MOSO

Mentoring and Observation Software

Tips til pedagogisk bruk

MOSO bygger på en obserasjonsbasert praksis der noen gjennomfører en aktvitet mens andre observerer og gir respons på aktivteten som gjennomføres.

Noen viktige prinsipper å ha i bakhodet når du skal gi respons i MOSO:

1. Ha omtanke for mottakeren som person
2. Fremhev alltid dine positive inntrykk
3. Gi mest mulig spesifikk tilbakemelding
4. Rett tilbakemeldingene mot forhold som mottakeren kan gjøre noe med
5. La tilbakemeldingene være mest mulig beskrivende
6. Vær åpen og undrende overfor ulike måter å oppfatte virkeligheten på bedre utgangspunkt for dialog og refleksjon
7. Skap dialog i tilbakemeldingsprosessen

 

Planleggingsfasen (førveiledningsfasen)

  • Bli enig i gruppa om tidspunkt for når planen skal være klar i MOSO og når responsen skal være gitt.
  • Avklar hvem som gir respons på planen i MOSO og hva dere gir respons på, og hva dere evt. snakker om i førveiledningssamtalen.
  • Tydelig bestilling i planen. Mange studenter trenger hjelp til hva som skal være observasjonsfokuset under den aktuelle økten. Det kan gjerne være noe fra utviklingsmålene studentene har satt for praksisperioden.
  • Respons fra veileder og medstudent(er) kan gjerne være multimodal i form av tekst, bilde eller video.
  • Kom med oppklarende spørsmål som en del av responsen. 
  • Bli enig i førveiledningsfasen om hvordan dere fordeler observasjonsoppgavene. Dette har sammenheng med hva som skal være observasjonsfokus i den aktuelle økten. F.eks blir dere enig om hvem som har ansvaret for å ta videoopptak fra økten slik at ikke flere tar opptak av samme situasjon.
  • Bruk bekreftelse/ros for å fremheve det positive (se prinsippene ovenfor).

 

Observasjonsfasen

  • Ta utgangspunkt i bestillingen studenten har gjort, altså det som er obaserasjonsfokuset for økten, og gi grunndig respons på det.
  • Bruk både tekst, bilde og video i observasjonen for å få et rikt observasjonsgrunnlag. Det kan ofte vært lurt å bruke tekst i tillegg til bilde eller video for å få tydeligere frem hva du vil ha frem med responsen din.
  • Vær bevisst i måten du kommuniserer på: Vær presis og konkret fremfor generell, gi bekreftelse og konstruktiv ros, still oppklarende og reflekterende spørsmål.
  • Benytt den personlige notatfunksjonen for å notere ned det du ikke vil dele med de andre.
  • Bruk stjernemarkeringen for å fremheve responsen som du mener er viktig at dere snakker mer om i etterveiledningen.

Tips til observasjon - hva og hvordan 

1. Pedagogiske metoder/strategier; bruke av ros, motivasjon, oppsummering, grensesetting, arbeidsformer, presentasjonsformer osv.
2. Let etter noe a) overraskende, b) noe velfungerende eller c) noe krevende i løpet av undervisningssekvensen.
3. Let etter frekvenser; tell antall ganger noe gjentar seg.
4. Registrer overganger i timen og hva som kjennetegner disse.
5. Bruk klokken og hvordan timen blir strukturert/organisert.
6. Sosiometri; registrer hvordan læreren henvender seg til enkeltelever, grupper av elever eller deler av klasserommet. Tell kontaktpunktene.
7. Ta korte videoopptak (30-60 sek). Let etter noe interessant eller gjør opptak av det dere er blitt enige om eller bedt om å observere.
8. Prøv å kommentere slik:

  • Beskriv: “Du gir beskjeden muntlig og skriver den samtidig på tavla.”
  • Fortolk: “Det gjør du for å unngå uklarheter om hvordan eleven skal arbeide.”
  • Vurder: “Det er hensiktsmessig, særlig med tanke på hva uklarhetene førte til i forrige time.”

  

Mellom undervisning og etterveiledning

  • Sett av tid til at alle ser gjennom observasjonene som er gjort i MOSO før etterveiledning starter.
  • Bruk stjernefunksjonen til å sortere og fremheve observasjoner man ønsker å drøfte i etterveiledning.
  • Er det brukt spørsmål i kommenteringen starter refleksjonen og forberedelsene til etterveiledningen hos deltakerne i denne fasen. 

 

Etterveiledningen

  • Ta utgangspunkt i det studenten har bestilt veiledning på/hatt som obervasjonsfokus.
  • Hvis det er lagt inn mye respons er det lurt å starte med punktene som er stjernmarkert slik at enn sikrer at det gruppa mener er viktigst blir drøftet (ved å trykke på stjerna nede til høyre vises kun punktene som er stjernemarkert).
  • Noe som trer frem som særlig viktig underveis?
  • Trekk inn mål og planer for praksisperioden slik at studenten kan se hvor han står og hva han har å jobbe mot.
  • Se fremover i forhold til hva studenten skal ta med seg videre i planleggingen inn mot neste undervisingsplanelegging. 

 

Til veilederne

  • Ta en tidlig samtale for å etablere et trygt og åpent miljø i praksisgruppa.
  • Avklar forventninger til hverandre og tidspunkter for når planer skal være inne i MOSO og når respons skal være gitt.
  • Bruk MOSO som en plattform for deling og kommunikasjon.
  • La studentene bruke MOSO til å observere deg i starten av praksisperioden.
  • Etabler en åpen delingskultur (praksisfellesskap).