Økonomen som ble professor i helsefag

Etter utdannelse ved Norges handelshøgskole, flyttet Tromsø-gutten hjem til nord. Dette ble starten på en 40 år lang karriere ved UiT. Møt professor i helseøkonomi, Jan Abel Olsen.

Brynjulfsen, Cathrine
Publisert: 25.06.20 09:45 Oppdatert: 24.06.20 12:27

Professor Jan Abel Olsen. Foto: Stig Brøndbo /UiT

Etter grunnutdannelsen i økonomi, startet den da 26 år gamle Jan Abel i stillingen som vitenskapelig assistent ved Institutt for samfunnsvitenskap, som i dag er en del av Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning. Før tiden var inne til å forflytte seg til Helsefak og Institutt for samfunnsmedisin, hvor han er nå, jobbet han lenge ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi. Det var også her han tok sin dr.philos. i 1994. Ser vi tilbake til 1980 fantes ikke fakultet, men fagområder, og det het Universitetet i Tromsø. Noe vemodig at navnet er endret synes Jan Abel, som likte det originale navnet godt og er stolt av byen sin.

I dag, 40 år senere, sitter jeg sammen med en livserfaren mann som er minst like patriotisk som dagen han flyttet hjem igjen. I løpet av disse årene er han en av få, om ikke eneste, vitenskapelige ansatte ved UiT som har jobbet ved tre ulike fakultet i sin forskerkarriere, innen samfunnsvitenskap, økonomi og helsefag. Dette er noe av kjernen ved å arbeide ved et lite universitet. Veien er kort mellom de ulike fakultetene og han har fått muligheten til å realisere seg selv.

Gjennom sine år ved UiT har han publisert utallige vitenskapelige artikler, tre bøker og bygget nettverk over hele verden. Selv beskriver han UiT som verdens beste arbeidsgiver.

Unge forskere gir energi

Ved spørsmål om hva som er mest spennende ved arbeidet nøler han ikke et sekund.

– Jeg elsker jobbens kjerne, å forske og undervise. Det er fortsatt like gøy å få publisert en artikkel, og jeg liker prosessen med å sitte å smi og finpusse på en artikkel.

Noe av det mest givende er derimot kontakten med unge forskere. Selv synes han at han startet sent med veiledning, men han stortrives i rollen som både bi- og hovedveileder.

– De første ti årene etter at jeg tok doktorgraden pleide jeg kun egen forskning og mine internasjonale kontakter, men for rundt 15 år siden veiledet jeg min første stipendiat. Kontakten med yngre forskere, det å få være veileder, er rett og slett energigivende, sier Jan Abel.

Disputant Kjersti Mevik sammen med disputasleder Jan Abel Olsen, Bodø 2019. Foto: Nordlandssykehuset HF

Inspirerende og engasjert veileder

Birgit Abelsen har kjent Jan Abel Olsen i nesten 20 år. De møttes for første gang da hun studerte master i folkehelsevitenskap der han underviste, og i dag veileder de to stipendiater sammen og er venner. Når jeg sier at han under intervjuet løftet fram hvor mye han verdsetter unge forskere og rollen som veileder, blir hun ivrig:

– Jan Abel var veileder på masteroppgaven og doktorgraden min. Som veileder sprer han mye energi. Han lar seg rive med, er entusiastisk, engasjert og har tydelige ambisjoner som inspirerer, sier Abelsen.

Hun beskriver en venn og kollega som er raus og bredt orientert, samtidig som han har høye forventninger og krav både til seg selv og studentene han veileder.

– Han har spilt en viktig rolle i utviklingen av masterprogrammet som i dag heter Public Health, og  som omhandler støtte og organisering rundt det kliniske arbeidet i helsevesenet. Dette er et viktig studie for å kunne utvikle helsetilbudet i Norge.

Turte å hoppe ut av redet

Jan Abels forskerkarriere startet innen økonomi og politikk, men i 1987 begynte han å interessere seg for helseøkonomi.

– På den tiden var det ikke et miljø for dette ved UiT. Norges forskningsråd hadde en storstilt satsning på området lenger sør i landet, så jeg koblet meg på disse miljøene og bygget samtidig opp et eget nettverk både nasjonalt og internasjonalt.

– Har du noen gode råd til unge forskerspirer?

– Bygg ditt eget nettverk, og bygg nettverk også utenfor universitetets trygge rammer. Min kollega Eiliv Lund hadde et livsbejaende tips om å velge fagmiljø på steder i verden du selv liker å være. Jeg vil legge til at man også må velge samarbeidspartnere der som man liker å «være lamme», dvs. gå på pub eller på tur med. Jeg var heldig som for 25 år siden fant et fantastisk fagmiljø med utrolig trivelige folk i Melbourne.

Liker å reise

På fritiden liker Jan Abel å reise. Ja, han beskriver seg selv som en klimaversting på det området, men han er også glad i mer miljøvennlig forflytning, som å løpe og gå på tur. Han er glad i Tromsø by, men har også et hus på idylliske Hillesøy, og er mye i Oslo sammen med sin kjæreste, som bor der.

At pensjonisttilværelsen nærmer seg, skremmer han overhodet ikke.

– Jeg har en bok jeg ikke har hatt tid til å skrive ferdig, og fire barnebarn i Bodø. Jeg gleder meg til å få mer tid sammen med familie og venner.

Men dato er ikke satt, så UiT vil ha gleden av å ha Jan Abel som medarbeider ennå en stund.

Les også: Intervju av Jan Abel i Tidsskrift for den norske legeforening, 31.10.2019

Les også: Tredje generasjons UiT-er feirer 40 år ved universitetet

Nyhetssaken er en del av Helsefaks digitale sommerfestival!

Brynjulfsen, Cathrine
Publisert: 25.06.20 09:45 Oppdatert: 24.06.20 12:27