • Korrigere og gi tilbakemeldinger til brukere ved fakultetetene, for å sikre korrekt bruk av FS

Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Superbrukerne
Sist endret: 27.02.2024

FS-superbrukere

Fakultetene og avdelingene har egne FS-superbrukere. Superbrukeren har ikke nødvendigvis flere rettigheter enn øvrige brukere, men målsettingen er at de skal inneha kompetanse innen alle felt som avdelingene skal oppdatere og vedlikeholde. Superbrukerne for fakultetene skal også gi brukerstøtte til alle brukere ved sitt fakultet, samt bidra til opplæring av nye brukere.


Sist endret: 28.02.2024
Printvennlig innhold: Fakultetene
Sist endret: 28.02.2024

Kurs om FS

Ønske om kurs meldes inn til Faggruppe for studieadministrative systemer via FS-superbruker ved ditt fakultet.

Eventuelle planlagt kurs kunngjøres her.

Webinarene arrangeres av Sikt.

Det som tas opp på webinarene er ikke alltid i tråd med rutiner/praksis ved UiT. Dersom det er avvik, så vil vi informere om dette.

  • General Data Protection Regulation (GDPR)
  • Utdanningsplaner (OBS: I webinaret omtales automatisk oppmelding til undervisning og eksamen når studenten godkjenner utdanningsplanen. Denne funksjonaliteten vil ikke virke for de aller fleste studenter ved UiT. Merk også at det er ca 5 minutter etter omtrent 45 minutter, hvor webinaret har teknisk trøbbel - denne delen kan man spole over).

Sist endret: 22.02.2024
Printvennlig innhold: Webinar
Sist endret: 15.02.2024

Regler for utlevering av personinformasjon fra FS

Nei, kontakt Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk dersom noen ønsker å få oppgitt fødselsnummer.

Du skal heller ikke sende fullt fødselsnummer (11 siffer) i e-post, verken i emnefeltet, inne i e-posten eller som vedlegg da det ikke er noen sikkerhetsforskjell mellom disse. Dette følger både av personopplysningsforskriften § 2-11 Sikring av konfidensialitet og av Datatilsynets veileder for behandling av fødselsnummer. Dersom et fødselsnummer skal sendes i e-post skal det krypteres.

Dersom du kommer i kontakt med noen som krever at UiT Norges arktiske universitet sender fullt fødselsnummer i åpen e-post, send saken til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk så vil vi be avsender vise til hvilke lovhjemler som unntar UiT Norges arktiske universitet og avsender fra forbudet mot å sende fødselsnummer åpent i e-post.

Dersom du i arbeidet trenger å identifisere en søker eller student i en e-post, bruk søkernummer/studentnummer/personløpenummer og eventuelt etternavn.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Er det lov å oppgi en students fødselsnummer til en som ber om det eller sende fødselsnummeret på e-post?

Personopplysninger skal i utgangspunktet ikke utleveres fra andre enn Avdeling for forskning, utdanning og formidling ved Seksjon for studieadministrasjon i sentraladministrasjonen, Faggruppe for studieadministrative system. Videresend henvendelsen til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Hva gjør jeg dersom jeg er i tvil om jeg kan utgi en personopplysning?

Ja, dersom det er et studieadministrativt behov for det.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg gi ut opplysninger til en kollega i studieadministrasjonen?

Ja, dersom den som spør er avhengig av opplysningene for å få utført sitt arbeid, for eksempel kontakte en vedkommende er veileder for.

Vær oppmerksom på at det å gi ut opplysninger til vitenskapelige kan ligge i grenseland dersom informasjonen som gis ut kan påvirke den vitenskapelige ansattes syn på studenten og eventuell karaktersetting. Informasjon om tidligere karakterer må således ikke gis ut uten samtykke fra studenten selv.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg gi ut opplysninger til en vitenskapelig ansatt?

Dersom du ikke er 100 % sikker på hvem studenten er, må personen legitimere seg. Husk at du finner bilde på det fleste studenter i FS og da kan du benytte dette til å forsikre deg om at du snakker med rett person.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Må en student vise legitimasjon for å få opplysninger om seg selv?

Ja, men du har ansvaret for at ikke andre får rede på de personopplysningene du gir ut. Be de andre i køen trekke lenger bak, eller ta med deg personen du samtaler med til et mer skjermet sted.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg gi ut personopplysninger (om studenten selv) til en student som har legitimert seg når det er mange andre til stede?

Det avhenger av hvem som spør, hvorfor de spør og om de har en lovhjemmel for å få opplysningene de etterspør.

Dersom de som spør har en lovhjemmel kan UiT Norges arktiske universitet svare. Slike henvendelser videresendes til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg oppgi om en person er student ved UiT Norges arktiske universitet?

Det avhenger av hvem som spør, hvorfor de spør og om de har en lovhjemmel for å få opplysningene de etterspør.

Dersom de som spør har en lovhjemmel kan UiT Norges arktiske universitet svare. Slike henvendelser videresendes til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg oppgi om en person er student på et bestemt emne/studieprogram ved UiT Norges arktiske universitet?

Det beste er å henvise vedkommende til Studentweb.

Dersom det ikke er mulig for vedkommende å benytte Studentweb, og dersom du ikke med sikkerhet kjenner personen, skal du be vedkommende legitimere seg før du gir ut opplysninger til vedkommende.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg oppgi eksamensresultat til eksamenskandidaten selv?

Dersom henvendelsen kommer på telefon må du henvise vedkommende til Studentweb eller be vedkommende kontakte nærmeste informasjonsskranke. Dersom dette ikke er mulig, kan du be vedkommende henvende seg på e-post til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg oppgi en eksamenskandidats eksamensresultat over telefon?

I utgangspunktet bør man da oppfordre til bruk av Vitnemålsportalen (altså at studenten deler sine resultater derfra). Om det likevel skulle være behov for verifisering av informasjon, bør dette utføres av Fellestjenesten for eksamen i Avdeling for forskning, utdanning og formidling ved Seksjon for studieadministrasjon i sentraladministrasjonen.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg oppgi innholdet i en kandidats vitnemål?

Som FS-bruker har du tilgang til alle studentene ved UiT Norges arktiske universitet. De samme reglene for behandling av personopplysninger gjelder enten studenten det etterspørres opplysninger om tilhører enheten hvor du arbeider eller studenten tilhører en annen enhet.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg utgi personopplysninger om studenter ved andre enheter ved UiT Norges arktiske universitet enn der jeg selv arbeider?

Oppnådd grad er offentlig informasjon. Henvendelser vedrørende andre forhold videresendes til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Kan jeg gi ut personopplysninger om tidligere studenter?

Utlevering av eventuelle opplysninger til andre offentlige instanser skal gjøres av Avdeling for forskning, utdanning og formidling ved Seksjon for studieadministrasjon i sentraladministrasjonen, Faggruppe for studieadministrative system. Slike henvendelser videresendes derfor til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk

Dersom saken haster, kan politiet ringe Avdeling for forskning, utdanning og formidling ved Seksjon for studieadministrasjon i sentraladministrasjonen, Faggruppe for studieadministrative system.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Hva gjør jeg med henvendelser fra andre offentlige instanser som Politiet, NAV, Vernepliktsverket eller andre utdanningsinstitusjoner?

Du henviser dem eller videresender dem til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk eller ber dem kontakte Avdeling for forskning, utdanning og formidling ved Seksjon for studieadministrasjon i sentraladministrasjonen, Faggruppe for studieadministrative system.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Hva gjør jeg med foreldre som er på leting etter sin sønn/datter?

Bortsett fra opplysninger om oppnådde grader er dette personopplysninger som ikke utleveres til andre enn kandidaten selv med mindre den som ber om innsyn, kan vise til hjemmel i lov.


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Hva gjør jeg med foreldre som vil ha innsyn i sin sønn/datters karakterer og/eller oppnådde studiepoeng/grader?

Slike henvendelser videresendes til Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk

Kontaktinfo til Avdeling for forskning, utdanning og formidling, Seksjon for studieadministrasjon i sentraladministrasjonen, Faggruppe for studieadministrative system: Faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk


Sist endret: 27.02.2024
Printvennlig innhold: Hva sier jeg til selgeren som ønsker en nærmere angitt liste over studenter for å tilby et produkt eller en spørreundersøkelse?
Sist endret: 27.02.2024

Kunngjøringer om FS og tilhørende applikasjoner

Lokalt:
På intranettet finner du alle lokale kunngjøringer (nyheter og driftsmeldinger) knytta til FS og tilhørende applikasjoner.

Nasjonalt:
På nettsiden til FS vil du finne nasjonale nyhetssaker og driftsmeldinger om FS

Sist endret: 28.02.2024

Personvernerklæring for FS

Personvernerklæringene finner du her.

Sist endret: 22.04.2024
FS (Felles studentsystem)