Prosjekter

Gjennom jubileumsåret 2026 planlegger vi en rekke delprosjekt - alle med samme mål: Å fremheve hvor viktig læreren er som samfunnsbygger.

Her er noen av aktivitetene vi skal gjennomføre:

 

Kronikkurs 

Gjennom å arrangere kurs for både ansatte og studenter i hvordan skrive en god kronikk, så setter vi dem i stand til å delta i samfunnsdebatten knyttet til utdanning.

Kronikkene samles på nettsiden etter at de har vært publisert i de ulike avisene.

---

Hvordan forme vår felles framtid? Skolens rolle i lokalsamfunnet.

Målet er å styrke unges samfunnsdeltakelse med fokus på utdanning, demokrati og mangfold i nord-norske skoler, ved å utvikle deres identitet, tilhørighet og kommunikasjonsferdigheter. Et sentralt tema er skolens rolle i fortid, nåtid og framtid.

Opplegget består av et multimodalt undervisningsopplegg for ungdomsskolen, og forslag til praktiske læringsaktiviteter som f.eks. drama. I opplegget er det også  VR-baserte undervisningsopplegg med utgangspunkt i «den gamle skolestua». Lærerveiledning medfølger.

Undervisningsopplegget prøves ut og lanseres våren 2026, og vil bli tilgjengelig for alle landsdelens ungdomsskoler. Prosjektet er delfinansiert av Samfunnsløftet, Sparebanken Nord-Norge.

Kontakt: Tove Leming

---

Velkommen til lærerutdanninga ved UiT

Et fokus i jubileet er rekruttering til læreryrket. Den 24. mars 2026 nviterer vi 12 potensielt fremtidige lærerstudenter (VG2-elever) og ordførere fra kommuner i landsdelen til en hel dag fylt med spennende innhold ved UiT i Tromsø.

Vi vil vise bredden i våre lærerutdanninger og synliggjøre at læreryrket er et spennende og viktig yrke. Dagen vil gi deltakerne en opplevelse av at utdanningene våre er varierte og at studentene kan velge ulike lærerutdanninger fra barnehagelærer til videregåendelærer og de kan studere på ulike studiesteder.

Det utformes to programmer, et for de potensielt fremtidige lærerstudentene og et for ordførerne.  

I programmet til ordførerne deles erfaringer rundt hva kommunene gjør for å rekruttere lærere til barnehage og skole og modeller for hvordan UiT og kommunene kan samarbeide for å rekruttere ungdommer til lærerutdanningene utforskes. Deler av programmet er sammenfallende for de to målgruppene.

Kontakt: Pernille E. Bartnæs og Geir Olaf Pettersen.

---

Fra lærerutdanning til klasserom- en film om å bli lærer

Denne filmen tar oss med i prosessen rundt det å bli lærer, og hvordan studentene reflekterer over hva som er «den gode lærer». Vi følger Katharina fra første studiedag og fram til hun er ute i jobb som ferdig utdannet lærer.

Kontakt: Tove Leming og Anne Eriksen

---

Fra kalkulator til KI: Datateknologiens utdanningshistorie

Vi ønsker å rette oppmerksomhet mot datateknologiens historie i utdanning, fra de første digitale hjelpemidlene som kalkulatorer og tidlige datamaskiner, til dagens bruk av kunstig intelligens og VR-teknologi.

Dette vil vi gjøre gjennom: 

  • Digital utstilling: Historisk gjennomgang av teknologi brukt i lærerutdanning siden 1980-tallet, inkludert gamle datamaskiner som BBC-computer, Tiki 100, og IBM PC versjon 1.
  • Foredrag: Diskusjoner om teknologiutvikling og pedagogikk.
  • Studentbidrag: Oppfordring til lærerstudenter om å skrive masteroppgaver om IKT-historikk og lage undervisningsopplegg.
  • Forskningsbidrag: Kronikker og artikler fra forskningsgruppen for teknologi og læring.

Kontakt: Siri Sollied Madsen

---

Utvikling av læringsverksted for kunnskap om lærerrollen i arbeid med sårbare barn og unge i arktisk


Hvordan kan man utforme lærerrollen i arbeid med sårbare barn og unge i arktiske områder, og hvordan kan skolene legge til rette for trygge rom for dette arbeidet? I dette prosjektet utvikles kunnskap som kan bidra til at lærere og studenter kan lære mer om god praksis i arbeid med sårbare barn og unge i arktiske strøk.

Kontakt: Merete Saus og Vibeke Øie

---

Spesialpedagogikkens historie

Med utgangspunkt i spesialpedagogikkens historie i lærerutdanninga, viser dette prosjektet hvordan tilnærmingen til  spesialpedagogikk har endret seg over tid. Forskningsgruppa PAC (Participation and Communication) lager en interaktiv utstilling som viser hvordan ny teknologi og bruk av VR-briller i lærer og spesialpedagogutdanning kan bidra til å se og reflektere over denne typen utfordringer i skolen.

Kontakt: Signhild Skogdal og Eli V. Eriksen