Fra lærerutdanning til klasserom- en film om å bli lærer
Denne filmen tar oss med i prosessen rundt det å bli lærer, og hvordan studentene reflekterer over hva som er «den gode lærer». Vi følger Katharina fra første studiedag og fram til hun er ute i jobb som ferdig utdannet lærer.
Kontakt: Tove Leming og Anne Eriksen
---
Fra kalkulator til KI: Datateknologiens utdanningshistorie
Vi ønsker å rette oppmerksomhet mot datateknologiens historie i utdanning, fra de første digitale hjelpemidlene som kalkulatorer og tidlige datamaskiner, til dagens bruk av kunstig intelligens og VR-teknologi.
Dette vil vi gjøre gjennom:
- Digital utstilling: Historisk gjennomgang av teknologi brukt i lærerutdanning siden 1980-tallet, inkludert gamle datamaskiner som BBC-computer, Tiki 100, og IBM PC versjon 1.
- Foredrag: Diskusjoner om teknologiutvikling og pedagogikk.
- Studentbidrag: Oppfordring til lærerstudenter om å skrive masteroppgaver om IKT-historikk og lage undervisningsopplegg.
- Forskningsbidrag: Kronikker og artikler fra forskningsgruppen for teknologi og læring.
Kontakt: Siri Sollied Madsen
---
Utvikling av læringsverksted for kunnskap om lærerrollen i arbeid med sårbare barn og unge i arktisk
Hvordan kan man utforme lærerrollen i arbeid med sårbare barn og unge i arktiske områder, og hvordan kan skolene legge til rette for trygge rom for dette arbeidet? I dette prosjektet utvikles kunnskap som kan bidra til at lærere og studenter kan lære mer om god praksis i arbeid med sårbare barn og unge i arktiske strøk.
Kontakt: Merete Saus og Vibeke Øie
---
Spesialpedagogikkens historie
Med utgangspunkt i spesialpedagogikkens historie i lærerutdanninga, viser dette prosjektet hvordan tilnærmingen til spesialpedagogikk har endret seg over tid. Forskningsgruppa PAC (Participation and Communication) lager en interaktiv utstilling som viser hvordan ny teknologi og bruk av VR-briller i lærer og spesialpedagogutdanning kan bidra til å se og reflektere over denne typen utfordringer i skolen.
Kontakt: Signhild Skogdal og Eli V. Eriksen