Barn og ungdoms psykiske helse
Frode Adolfsen
Førsteamanuensis, spesialpedagog. Leder forskergruppe forebyggende og helsefremmende tiltak.
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
- Barn og unges psykiske helse.
- Engstelige og triste barn.
- Bekymringsfullt skolefravær.
- Implementering og evaluering av tiltak.
Janne Evertsen
Universitetslærer/ mentor i De Utrolige Årene
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Roman A Koposov
Professor
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Barne- og ungdomspsykiatri, Rus, Delinquency, Vold, Forebygging.
Siv Kvernmo
Professor
Enhet: Institutt for klinisk medisin
Barn og unges psykiske helse og spesielt samiske barn. Samisk folkehelse. Urfolkshelse
Kliniske studier og barne- og ungdomspsykiatrisk epidemiologi. ADHD.
Oddbjørn Løndal
Universitetslektor
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
- Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
- Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
- Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
- Forebygging av krenkelser, vold og overgrep mot barn i barnehage- og småskolealder.
- Implementeringskunnskap.
- Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
- Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.
Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.
Hilde Irene Mortensen
Implementering, opplæring, veiledning og innstilling til sertifisering; De Utrolige Årene (DUÅ)
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Jon Håkon Schultz
Ass. instituttleder for forskning / Professor i pedagogisk psykologi
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Ingunn Berta Gjerdåker Skre
Førsteamanuensis
Enhet: Institutt for psykologi
Klinisk psykologi
Psykisk helse hos ungdom
Diagnostikk av psykiske lidelser
Klinisk kommunikasjon
Effektevaluering av psykoterapi
Marius Storvik
Førsteamanuensis
Enhet: Det juridiske fakultet
Marius Storviks forskningsinteresser strekker seg over et bredt spektrum av rettsvitenskapen med særlig fokus på tvang, menneskerettigheter og velferdsrett. Han er drevet av et ønske om å forstå og analysere hvordan rettssystemet påvirker livskvaliteten, selvbestemmelsesretten og verdigheten til særlig sårbare grupper inkludert psykisk helse, barn, demenspasienter, personer med utviklingshemninger og minoriteter.
Marius utforsker også hvordan juridiske rammer innen barnevernsrett, sosialrett og trygderett interagerer og bidrar til å forme offentlige tjenester. Han har en spesiell interesse for det komparative perspektivet i rettsvitenskapen, hvor han vurderer hvordan norske tilnærminger kan berikes av og lære fra internasjonale erfaringer, spesielt fra land som Ghana.
En annen sentral del av hans forskning er å undersøke erstatningsrettens rolle og dens potensiale for å oppnå rettferdighet og reparasjon for individer. Hans analytiske tilnærming involverer å integrere sosialvitenskapelige teorier og metoder for å utdype forståelsen av hvordan juridiske praksiser påvirker individers hverdagsliv.
Marius er aktivt engasjert i flere pågående forskningsprosjekter som adresserer disse temaene, og hans arbeider bidrar til viktige diskusjoner om rettslig og sosial reform.
Catharina Elisabeth Arfwedson Wang
Professor og psykologspesialist, forskningsgruppeleder
Enhet: Institutt for psykologi
Forskningsinteresser er knyttet til klinisk psykologisk fagutvikling og praksisnære tema.
Vitenskapelige arbeider dekker et bredt spekter av aktiviteter innen depresjonsforskning, psykisk helse hos barn og unge, perinatal psykisk helse, psykiske traumer, medisinsk uforklarte symptomer, forebygging, lavterskeltilbud, mestringsgrupper og psykoterapi. Jeg arbeider både med kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
Hovedinteresser er a) depresjon og kognitiv sårbarhet, b) psykisk helse hos barn og unge, c) klinisk sped- og småbarnspsykologi, d) perinatal psykisk helse, e) psykiske traumer, d) psykosomatiske tilstander/ medisinsk uforklarte fysiske symptomer, e) klinisk helsepsykologi, f) behandlingsforskning, forebygging, og tidlig intervensjon, g) visuelle metoder i forskning og behandling, h) lærings- og mestringsgrupper, i) brukermedvirkning og samhandling, og j) allmennrettet formidling av forskningsbasert kunnskap.
Nettsider til forsknings- og fagutviklingsprosjekter som jeg er eller har vært prosjektleder for:
1. Depresjon og kognitiv sårbarhet
3. Psykhjelpen
Selvhjelpsbok:
1. Babyblues