Back 2 School

-Pilotstudie

Foto: GABBY BALDROCCO

Skolens rolle

Samarbeid med skolen, og mellom skole og hjem, er en viktig del av tiltaket B2S.

Dette er en prosjektside for den avsluttede norske pilotstudien som ble gjennomført i perioden 2022-2024. Se ny side for den pågående Back-studien: https://uit.no/project/backstudien

En svært viktig del av B2S-programmet er at skolens ansatte inkluderes i arbeidet. Når elever skal øke sin tilstedeværelse på skolen er en sentral forutsetning at skolen er et trygt sted å være for eleven, og det er nødvendig å ha skolens ansatte med på laget for å sikre dette. Det er i tillegg viktig at samarbeidet mellom skole og hjem fungerer godt. Fokus på skolen er større i den norske piloten enn i den originale utgaven.

 I den originale utgaven av B2S-programmet er det fire møter mellom barnet/ungdommen, foreldre, lærer og evt andre fra skolen og noen fra skolens ledelse, samt fagpersoner fra B2S-teamet i kommunen. Det er også et oppfølgingsmøte tre måneder etter at programmet er avsluttet for å følge opp endringer, og gjøre justeringer og eventuelt nye tilpasninger i skolens oppfølging av elevens skolehverdag.

I den norske pilotstudien ønsker vi å involvere skolen tidligere, helt fra oppstarten av programmet, og i større grad enn den originale utgaven av B2S legger opp til. Det er derfor utviklet en "skolemodul" til den norske pilotstudien som gir et utvidet fokus på skolen som arena i forhold til skolefraværet. Skolen involveres fra oppstarten for å fremme et positivt skolemiljø for eleven, og for å fremme samarbeid mellom familien og skolen. I tillegg til de fire skolemøtene som er beskrevet i programmet inneholder skolemodulen en forsamtale med skolen (uke 1), og to møter mellom skole og B2S-team senere i programmet, i uke 3 og 7 etter oppstart av tiltaket. I disse møtene deltar læreren med oppfølgingsansvar for eleven og det anbefales at skolens ledelse også deltar.

I forsamtalen undersøkes skolens perspektiv på faktorer som kan være opprettholdende for skolefraværet, med fokus på skolens erfaringer og forhold på skolen som kan virke inn. I tillegg diskuteres skolens erfaringer med tiltak de har forsøkt tidligere, der B2S-teamet får informasjon om hva som er gjort og hvordan det har fungert. I møtet i uke 3 er målet å øke skolens bevissthet rundt, og kompetanse om, relevante skolerelaterte faktorer, samt å diskutere mulige tiltak i skolen. Et sentralt poeng i møtet er hva skolen kan gjøre for å sikre trygghet og forutsigbarhet for eleven som skal øke sin tilstedeværelse på skolen. I møtet i uke 7 er hovedfokus på skolens tilrettelegging og tilpasninger for den aktuelle eleven i tråd med arbeidet i B2S. Hvordan kan skolen støtte og hjelpe eleven når han/hun skal komme mer på skolen?

Skolen og B2S-teamet i kommunen vurderer om det er behov for flere møter med skolen i løpet av tiltaket.