– Nordområdepolitikken begynner her

– Dette er en invitasjon til å lage nordområdepolitikken sammen med dere som bor i nord. Den begynner her, sa Jonas Gahr Støre da han holdt sin nordområdetale på UiT i dag.

Statsminister Jonas Gahr Støre besøkte gammen på UiT i Tromsø før han holdt sin nordområdetale. Her sammen med Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen (t.v.), stortingsrepresentant Cecilie Myrseth, senterleder Torjer Olsen, rektor Dag Rune Olsen, prorektor Camilla Brekke og direktør for Havforskningsinstituttet, Nils Gunnar Kvamstø. Foto: Christian Halvorsen/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 03.02.22 15:27 Oppdatert: 03.02.22 18:04
Arktis Bærekraft Energi Hav Helse og velferd Klima Samfunn og demokrati

Det er 17 år siden Jonas Gahr Støre holdt sin første nordområdetale ved UiT. Da som utenriksminister i Stoltenberg 2-regjeringen. I dag var statsminister Støre tilbake på UiT i Tromsø, for å holde en ny tale om regjeringens nordområdepolitikk, etter å ha blitt invitert av rektor Dag Rune Olsen i fjor høst, da Støre var gjest hos UiT Frokost.

– Det er flott å være akkurat her, sier Støre, som har et nært forhold til universitetet, og har besøkt UiT mange ganger siden han holdt den første talen i 2005.

Støre er også utnevnt til æresdoktor ved UiT sammen med den russiske utenriksministeren Sergei Lavrov.

– Jeg vil takke sittende rektor Dag Rune Olsen og de to tidligere rektorene, som var partnere med meg forrige gang vi utviklet vår nordområdestrategi, sier Støre.

De to han viser til er Jarle Aarbakke som var rektor ved UiT i perioden 2002–2013 og Anne Husebekk (2013–2021).

Les også: – UiT er en motor i nord

Kunnskap er navet

Støre legger stor vekt på at nordområdene bør være et nasjonalt anliggende, men at politikken må utvikles i samarbeid med de som bor i regionen.

– Vi skal lage en politikk som inspireres og forankres her i nord. Arbeidet med et veikart begynner her på UiT, som er vårt arktiske universitet, for kunnskap er navet i politikken. Vi skal strebe etter idéforsprang innen innovasjon og industri og gjennom det utløse store muligheter, sier Støre.

Les også: – Stinn brakke under Støre-foredrag

Student og Støre
Støre ble utfordret av flere UiT-studenter. Masterstudent Nikolai Aspen ville vite om en erstatning for forsknings- og undervisningsfartøyet «Helmer Hanssen» kommer med på neste års statsbudsjett. – Du argumenterer godt for et nytt skip. Det du sier er notert, svarte Støre.   Foto: Christian Halvorsen/UiT

På samme måte som det er blitt satt ned ekspertutvalg for nordområdene tidligere, som i 2003, i 2006 og i 2010, ønsker Støre å invitere inn kunnskap og erfaring fra ulike deler av samfunnet her i nord når det nye veikartet for nordområdene skal lages. Og han mener det ligger store muligheter i regionen:

– Jeg ønsker å arbeide for at nordområdene skal bli et sentrum for bærekraftig energi, teknologi og mat. Nå er det grønne skiftet her, og nøkkelen her i nord er naturgitte forutsetninger, sier Støre.

Les også: – UiT må skape et idéforsprang i nord

Flere utfordringer

Støre tok også opp utfordringene med klimaendringer, fraflytting fra regionen og den geopolitiske situasjonen, særlig med tanke på Russland og Kina.

Rektor Dag Rune Olsen er fornøyd med at statsministeren tok imot invitasjonen til å komme til UiT for å holde sin nordområdetale.

– Punktene han tar opp passer UiT utmerket, og vi kommer til å bidra sterkt med kunnskap inn mot den politikkutviklingen. Det er en del av vårt samfunnsoppdrag, sier Olsen.

Olsen mener det er flere avgjørende temaer hvor UiT kan spille en rolle. Blant annet når det gjelder kunnskapen om og relasjonene til Russland og Kina, de arktiske statene og de arktiske områdene og problemstillingene.

– UiT har for eksempel hatt et stigende samarbeid med russiske akademiske institusjoner, på tross av krevende tider. Det er det vi kaller vitenskapsdiplomati, sier Olsen.

Fikk servert bålkaffe

UiT skal dessuten være med på å bygge og utvikle hele landsdelen og bidra til det grønne skiftet.

– Vi har kunnskap og kompetanse og en helhetlig tilnærming, og også en stor respekt for det samiske, sier Olsen, som fikk gleden av å traktere statsministeren med en rask bålkaffe i gammen før han holdt nordområdetalen.

I gammen møtte de blant andre leder for Senter for samiske studier, Torjer Olsen, som satte stor pris på besøket. Olsen serverte bålkaffe og tørka reinkjøtt og presenterte gammen som et viktig samisk sted på UiT. Der snakket de om UiT som samisk universitet og om hvilket ansvar og hvilken rolle UiT har for samisk forskning og utdanning, i tillegg til hvor viktig det er med samarbeid mellom institusjonene.

– Vi snakket også om hvor viktig det er at arbeidet for samisk språk fortsetter, når språket er under press samtidig som at kravene øker til flere utdanninger om språkkompetanse, sier Torjer Olsen.

Også samisk sykepleierutdanning, og et mulig nordisk samarbeid der UiT kan ta et særlig ansvar for videre utvikling, ble tatt opp i gammen.

– Jeg synes at det var veldig flott å kunne ta imot statsministeren i et av UiTs mest fantastiske samiske rom. Det ga en mulighet til å snakke om samiske tema på en måte som ikke kan oppnås verken på epost eller i et møterom, sier Olsen.

Her kan du se hele talen til Støre og spørsmålene fra studentene.

For første gang på lang tid kunne Auditorium 1 i Teorifagbygget på UiT i Tromsø fylles med ansatte og studenter.
For første gang på lang tid kunne Auditorium 1 i Teorifagbygget på UiT i Tromsø fylles med ansatte og studenter som var kommet for å høre Støre tale. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT
Publisert: 03.02.22 15:27 Oppdatert: 03.02.22 18:04
Arktis Bærekraft Energi Hav Helse og velferd Klima Samfunn og demokrati