Om MOSO
MOSO - Mentoring and Observation Software
MOSO er en programvare som integrerer planlegging, observasjon og veiledning. I MOSO kan praksisgruppa bruke tekst, bilde eller video for å observere og gi tilbakemeldinger.
Praksisveiledning i lærerutdanningen innebærer at studentene og praksisveilederen pendler mellom tre relaterte aktiviteter:
- undervisning
- observasjon
- veiledning
Samspillet mellom disse aktivitetene er avgjørende for veiledningens kvalitet. Det samme gjelder samspillet og kommunikasjonen mellom universitetet og praksisskolen i praksisperiodene. Moderne teknologi gir stadig bedre muligheter for å støtte opp om samspill og kommunikasjon i praksisperiodene ved at informasjon, observasjoner og feedback nå kan deles enkelt mellom studenter, veiledere og faglærere. Dette kan bidra til å styrke praksisveiledningens kvalitet.
For å sikre helhet, sammenheng og progresjon brukes MOSO på denne måten:
- En student lager og publiserer sin undervisningsplan.
- Medstudenten(e) og veilederen gir respons på planene.
- Studenten bearbeider og gjør ferdig sin undervisningsplan.
- Medstudenten(e) og veilederen bruker tekst, bilde og video i sine observasjoner når studenten underviser.
- Studenten forbereder seg før veiledningen ved å gå gjennom observasjonene/”feeden” og analyserer og reflekter over det som er observert.
- Studenten, medstudenten(e) og veilederen deltar i veiledningssamtalen med sine synspunkter, vurderinger og refleksjoner.
MOSO er under kontinuerlig utvikling i samarbeid med brukerne, og er derfor avhengig av tilbakemeldinger. Meld gjerne fra dersom du oppdager feil eller har forslag til endring og forbedring av programvaren.