Jubel for forsknings-ja på morgendagens teknologi

– Spennende og en fantastisk mulighet til å representere UiT på verdensbasis, sier førsteamanuensis Krishna Agarwal ved Institutt for fysikk og teknologi. UiT har for første gang fått finansiert et forskningsprosjekt via EUs Future and Emerging Technologies, og det skal koordineres av Agarwal.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 08.12.20 12:50 Oppdatert: 08.12.20 17:49
Om UiT Teknologi

Prosjektet OrganVision handler om å utvikle en bildebehandlingsteknologi som er egnet for forskning på såkalte organoider. En slik teknologi vil gjøre forskerne i stand til å se hvordan enkeltceller i en labfabrikert hjertemuskel fungerer i sanntid. (Illustrasjonsfoto)

Krishna Agarwal har stått bak søknaden for det prestisjetunge EU-prosjektet, som nå har fått 37 millioner kroner via FET Open (Future and EmergingTechnologies). Dette er et virkemiddel som gir økonomisk støtte til grensesprengende nye teknologier – og samtidig har et særdeles trangt nåløye for godkjennelse av prosjekter. FET inngår i Horizon 2020, som er EUs største forsknings- og innovasjonsprogram noensinne.

Nær 10 millioner kroner av totalsummen til prosjektet er tildelt UiT, mens fem millioner går til UNN som er en av samarbeidspartnerne.

Kikker inn i cellene

Prosjektet Krishna Agarwal skal koordinere heter “OrganVision: Technology for realtime visualizing and modelling of fundamental process in living organoids towards new insights into organ-specific health, disease and recovery.”

Krishna Agarwal og resten av teamet kom gjennom et særdeles trangt nåløye med sitt forskningsprosjekt. OrganVision-prosjektet fikk toppscore på alle parametre i evalueringsprosessen. (Arkivfoto: Vibeke Os)

I korte trekk handler OrganVision om å utvikle en sanntids høyoppløselig bildebehandlingsteknologi som er egnet for forskning på såkalte organoider, samt å skape – og utnytte – nye muligheter for organoidforskning. Eller litt mer konkret:

– Vi vil være i stand til å se hvordan hver enkelt celle i en labfabrikkert hjertemuskel fungerer i sanntid, og bedre forstå hvordan stress og sykdom påvirker disse cellene, forklarer Agarwal.

Les også: Får prestisjefylt EU-finansiering for å filme inne i levende kreftceller

Syv samarbeidspartnere i fire land

Prosjektet omfatter i alt syv samarbeidspartnere i fire land (Norge, Italia, Tyskland og Spania). Og for å ta litt statistikk knyttet til tildelingen: Bare 58 av totalt 877 søknader til FET Open ble innstilt til finansiering. Av disse var kun to koordinert fra Norge. Før årets tildeling er det kun tre andre FET Open-prosjekter koordinert fra Norge som har sluppet gjennom nåløyet. På toppen av det hele ble OrganVision-prosjektet rangert som nummer 7 av samtlige 877 søknader – og med absolutt toppscore i alle evalueringskriteriene.

– Ja, det var en veldig hyggelig overraskelse! Men den æren deler jeg med hele teamet inkludert god støtte fra UiT og Norges Forskningsråd i arbeidet med søknaden, sier Krishna Agarwal.

Hun gjør det klart at teamet bak er motivert for utfordringen som nå venter.

– Vi ser på utfordringene som muligheter for gruppa vår, og vi ser en sterk synergieffekt i samarbeidet som er etablert mellom institusjonene. Vi har potensial til å lede et europeisk forskningsmiljø inn i en fremtid der organoider kan bidra til behandling av vanskelige sykdommer, sier Agarwal.

Grensesprengende teknologier

Kenneth Ruud, prorektor for forskning og utdanning ved UiT, er svært fornøyd med utfallet for prosjektsøknaden:

Prorektor Kenneth Ruud

– Det er flott at en ung og fremragende forsker som Krishna Agarwal har fått gjennomslag for et slikt FET Open. Norske miljøer har liten suksess på dette veldig kompetitive virkemiddelet, som fokuserer på morgendagens teknologier, og det er en stor presentasjon å nå opp i denne skarpe konkurransen, sier Ruud.

Han understreker at FET Open er spisset mot grensesprengende nye teknologier – og de muligheter som finnes der:

– Dette er forskning som kan danne grunnlaget for morgendagens teknologiske løsninger, og det er fantastisk at denne utviklingen skjer her ved UiT Norges arktiske universitet. Jeg gratulerer Krishna Agarwal med denne anerkjennelsen og ser frem til å følge med på den utviklingen av prosjektet.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 08.12.20 12:50 Oppdatert: 08.12.20 17:49