MOSO

Mentoring and Observation Software

Om MOSO

MOSO - Mentoring and Observation Software

MOSO er en programvare som integrerer planlegging, observasjon og veiledning. I MOSO kan praksisgruppa bruke tekst, bilde eller video for å observere og gi tilbakemeldinger.

Praksisveiledning i lærerutdanningen innebærer at studentene og praksisveilederen pendler mellom tre relaterte aktiviteter:

  • undervisning
  • observasjon
  • veiledning

Samspillet mellom disse aktivitetene er avgjørende for veiledningens kvalitet. Det samme gjelder samspillet og kommunikasjonen mellom universitetet og praksisskolen i praksisperiodene. Moderne teknologi gir stadig bedre muligheter for å støtte opp om samspill og kommunikasjon i praksisperiodene ved at informasjon, observasjoner og feedback nå kan deles enkelt mellom studenter, veiledere og faglærere. Dette kan bidra til å styrke praksisveiledningens kvalitet.

For å sikre helhet, sammenheng og progresjon brukes MOSO på denne måten: 

  1. En student lager og publiserer sin undervisningsplan.
  2. Medstudenten(e) og veilederen gir respons på planene.
  3. Studenten bearbeider og gjør ferdig sin undervisningsplan.
  4. Medstudenten(e) og veilederen bruker tekst, bilde og video i sine observasjoner når studenten underviser.
  5. Studenten forbereder seg før veiledningen ved å gå gjennom observasjonene/”feeden” og analyserer og reflekter over det som er observert.
  6. Studenten, medstudenten(e) og veilederen deltar i veiledningssamtalen med sine synspunkter, vurderinger og refleksjoner.
 
 

MOSO er under kontinuerlig utvikling i samarbeid med brukerne, og er derfor avhengig av tilbakemeldinger. Meld gjerne fra dersom du oppdager feil eller har forslag til endring og forbedring av programvaren.