Hvor er jeg nå? I verdensrommet? Studenter tester ut nye digitale læringsressurser

Prosjektet TeraVRi har benyttet våren til uttesting, evaluering og forbedring av fire digitale læringsressurser om terapeutisk kompetanse.

Studenter har deltatt aktivt i utprøving av læringsressursene

Til piloteringen ble det rekruttert 4 studentgrupper med 6 studenter i hver gruppe, med to studenter fra hver av profesjonene tannlege, psykologi og ergoterapi. Hver studentgruppe testet ut to læringsressurser over to dager og testperioden varte i perioden februar - april 2023. Studentene fikk gjøre et forarbeid i forkant av uttestingen av læringsressursene på campus. Piloteringen ved Helsefaks VR-lab gikk over 5 timer med følgende program :

• Start med felles lunsj for å bli kjent med hverandre, med teknologien og innholdet i læringsressursene
  • Utprøving av de digitale læringsressursene med refleksjoner i etterkant og evaluering
  • Avslutning av dagen med fokusgruppeintervju.

Studentene fikk prøve ut ulike teknologier; VR-briller med 360 video og virtuelle rom med avatarer. Gjennom ulike scenario fikk de prøve seg på ulike roller som pasient, pårørende og helsearbeider (avatarer) og øve på ferdigheter som  kommunikasjon og relasjonsbygging. De ble også kjent med verktøyene ThingLink og H5P som noen av læringsressursene var utviklet med. Lattermildt kom følgende utsagn fra en student som akkurat hadde tatt på seg VR-brillen: “Hvor er jeg nå? I verdensrommet?” .

Prosjektgruppa avsluttet studentenes testing av læringsressursene i april, og arbeider nå med analyse av datamateriale fra observasjoner og fokusgruppeintervju. De er også igang med å utvikle en pedagogisk veileder for undervisere som ønsker å ta i bruk de digitale læringsressursene i egen undervisning.