Vil vekke barns interesse for kunstig intelligens med ny utstilling

Maskinlæringsgruppen på UiT og SFI Visual Intelligence har laget en utstilling for å øke barns interesse, nysgjerrighet og forståelse for kunstig intelligens. Utstillingen lanseres under et åpent familiearrangement på Nordnorsk vitensenter søndag 22. september.

To menn foran en skjerm montert inne i en vegg
Prosjektlederne Benjamin Ricaud og Samuel Kuttner foran den nye KI-utstillingen på Nordnorsk vitensenter. Foto: Petter Bjørklund / SFI Visual Intelligence
Portrettbilde av Bjørklund, Petter
Bjørklund, Petter petter.bjorklund@uit.no Kommunikasjonsrådgiver / Maskinlæring
Publisert: 12.09.24 08:00 Oppdatert: 11.09.24 15:05
Teknologi

– Vi håper utstillingen vil skape diskusjon og refleksjon slik at dagens unge vokser opp til å bli kritiske og nysgjerrige for kunstig intelligens (KI).

Det sier prosjektlederne Samuel Kuttner og Benjamin Ricaud. Det siste året har de arbeidet med å lage en ny og permanent KI-utstilling for barn og unge ved Nordnorsk vitensenter. Begge er forskere ved Maskinlæringsgruppen på UiT og Senter for forskningsdrevet innovasjon Visual Intelligence.

Nå er utstillingen klar for lansering under Åpen dag på Vitensenteret og Universitetsbiblioteket søndag 22. september. Arrangementet er en del av Forskningsdagene ved UiT.

Maskinlæringsgruppen og Visual Intelligence driver med verdensledende forskning og utvikling av grunnleggende KI-metodikk. Forskermiljøet har stort fokus på anvendt forskning og innovasjon av KI-løsninger innen blant annet helse.

Vil inspirere barn til å jobbe med KI

Fremtidens KI-programmer vil bli utviklet av dagens unge. Et viktig mål med utstillingen er derfor å vekke målgruppens, som er barn under 10 år, nysgjerrighet, interesse og forståelse for KI-teknologi.

Slik vil utstillingen være et bidrag til å sikre fremtidig rekruttering til KI-fagfeltet i Nord-Norge.

– Med dette ønsker vi å motivere og inspirere barn og unge til å velge en karrierevei innen KI i voksen alder, forteller Kuttner.

Tre ulike KI-spill

Utstillingen består av fire store skjermer hvor besøkende kan teste ut tre forskjellige KI-relaterte spill. Spillene skal gi målgruppen et innblikk i hva KI-teknologi kan brukes til, for eksempel til å gjenkjenne følelser og objekter, eller som tegneverktøy.

Ricaud viser frem et av spillene man kan prøve ut under lanseringen på Nordnorsk vitensenter. Foto: Petter Bjørklund / SFI Visual Intelligence

Spillene har startskjermer som forklarer hvordan man spiller hvert enkelt spill.

Hvert spill har tale og tekst på norsk, nordsamisk, og engelsk. Divvun har bidratt med nordsamisk oversettelse og talesyntese.

Et etterlengtet supplement

Lanseringen markerer ikke slutten på arbeidet med utstillingen. Etter hvert vil den bli oppdatert med nye spill.

– Fremover vil vi arbeide med å lage flere demonstrasjoner som viser andre bruksområder med KI-teknologi, for eksempel til å finne sykdommer i menneskekroppen, sier Kuttner.

– Utstillingen vil dermed være oppdatert og reflektere det nåværende kunnskapsnivået rundt KI, legger han til.

Nordnorsk vitensenter satser tungt på teknologi gjennom aktiviteter som Koderom, Skaperverksted og Teknolab. Utstillingsansvarlig Mona Holmø er glad over det nye tilskuddet til vitensenteret.

– Vitensenteret har manglet utstillingselementer innenfor kunstig intelligens. Dette prosjektet er derfor et etterlengtet supplement til allerede eksisterende utstillinger, sier hun.

Både studenter og ansatte på UiT har bidratt inn i utformingen av KI-utstillingen. Prosjektleder i STEM økosystem, Elin Glad har stilt med norske replikker til ett av spillene.

Utstillingen har mottatt finansiering fra:

Kortnytt fra Institutt for fysikk og teknologi
Bjørklund, Petter petter.bjorklund@uit.no Kommunikasjonsrådgiver / Maskinlæring