Publikasjoner
Jubileumsantologi: Læreren bygger samfunn
Denne jubileumsantologien er del av markeringen av 200-årsjubileet for Norges eldste lærerutdanning, med fokus på utviklingen fra etableringen av Trondenes seminar i 1826 til dagens Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) ved UiT Norges arktiske universitet. Antologien er sammensatt av åtte forskjellige bidrag fra 16 ansatte ved ILP, hvor omdreiningspunktet er lærerens sentrale rolle i samfunnsbygging og betydningen av profesjonell og forskningsbasert lærerutdanning for fremtidens samfunn.
Gjennom historiske tilbakeblikk presenteres lærerutdanningens pionerarbeid, både nasjonalt og regionalt, inkludert innføringen av mastergrader for grunnskolelærere og etableringen av universitetsskoler. I bidragene belyses lærerutdanningens historiske betydning for samfunnsbygging i Nord-Norge, dens rolle i fornorskningspolitikken overfor samer og kvener, og hvordan utdanningen har utviklet seg fra en enkel seminartradisjon til en moderne, forskningsbasert masterutdanning.
Utfordringer som rekruttering, praksisrelevans og profesjonsorientering, samt hvordan lærerutdanningen har tilpasset seg samfunnets skiftende behov, som for eksempel fremveksten av barnehagelærerutdanning diskuteres også. I antologien ses det både bakover og fremover i tid, noe som inkluderer forskjellige historiske perspektiver, drøfting av dagens utfordringer, samt muligheter for fremtidens lærerutdanninger.
Kontakt: Siw Skrøvset
---
Utgivelse av Ottar nr. 1-2, 2026
Frå armarium til seminarium. Lærdomshistorie i nord fram mot Trondenes seminar
Lærarseminaret vart ikkje plassert på Trondenes i 1826 utan grunn. Trondenes og den store kyrkja der hadde like sidan seinmellomalderen vore ein stad for bøker, kunst, lærdom og kunnskapsutvikling. Det nære sambandet mellom Trondenes og Trondheim er ei sentral brikke for å forstå utviklinga av den tidleg-moderne lærdomshistoria i heile Nord-Noreg, og ikkje minst sambandet mellom Nordlandene og den større verda.
Ottar-heftet vil gjennom ti artiklar og rikt illustrasjonsmateriale presentere sentrale aktørar i denne lærdomshistoria, og korleis ulike former for kunnskap, utdanning og undervisning kom til å prege både den norske og den samiske befolkninga fram mot etableringa av Trondenes seminar i 1826.
Kontakt: Sigrun Høgetveit Berg
---
Bok: Fra Trondenes Seminarium til UiT Norges arktiske universitet. En fortelling om 200 års lærerutdanning
7. februar 2026 runder Norges eldste offentlige lærerutdanning 200 år, og denne boken forteller historien bak.
Den 7. februar 1826 møtte de to første seminaristene opp for å ta sin lærerutdanning ved Trondenes Seminarium. I 2026 runder dermed Norges eldste offentlige lærerutdanning 200 år. I dag er denne lærerutdanningen å finne ved UiT Norges arktiske universitet. I løpet av disse to hundre årene har denne institusjonen utdannet tusenvis av lærere. Underveis har utdanninga skiftet status, navn og lokalisering.
I fortellinga om denne utdanninga er søkelyset satt på noen utvalgte spørsmål. Hvordan har skolemyndighetene formet denne lærerutdanninga i nord? Hvordan har utdanninga blitt påvirket av endringer i allmue-, folke- og grunnskolen som disse utdannede lærerne skulle ha sitt arbeid innenfor? Hvordan har lærerutdanninga til ulike tider forholdt seg til det samiske, og hvilken betydning hadde det samiske for etableringen av en lærerutdanning i nord? Hvordan har lærerutdanninga som profesjonsutdanning de siste 50 årene blitt preget av å bli en høgskole- og universitetsutdanning?
Boken er publisert og til salgs her.
Kontakt: Håkon Rune Folkenborg
---